Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Jako že bych tam ale viděl "the gorgeous new graphics", to fakt nemůžu říct, původní grafika je lepší :)
Cvičmo jsem si vytvořil jednu postavu, abych se podíval, jak je hra organizovaná a už tu postavu nemám :D Potřeboval jsem vidět, jak je to s výzbrojí apod., takže nyní už mám jasno. Prostě něco poskládám a zbytek nechám na náhodě.
@Richmond (06.07.2019 17:02): No já se právě na základě toho deníku chtěl na to oživování vyprdnout úplně, protože jsi psal, že zaplatils a ono se to třeba nepovadlo. Chtěl jsem to hrát na multi partu s tím, že budu charaktery distribuovat jakýmsi řetězem, že živí budou střídat mrtvé v mé aktivní partě, jenže jsem zjistil, že se vlastně horko těžko takhle posunu na další level a absolvovat pak třetí nebo 4 level se začátečnickou partou by bylo asi nemožné.
@Ringo (06.07.2019 16:59): A to jsi je nechal absolvovat 4 souboje po sobě bez uzdravení? Já tedy samozřejmě peněz měl dost na oživení, viz můj deník :) Taky jsem těžil z toho, že jsem měl 2 skupiny, které si mohly mezi sebou bezúročně půjčovat :)
@Ringo (06.07.2019 16:54): No tak ale to jsi udělal zásadní chybu, o které tu pořád píšu!! Šel jsi to jako nějak zkusit. Prostě jsi nečetl pořádně manuál, neudělal sis pořádnej rozbor financí a nenakoupil jsi to správné v obchodě s tím, že ti zůstane rezerva. Tomuhle všemu jsem já věnoval celé jedno odpoledne v lehátku v dusném horku na chatě :)) A vyplatilo se. Sice i tak jsem definitivně přišel o některé postavy, ale ono se to postupně zlepšovalo.

@Ringo (06.07.2019 16:54): Nejde o verzi, jde o to, že série nějakám způsobem působí, a černobílé díly jsou jsou s prvními díly spojené. Hudební doprovod, grafika stěn z toho do jisté míry dělají jinou hru.
MM2 náhodou byla graficky super i v PC verzi :))
@Richmond (06.07.2019 16:53): No ony když byly dead, tak nafurt, ne? Musel bych je oživovat za prachy, které jsem neměl.

@Richmond (06.07.2019 16:52): Tak já averzi na Nintendo (NES, SNES) nemám, jsou to pro mě platformy, které jsem bohužel objevil až pozdě někdy v roce 2000 a zjistil jsem, že na nich byly hlavně na SNESu v první polovině devadesíátek opravdu peckové hry, jejichž legendárnost je stejně silná jako ty hry z první poloviny devadesátek na PC a Amize. Takže mi Wiz verze na SNESu nevadila, kromě ovládání mi to přišlo dost stejné. A texturu stěn jsem uvítal, bylo to pro mě něco jako když jsem přepnul DOS verzi M&M II na Amiga verzi a nestačil jsem čumět na ten grafický rozdíl :-)

Na druhou stranu je fakt, ž NES verzi M&M1 jsem dlouho hrát nevydržel a hrál jsem PC verzi, protože tam je asi ten odliv atmosféry v té NES verzi mnohem citelnější.
@Ringo (06.07.2019 16:48): A proč jsi ty mrtvé postavy hned vyhodil? :-O

Hele asi mě neuvěříš (a je to jen logické), ale i přesto, že ty stěny jsou skoro všude stejné, jsem cítil úplně jinou atmosféru v prvním patře a třeba ve třetím. Naprosto jinou :) A třeba když jsem se v pozdějších fázích vracel polomrtve z 8.patra do hradu a šel jsem už naprosto notoricky známou cestou, tak ty "uličky" prvního patra na mě působily vyloženě domácky a přátelsky :-D
@Elemir (06.07.2019 15:56): I když ti klesne nějaká dílčí statistika pod minimální požadovabou úroveň povolání, tak se nestane nic. Protože to by jinak můj Lord měl velké problémy :) Přeci jen se z něj stal Lord díky jednomu předmětu, požadavky rozhodně nesplňoval.

@Ringo (06.07.2019 15:37): Já si nemůžu pomoct, ale z té SNES verze už necejtím tu Wizardry pentalogii. Přijde mi to jako o dost jiná hra. Ale chápu, že to je dané tím, že jsem hrál vždy jen PC verze. (je ale fakt, že pouze ty snes verze jsou diamterálně jiné, Appple ][ verze neo C64 jsou skoro identické).
@Elemir (06.07.2019 15:56): Jo, tohle jsou takové ty problémy, přesně taky jsem si nahazoval postavy jak magor a jak jsem si říkal, fajn, mám svou partičku, jména a může se jít a po druhém souboji jsem měl 2 postavy dead a princip s počívá v tom, vrátit se do taverny, vyhodit je a naházet si dvě postavy nové, tak jsem to vydržel do druhé takové výměny s tím, že se parta vlastně neposunula v ničem, jen že prošla pár chodeb.

