Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@666joxer (18.07.2022 09:43): za češtinu moc díky. Vždycky mě štvalo v jakým stavu je ta původní. Takhle hra si zaslouží maximální péči.

Teď kdo udělá češtinu k remaku...

Mrk, mrk.. :)
@Cobot (18.07.2022 08:14): Na prekladu sem delal technickou stranku a korekce. Kazdopadne podarilo se nam v textech objevit neco jako vystrizene sceny tak je pro zajemce dam do spoileru, kdyz uz se s tim Coffin drel. Kdovi mozna se nakonec nekde ve hre vyskytuji...

Pro vás kapitáne Boopoototoko je to běžná hlídka. Vezmětě si do letky Gypsy.
Základna X Industries v tomto sektoru je pod útokem. Vy a Kludge leťte na pomoc.
Skočíme mimo sektor. Jděte s Kalimusem vyčistit místo skoku.
Dnes máte samostatnou hlídku. Neočekáváme že by tu někdo mohl být.
Vy a Ghándí se můžete poohlédnout po těch údajných Tri-Lackyech.
Poletí s vámi pouze Random. Prozkoumejte to tam.
Narazili jsme na továrnu na kovadliny. S Newt se zbavte její stráže.
Bez kovadlin nemají TriLackyové šanci. Vezměte si Lucifera a ukliďte je.
Vy a Sv. Tereza byste měli pomoci nakopat Cabaly, dokuď jsou na dně.
Chci aby je Eyesnack, Miles a Boopoototoka vyřídili.
Jsme v sektoru Tygrů. Vy a Harpo to omrkněte.
Útočíme na srdce sektoru. Vyřídime je všechny naráz.
Proč jejich námořnictvo prostě nedorazíš sám, Bjorne?
Vyhladil TriLacky Cabaly a vyhrál válku. Teď jsme všichni bez práce.
Výborně, Bjorne. Zajímalo by mě, co tady ti piráti dělali?
No, zabránili jsme pirátům sabotovat X. Dobrá práce.
Podařilo se nám skočit do sektoru Scary. Tady se není čeho bát.
Rozhodně tu nejsou TriLackyové. Příště použijte letový zapisovač!
Ghándí nic neviděl. Zapomněl sis sundat krytku objektivu.
Jsou tady TriLackyové! Kdo by si to byl pomyslel? A ještě k tomu s továrnou na kovadliny.
Výborná práce. Skočíme, abychom vyčistili sektor Spilt Milk.
Dobrá práce, Bjorne. TriLackyové utíkají za maminkami.
Dozvěděli jsme se, že se zde ukrývá úderná jednotka TriLackyů.
Jsem si jistý že Cabalové pláčou nad Spilt Milk. Nyní se řadíme do přední linie.
Pochybuji, že přinejmenším rozluštili vaše kódované vysílání.
Pěkná show. Blížíme se k domovské planetě Cabalů.
Gratuluji, Bjorne, totiž, admirále Boopoototoko. Jsi na to sám.
Útočí na nás, pane.
Mám nepřítele na obrazovce.
Snadná kořist.

Musíme se uchylovat k násilí?
Máme tady nějaké Tri-Smolaře.
Spatřen Cabal.
Před námi ztracené duše.
Návštěva! A já tu mám takový bordel.
Máme společnost.
<Tůt><tůt><tůt>
Je jich opravdu hodně.

Ááááááááááách!
Selhání integrity systému.
Rád jsem tě poznal.

Jsi zrádce!
Ty budižkničemu...
Do vulkánu!
Odevzdávám se plamenům.
Kńourykňourykňoury...
Kde je tlačítko katapultáže?
<Tůt..>
Ááááááááááách!

Stíhám nepřítele, pane.
Zahájeno ničení nepřátel.
Také způsob, jak se seznámit s lidmi.