Fakt jsem se snažil tu hru mít rád, už jen kvůli tomu legendary statusu.

Ale.... dokud bude existovat jeden jediný dungeon, který má texturu stěny složenou z více než jedné barvy a ještě jsem jej nedohrál, tak je dost možné, že do té doby se do Wiz1 pouštět nebudu. To vyhecování je sice vždycky lákavé a dojel jsem tak díky němu naprosto bestiálně nekompromisně M&M1 nebo Rytíře Grálu, kterým jsem toho věnoval jen díky tomu hecu snad více, než hrám, které hraji s tím, že mě do nich nikdo hecovat nemusel, ale Wiz1-4 je prostě za tou pomyslnou hranou. U Wiz 5 si nechávám stále otevřená vrátka, protože u ní tak nějak doufám, že se hratelnost už malinko blíží ke skvělé šestce.
@Ringo (06.07.2019 15:37): Zatím si to neumím dost dobře představit. Dneska jsem třeba zjistil, že tvorba postavy je takměř shodná se šestkou, takže při troše píle stačí nahazovat tak dlouho, dokud nepadne vysoký bonus a pak si prostě naklikám klidně nějaké elitní povolání. Jenomže to má hned dvě úskalí - nevím, co to udělá, pokud mi při nějakém levelupu klesne jedna nebo více atributů pod požadované minimum, a druhá věc je, že tím jaksi nebude mít smysl u těchto postav protáčet povolání. Nakonec se mi asi vyplatí získat vysoký bonus, ale pro postavy do úvodu si vybrat jen základní povolání a bonus si rozdělit spíše s ohledem na vlastnosti samotné postavy. Co je mi platné, že si nahážu samuraje, když o něj pak kvůli permadeth hned přijdu :)
@Richmond (06.07.2019 09:07): No, proč na SNESu, taky jsem to na tom SNESu chvíli hrál, prostě to má grafiku. A tu pětku bych v té SNES verzi i zkoušel dohrát, jenže je nedokonale přeložena, mnohé věci jsou tam stále japonsky.

@Elemir (06.07.2019 12:35): Jsem zvědav, jak dlouho u Wiz 1 vydržíš, zkoušel jsem tenhle díl rozehrát 3x pod DOSem, 2x ve SNES verzi a prostě....nešlo to. Mám prostě rád, když mám nějakou stabilní partu a tu vylepšuji a vylepšuji, postupně jak jdu, a ne že mi v prvním levelu polovina definitivně pochcípá a do druhého patra jdu s parou z poloviny jinou opět na počátečních levelech.
Dojedu Veil of Darkness a pak uvidím. Ishar jsem ještě nerozehrál, takže by se mi to s ničím dalším už nekrylo. Mezitím si to třeba někdo rozmyslí a přidá se :D
@Elemir (06.07.2019 10:43): jo protáčení povolání má v té úvodní trilogii (nevím jak 4-5) především smysl u postav, které kouzlí. Nicméně Lord/Samuraj/Ninja jsou prostě fajnová povolání, které potěší už jen tím, že je člověk dosáhne.

@jvempire (06.07.2019 11:10): Ano, mám obrovské pokušení zanechat trápení v BT1 a pustit se do Wizardry 4, ale nechci se unáhlit :)
@Richmond (06.07.2019 08:54): Truhly a zamčené dveře jsou zábavné i v Dark Savantovo trilogii, ale tam se dá právě hodně vypomoci tím savem. Obtíže s povoláním mě tedy moc netěší, už jsem si v duchu plánoval Lorda jako hlavní postavu. Bishopa mám jinak v plánu kvůli té identifikaci, ale jestli jsem to nyní dobře pochopil, tak už v původní pentalogii funguje protáčení povolání nebo jde jen o ta kouzla, ale HP a mana neroste?