To je proti mým zásadám.
To mi nemusíš říkat dvakrát.
Žerte mé plameny!
Hříšný.
Jasně, budu agresivní.
Nechte to na nás.
<Tůt><tůt>
Trefa do černého!

Wingman na pozici.
Požaduji provést manévr.
Jak si přejete

To je jedno.
Pokud na tom trváte.
To není Cabal.
Na váš rozkaz
Buďte požehnáni.
Jsme s vámi.
<Tůt>
Buď svůj, Bjorne.

<bez wingmana>
Evidentně jste nechal svoji drahou loď vybuchnout. Zkuste to znovu.
@Tarhiel (17.07.2022 21:32): Tak midi je vlastně jen informace o to co má hrát, ne hudba jako taková. Výsledná kvalita pak záleží na zařízení nebo sw požitému k přehrání - extrémisticky se dají využít i zařízení používaná v hudebních studiích na filmy nebo hudbu.
Docela nechápu kritiku té hudby. Jestli mi z něčeho spadla čelist u této hry nejprve, tak právě z hudby, hned jak zazněly první tóny a to nejsem na hudbu ve hrách extra zatížen a spíše si u her poslouchám své oblíbené kapely, ale tady jsem hudbu nechal znít a je to jedna z výjimek, kdy jsem tak u hraní učinil Dokonce jsem v jednu dobu měl jednu z melodií System Shocku jako zvonění v telefonu.

Jediná věc, co bych této absolutní pecce vytknul je kyberprostor. Líbil by se mi zpracován jinak.
@hanak_v_exilu (17.07.2022 20:07): Nešiř kacířské názory o hudbě, jo? Za mě top herní soundtrack. A atmosféře jedině prospívá (když se ztlumí).

Plechovky, helmy a části těl "k ničemu jsou". Teda kromě jedné konkrétní části těla...

@Red (17.07.2022 20:22): Všechny souboje dělej za použití vyklánění přes roh.
Díky, ještě se chci zeptat, já střílím a občas strafuju z pod rohu, ale mám pocit, že vždy když vykouknu tak to stejně schytávám jako bych stál. Dělali jste nějaký ty trýčky s nakláněním, je menší šance když že mě trefí, když zalehnu?
@Red (17.07.2022 13:21): Hudba je perfektní, to jsme tady rozebírali, něco takového už ve hrách moc není. Ze začátku působí rušivě, ale pak si to zamiluješ, jen ji trochu zeslab (nevypínej).
Tak už jsem to nevydržel a hraju.
Až na tu hudbu a ten kyberprostor to jde.

Hele jak jde odstranit energii vysávající miny?
@H34D (13.03.2022 20:34): Občas jsem použil tuším především nějaký EMP granát, v remasteru jsou na to klávesové zkratky, tak doporučuji používat ty (jinak je používání hodně těžkopádné). Ale více jsem je používal při prvním hraní, teď podruhé jsem použil fakt jen pár EMP granátů během celé hry, pokud hráč vážně poctivě prozkoumává každé zákoutí, bude mít dostatek nábojů do těch nejlepších zbraní a granáty (jakkoliv jsou jinak dost silné) pro něj budou spíše zbytečností.
Ještě mě napadlo, jak moc jste byli schopni využívat granáty, popř. které? Munice je celkem dost, tak vlastně není třeba (kromě prvního hopera v prvním levelu) hodit jediný granát. Já se o to snažil, ale ne moc úspěšně, většinou je třeba se vyklonit tak, že člověk dostane hit a když se nevykloní, hodí si jej pod nohy. :)
@mazar1234 (12.03.2022 17:17): Jistě si četl moji zajímavost ke hře, kde je napsáno, že oficiálně SS vyžadoval 4 MB RAM a 8 MB RAM pro CD verzi s audiology. Nevím, kterou verzi si hrál, ale věřil bych tomu, že pouhá přítomnost audiologů nebude vyžadovat dvojnásobek RAM, takže 6 MB bude ok. Pokud si mluvil o hře bez audiologů, tak já jsem čerpal přímo z manuálu ke hře a tam je skutečně napsáno 4 MB...
@emxd (12.03.2022 16:17): Ono to technicky chcelo cca niečo viac ako štandard 4MB a ďalší štandard bol 8MB, takže papierovo uvádzali 8MB, ale reálne to išlo aj na 6MB, ale to nebol štandard tak to nepísali.

To v tej dobe nebolo extra divné, napr Wing Commander ak si si vedel nakonfigurovať base RAM + EMS tak si mal lepšie animácie výbuchov lodí, stačilo mať 2MB RAM, ale zároveň si musel mať dosť základu + prídavnej, prvá hra ktorá túto debility riešila bol asi Syndicate, ten tam mal do Dos4gw, či ako sa to volalo, čo zjednocovalo všetkú dostupnú RAM do jedného bloku a odbúralo to tie kokotiny RAM / XMS / EMS.
,@Phoenix (12.03.2022 15:30): Ber to ako "příhodu z natáčení" ide o to, že výrobca uvádzal, že musíte mať 8MB RAM , ale realita bola, že stačilo 6MB RAM a dalo sa to zapnúť, to že 386SX to nestíhal je druhý vtip, ale technicky to išlo spustiť, napriek tomu, že developer uvádzam 8MB RAM, nie išlo to aj na 6MB RAM, ale to len čisto pre srandu, keď vám developer niečo tvrdí......
@mazar1234 (12.03.2022 14:26): Myslel jsem to tak, že jsem to hrál na 3333 až hezkých pár let potom, co jsem o hraní na 3333 začal uvažovat (právě proto, že obecně nemám rád time limity).

Poprvé jsem System Shock hrál někdy kolem roku 1995 :-) A nevím, jestli jsem to na 386 vůbec někdy zkoušel.
@Phoenix (12.03.2022 14:16): Pár let? Ja som to fičal na 386-tke, sranda bola, že hra uvádzala, že musíte mať 8MB RAM aby sa dali zapnúť "Hi-Res" textúry, mali sme 6MB RAM a dalo sa to zapnúť, ale FPS boli hovno, ale spustiť sa to technicky dalo....
Staré dobré časy :-D
@Isair (12.03.2022 14:00): jj, je to v podstatě něco na způsob achievementu. Rozumná výzva pro lidi, kteří už to mají párkrát dohráno a chtějí to zkusit maličko jinak. A to jsem další člověk, který obecně time limity ve hrách rád nemá, tohle je výjimka (také mi pár let trvalo, než jsem do toho pustil na 3333, že :-) )
@mazar1234 (12.03.2022 12:31): Jasně, já ti věřím, ale jde o to, že člověk pořád ví, že tam prostě ten časový limit je a pořád ho něco jakoby "žene", tj. neprochází si to vlastním tempem. Já tohle vážně nemám rád a hru bych si asi tolik neužil. Ale věřím, že pro někoho je to určité zpestření xtého průchodu a možná i zajímavá výzva. Každopádně v oblasti nastavitelnosti obtížnosti by se mohly ostatní hry od SS 1 učit.
S tím časovým limitem bych do toho asi nešel, chápu, že se to asi stihnout zdá a jistě je to zajímavá výzva, ale obecně se také rád potuluji, zkoumám, nasávám atmosféru a pomaloučku postupuji vlastním tempem, ten časový limit je přímo proti mé přirozenosti :), štval mě i časový limit ve Falloutu 1 a to byl hodně štědrý (a ještě šel prodloužit). Jinak zbytek jsem dal taktéž na 3 a nebylo to nějak těžké, docela mě i překvapilo, kolik munice jsem měl do těch nejsilnějších zbraní, dvojka je v tomhle o něco příkřejší imo (i když ke konci už taktéž nebyl problém).