SNES verze by snad měly být pro hráče přívětivější. Jednou jsem k tomu četl nějaký článek, ale už si nevybavuji, kde to bylo.
Teď jsem četl na Twitteru příspěvek jednoho člověka, co hraje Wizardry 5 na SNES (proč na SNESu???). Jedné postavě se změnilo přesvědčení na evil. To je tak, když hráč útočí na vše, co se hýbe :) Hra tě upozorní, že vidíš skupinku koboldů, kteří ale na tebe nezaútoší. ale ty můžeš...no asi dost lidí zaútočí. Jenže po nějaké době se šiftne alignment doprava směrem k evil. Takže good -> neutral, a neutrla ->good. funguje to samozřejmě i opačně. S tímhle jsem si "vyhrál" ve třetím díle, kde to bylo dokonce nutné, abych mohl do některých pater omezenách čistě na good nebo evil (a já měl fůru neutrálů). Naštěstí jsem měl 2 partičky :)

Mít 2 party se mi celkem i vyplatillo, ale není to nutné. Já vlastně dohrál Wizardry 1 dvakrát, takových asi moc nebude :) Nebyl to můj nápad, převzal jsem to od crpgaddicta. Ale pak díky tomu bylo možné vzít to nejlepší z obou a jít na hlavního záporáka.
@Elemir (05.07.2019 21:50): Pokud opravdu to chceš rozehrát, tak můj deníček nečti, protože tam prachsprostě spoiluju (ono to moc ani nejde u tohoto typu her). Nicméně určitě děláš dobře, že si nejprve čteš manuál. Já ho četl sem tam i pozpátku a stejně mi pár důležitých informací utelko, jako např. Tebou zmiňovaná důležitost Vitality na úspěšnost v oživování ve chrámu. Já to zjistil až v průběhu druhého dílu, protože mě překvapovalo, že se celkem často dařilo oživovat už napoprvé.

Peníze josu obrovský problém a to hlavně proto, že cena za identifikaci je stejná jako prodejní cena :) Toho se dá samozřejmě využít, protože tak víš, jak cenný ten který předmět je. Ale to je pouze jedna část informace. Některé předměty jsou svázané s přesvědčením, jiné zas s povoláním. Já dlouho smrděl korunou. Ale nakonec vše vyřešila změna povolání u jedné postavy na Bishopku. Ta totiž umí identifikovat (i když ne vždy se to povede) a pak jsem už věděl, co je který předmět a jestli má cenu se ho zbavit nebo ne. Do té doby nemáš jistotu především u nebojových předmětů (prsteny např.). Bishop je navíc myslím dostupný buď při dobrém nahození kostek anebo relativně brzo, jakmile se statistiky trochu pohnou. Navíc změna povolání je i zábavná, protože postava klasicky ve Wizardry si pamatuje všechan už naučená kouzla původního povolání, začíná s 0 epxy a rychle to dohání.

Lord, Samuraj, Ninja - dle mého aobslutně nedosažitelné normální cestou! Jedna jsou ty jejich minimální požadavky ohromné a druhak při levelování skoro vždy nějaká statistika spadne dolů. Byla o tom tenkrát masivní diskuse, nakonec se hráčská veřejnost shodla na to, že to tak je záměrně :) Ale nezoufej, existují předměty ve hře, které umožní změnu na Lorda/Ninju (nevím jak u samuraje) i bez splnění kritérií! Takže já pak Lorda měl (nakonec i toho samuraje, ale to už nevím, jeslti v prvním nebo druhém díle).

Pár tipů: Určitě ber vážně varování, která jsou ve hře :) Jsou míněna docela upřímně. Hlavně zpočátku bych neotvíral dveře, skoro vždy je za nimi fixní souboj. Je to tu podobné jako v MM1. Tedy fixní souboje a pak náhodné.
Velký pozor na otvírání truhel!! Musíš ODHADNOUT past (pokud nemůžeš toto řešit kouzlem). Obzvlášť po náročné bitvě jsem se kolikrát vzdal určitě cenných předmětů v truhlách, protože prostě to bylo obrovské riziko. Tohle jsou věci, které už v dnešních hrách nezažiješ. Tam po vyhraném souboji sejvneš a v klidu se podíváš na loot. Zde ale je loot k dispozici jen hned po bitvě, nelze se k němu pozdeji vrátit. A ty dilemta jsou tak frustující! :)

Nepouštět se do větších akcí je prazáklad všeho. Zpočátku gridnit na chodbách anebo na jedněch dveřích. Alespoň než trochu se zvedne HP postavám. Jakmile je nějaká postava otrávena, nechat všeho a vrátit se do hradu. Léčba otravy je zdarma, ale hlavně zpočátku , kdy maj postavy málo HP, se může delší cesta do hradu změnit v martyrium a přivedeš "domů" jen 3 přeživší postavy.