Na různé streamy také vůbec nejsem, maximálně když se o hru zajímám, pustím si nějaké krátké gameplay video bez keců (aby nenarušovaly atmosféru), případně když už fakt dlouho nevím jak dál, nechám se trknout nějakým walkthroughem (což platí asi především pro adventury). Docela mě štve, jak dnes naopak člověk mnohdy musí na youtube zadat za název hry "no commentary", aby vůbec na nějaké video bez keců narazil:).

Ale klidně si rád nějaké zajímavější momenty z onoho průchodu přečtu/pustím, pokud je zde H34D zmíní :).
@mazar1234 (06.03.2022 21:32), @H34D (05.03.2022 21:29): Já jsem postupoval tak, že jsem souběžně hrál 3333 a 3323. Vždy jedno patro na 3323 a pak 3333, abych přesně věděl, jak postupovat nejoptimálněji. Nakonec to dopadlo tak, že pod herních 7 hodin jsem měl i 3323 :-) Samozřejmě to nebylo mé první dohrání, ale určitě bych se toho nebál.
@H34D (05.03.2022 21:29): nemá. SS se musí hrát, prožít, užít. Byla to jedna z mých prvních koupených krabic s cd, příšerně drahá a dodnes milovaná. Ale je fakt, že videa z her moc nesleduju. Radši hraju.
Přijde mě to jako ztráta času pro mě a pro tvůrce dvakrát. Je to jako pustit film a do toho kecat. Co z toho může mít autor za zážitek?
@H34D (05.03.2022 21:29): a když se na to budu dívat do konce, můžu si to pak dát do dohraných na nejvyšší obtížnost? no minimálně bych to proklikal... ale zase, já jsem za dva!
Tak jsem si střihnul hru po druhé a napíšu nějaké dojmy. Můj první nápad byl dohrát hru na nejvyšší obtížnost, tedy 3-3-3-3, ale když jsem asi po půl hodině hraní byl pořád na začátku, řekl jsem si, že to nechám až na třetí pokus a s časovým limitem 7 hodin hrát nebudu - dohráno tedy na 3-3-2-3. Příjemně mě překvapilo, že jsem rozdíl v obtížnosti oproti prvnímu dohrání, které bylo na 2-2-2-2 téměř nepoznal. Co se týče kyberprostoru a puzzlů, tak vůbec. Co se týče combatu, tak ano, na 3 dostává člověk větší damage a možná i potvory více ustojí, nicméně všechny boje stejně musí probíhat takticky střílení přes roh do ruky/nohy a tímto stylem se hrálo docela pohodově. Na konci hry mi zbyl plný inventář i-cad baterií a lékáren, náboje za hru nikdy nedošly a to jsem téměř ignoroval léčící stanice a moc ani nevyužíval dobíjení elektřiny. Resp. využíval jsem, když byly po ruce, ale nevracel jsem se k nim přes půl mapy jako pří prvním hraní.

Hra je to vynikající, asi nejlepší hra, co existuje podle mě, takže jsem si druhé dohrání užil. Dá se říct, že jsem hrál celkem rychle, protože jsem se chtěl připravit na ten 7 hodinový limit. Steam mi ukazuje o 14 hodin více, ale v tom je spousta save-load, navíc jsem chtěl hrát na 100% průzkumu a shození shodan security na 0% v každém levelu. To se mi nakonec nepodařilo, ani nevím, kde jsem nějakou kameru vynechal.

Přemýšlel jsem už delší dobu, že bych možná rád udělal walkthrough video na youtube s českým komentářem na 3-3-3-3 a pojal bych to jako takové vyprávění příběhu System shock, kde bych spíše než takové ty výkřiky "áá, tady na mě vyskočil mutant" komentoval ten herní svět, příběh a design. Walkthrough videa sice existují už skoro na každou hru, ale česky na System Shock žádné není. Ale nevím, bylo by to hodně práce, protože bych nezvládl vyprávět a hrát, takže bych si nejdřív musel hru dohrát, vystříhat nějaké frustrující save-load a pak jen čistě 7 hodin komentovat... Myslíte, že to má smysl? Nejsem si jistý, jestli by se na to bylo ochotno dívat víc, než pár desítek lidí. :)
@H34D (24.03.2021 17:31): tak já myslím, že jsem tam dal dost ty smajlíky ne.

A samozřejmě závidím. Já bych teď měl na srazy času spoustu, protože nejsou kšefty, až budou zase srazy, tak budou zase kšefty a zase nebudu moct :-)
@Dan9K (24.03.2021 16:43): No, tak Dane, zas tak moc jsem ho nepotřeboval. :) Myslel jsem, že jsme v rovině humoru... Jinak podle mě pluska nabíhají spíš samy, když jsi konformní osobnost, co má tady spoustu kamarádů zejména ze srazů. Ale souhlasím s tím, že umění je dobře zkritizovat oblíbenou hru. Vždycky tím pár lidí nasereš, ale pokud máš dobré argumenty, tak je šance, že ti chytřejší to ocení.

Jo a jinak nezáviď.
@H34D (24.03.2021 09:58): když člověk hru vychvaluje, tak pluska nabíhají úplně samy. Umění je zkritizovat oblíbenou hru a dostat za to pluska. A já jsem hroznej kritik, na všem vidím chyby :D Ale tak máš ho tam no...ale už máš skoro víc než je můj nej koment a když to srovnám, tak nevím nevím no :D
@H34D (24.03.2021 09:58): 486 je v poho, taky jsem ji měl po 286. Až Pentium už bylo moc moderní :-) Zvukovku, jak jsem psal níže, jsem tehdy taky docela dlouho neměl, takže poslech hudby z CD (navíc záhy po 89 to bylo prostě nejvíc si pouštět hudbu z nové věže, to ostatní bylo až pak) a do toho hraní hry, je prostě pro mě naprosto přirozená věc. Takže docela žasnu, když mi tu někdo píše, že tohle se skoro nesmí a musím poslouchat hudbu ze hry :-) Hudbu ze hry opravdu nechávám až na vkusu a na tom, jestli mi do hry přidává něco navíc či nikoliv. Pokud ne, hraje CD.
@Dan9K (23.03.2021 23:46): Na jednu stranu to chápu, na druhou stranu jsem rád, že se teďka nevidíme, protože nerad před lidmi brečím. Ono 100% nedávám hře vždy, ale když už ano, je třeba hru vynést do nebes.

Co se týče hudby u her, tak myslím, že k prvnínu hraní singleplayer hry patří původní herní hudba a zvuky. Ledaže by člověka po nějaké době začala prudit. Na druhou stranu nedělat to tak určitě není hřích. :) Nevím jak ostatní, ale já jsem třeba na 486 ani neměl zvukovou kartu a 486 je zrovna pro Ringovy oblíbené hry až příliš moderní počítač. :) Taky chápu, že času je málo, zejména pro ty, co mají rodiny, takže když už je pár hodin volno, rozumím tomu, že si někdo rád pustí hru a zároveň oblíbenou hudbu (a u toho ještě masturbuje, aby těch příjemných zážitků bylo co nejvíce)
@Dan9K (24.03.2021 02:01): Já se ničeho nezbavuji, jen vyhodnocuji, co mě zaujme a co nikoliv a ty hned podle toho posuzuješ, čeho já se úzkoprofilově zbavuji. Řeknu ti to asi takhle, poslouchám aktivně celé diskografie snad od přes 50 kapel, byt mi přetéká CD nosiči, neboť ty diskografie i sbírám, hudba byla mým koníčkem ještě dříve, než počítačové hry a dá se říci, že ji hustím do hlavy 16 hodin denně a cokoliv dělám, dělám s puštěnou hudbou. Čtu u ní knihy, hraji u ní hry (počítačové i stolní), mnohdy u ní pracuji. Každou minutu, v které si nemohu poslechnout něco z portfolia svých oblíbených kapel, považuji z hudebního pohledu za promarněnou. Nemám to tak, že je to pro mě jen jednorázový konzum, jak to mají někteří, že jim stačí si poslechnout CD jednou a víckrát už ne.