V každém případě přeju hodně trpělivosti :) 10 pater nezní strašlivě, ale v druhé půlce hře trochu došly nápady a teprve poslední patro bylo super. Jakmile budu moct, pomůžu (leccos mi paradoxně utkvělo v hlavě).
@hanak_v_exilu (05.07.2019 23:14): Určitě jí zkus a pak přejdi v pohodě do sedmičky. Úplně bez nápovědy jsem sedmičku taky nedal. To jsou kolikrát takové drobnosti, které ti dojdou až potom, co si to přečteš, a pak by si naopak člověk trhal vlasy, že mu to nedocvaklo hned :D ... ale to nejde, protože to je opravdu kolikrát tak, že ti musí dojít souvislosti staré 20 a více hodin. Holt dneska už jde jen stěží předstírat, že jsi absolutně odříznutý od okolního světa, takže to lákadlo snadné nápovědy je silné a sedmička tomu umí vzdorovat jen z části. Sedmička je hlavně o čase, který si ochotný hře věnovat. Jakmile se do ní zakousneš, tak jí určitě i dohraješ.
@hanak_v_exilu (05.07.2019 22:42): Pokud jde o ty úkoly, tak sedmička v tuhosti vede. Šestka je spíš takový koridor, kde si ty věci snáze spojíš. ale u sedmičky to chce hodně dobré poznámky a taky kus štěstí. Těch 200 hodin za to ovšem stálo ;)
@Elemir (05.07.2019 22:27): Jak to tak čtu, tak bych měl asi nakoupit rodinné balení prášků na uklidnění. Těžké boje mi nevadí. Respektive je dokážu snést. Mnohem větší překážka pro mě je když mám zpovídat mlžící postavy a jejich odpověď využiju až po dalších dvaceti hodinách hraní. Což mě na W7 děsí nejvíc.
@hanak_v_exilu (05.07.2019 22:19): Šestka je menší, ale pořád docela obr (počítej s nějakými 80 hodinami). Dost záleží na tom, jestli budeš mapovat, nebo si mapy vytiskneš. Pokud jde o import, tak sedmička ti postavy skrouhne na úvodní levely a hodně ti probere inventář. Navíc si importem můžeš docela přitížit, ale to bych už předbíhal. Respekt je určitě na místě, ale jakmile do hry pronikneš, tak to bude v pohodě. Pořád je tu několik záchranných mechanismů a hlavně si můžeš měnit obtížnost hry. Jinak pokud jde o obtížnost šestka vs sedmička ... je to naopak, pokud jde o boje, tak šestka je těžší.
@Elemir (05.07.2019 22:09): Dobře. Mám z téhle série respekt. Od šestky si slibuju že nabude tak maniakálně gigantická jako sedmička a snad trochu lehčí. A že mi na konci vyplivne postavy, se kterýma by se sedmička dala hrát alespoň trochu schůdně.
@hanak_v_exilu (05.07.2019 22:02): Šestku vřele doporučuji, akorát si předtím dobře pročti manuál a zaměř se na pochopení Academia skills, protože v tom je možné nasekat chyby a hru si pak zbytečně ztížíš. Šestka má sice monotonní grafiku, ale obsahově stojí za to. Ona je navíc trošku jinak poskládaná než sedmička, takže pokud by ses později do sedmičky pustil, tak to nebude působit, jako bys hrál pořád to samé.
Ráno jsem si zběžně přečetl manuál a doposud jsem se ještě nevrátil k podrobnému pročtení Richmondova deníku, jako bych tušil, že by to bylo unáhlené :) Zároveň se ještě na nic nechystám, ale pár věcí mi vrtá hlavou ... ono už jen to, že jsem sem zavítal, mi nedělá moc dobře. Ono jak se o něco začnu více zajímat, tak je to tak trochu průšvih, protože času není mnoho a tenhle rok mám úplně jiné plány ;)

Trochu mě děsí frekvence umírání a lehce jsem zmatený u volby povolání. Co jsem pochopil, tak v družině může být Lord a Samuraj, ale Lord a Ninja nikoliv? Navíc prestižní povolání nelze nahodit hned, ale postavy se k nim musí propracovat. Takže základní družina je klasického složení a pak rozhodne level postav a přesvědčení? Dále mě vrtají hlavou finance, protože oživení postav něco stojí. A s tím souvisí případná druhá družina - je opravdu nutná? Pokud jde o umírání, tak manuál zmiňuje roli Vitality, což mi evokuje, že vyšší hodnota Vitality je dobrá pro všechny postavy, ale asi to bude na úkor něčeho jiného (nejde teď o analog odolnosti, ale postavy s vyšší Vitalitou prý mají vyšší šance ustát proces oživení). Základní tipy v manuálu jsou jinak jasné, z rady tipu naběhni do dungeonu, dej si jeden souboj a vrať se, je jasné, že jak bude úvodní trénink vypadat, ale nerad bych podobnou aktivitu dělal pár týdnů reálného času v kuse ... ostatně v Might and Magic I jsem si grindu odbyl až až :D