První hry na prvním PC, co jsem měl, jsem hrál bez zvuku, protože jsem ani neměl zvukovku a byl jsem odkázán mnohdy jen na to, co zvládl PS speaker, a přesto jsem se u her bavil, protože mě na nich baví především něco jiného než hudba samotná. Hudba je jen doplněk, který si někdy u hry užiji, někdy ne. Někdy umocní atmosféru, někdy by mi přišlo lepší v té hře ticho. Pokud mě nebaví tuctové orchestrlálky ve hrách, neznamená to, že je neposlouchám v jiné podobě. Tohle prostě nemáš šanci nijak pojmout, abys tady hodnotil a popisoval mé profily na základě toho, že hudbu ve hrách, pokud není zázračná, jako u Final Fantasy 7, mnohdy ignoruji, protože mám, motivaci poslouchat něco jiného, natož abys posuzoval, co je můj mozek schopen pojmout. Tvůj mozek nepojme možnost poslouchat u hry hudební CD, mám to nějak rozebírat nebo to raději necháme být? ;-)
@Ringo (24.03.2021 00:18): promiň

Vedlo mě k tomu to, že pravděpodobně považuješ všechno orchestrální za "něco jako Mozart" a že jakmile slyšíš něco jinýho než "elektronická MIDI", tak vypínáš.

A hry jsou přitom úplně skvělý způsob, jak nechat mozek přivyknout na věci, na které není zvyklý. Náš mozek funguje víceméně stylem "co znám, to se mi líbí, co neznám, to se mi nelíbí". Takže obvykle dobře reagujeme na věci, které nám už něco připomínají a obsahují povědomé vzorce. To, že se takhle a priori zbavuješ nových podnětů a pouštíš si k tomu muziku, kterou už znáš, je škoda, protože u hry strávíš spoustu času a nasaješ do sebe tyhle nové podněty mnohem lépe, bez práce a v podstatě nevědomě. A tím si vlastně rozšiřuješ portfolio toho, co tvůj mozek je schopen přijmout a čemu je schopen nějak porozumět. Samozřejmě o to vůbec nemusíš stát, a proto jsem psal, že si samozřejmě můžeš dělat co chceš.

Ale to už jsme asi vzdálili od System Shocku :-)
@Dan9K (23.03.2021 23:46): Tak hlasitost by mě ani nenapadla. Pochopil jsem, že ve hře potřebuješ takový ten typ navození dramatu typu skřípavé smyčce, když se blíží vrah k plentě koupelny. Já na tohle moc nejsem. Pokud už se mi hudba líbí, tak je to spíše tím, že se mi tam líbí nějaká melodická linka nebo zvuk, který bych si pustil i normálně, popřípadě dolaďuje atmošku třeba ve stylu Ambermoonu, kdy u rozhovoru s umírajícím otcem břinkají melancholické tóny. Tady to umím ocenit. Ale pak už během samotného hraní, pokud se mi melodie 3x po sobě zopakuje, tak buď jsem slyšel vše a pak přepínám a nebo to pěkně ladí do temné kobky a nechávám si to znít jako podkres. Ale abych u toho čekal dramatické zvraty, mající mi říkat, teď se něco bude dít....asi prostě nehrávám tenhle typ her, kde by to bylo podstatné.

Třeba hudbu u System Shocku jsem poslouchal proto, že to byly fajn elektronické melodie. Pokud by tam nebyly, mohl bych si k tomu pustit Kraftwerk třeba.

Nevím, čím se zabýváš, ale je hezké, že můj pohled hned zdehonestuješ jako úzkoprofilový, to tě hned posadí na pomyslný trůn a ze mě udělá toho jednoduchého vola, který "neumí Čínu jíst hůlkami" :-)