Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Herní výzva 2024

Vše o letošním ročníku najdete na www.hernivyzva.cz. Před položením dotazu si projděte náš FAQ dokument.
@Všivák (25.12.2023 10:27): Jeslti myslíš druhou kapitolu, tak ta se odehrává v únoru. Pokud se nepletu, tak Vánoce byly z finální hry odstraněny, jakkoliv v marketingu se zprvu použily. Takže to taky ne.
@MatejQ004 (24.12.2023 21:31): Hogwarts tam sedí? Na Vánoce nebo Halloween? Zrovna mi ho přinesl “Ježíšek” :). Ještě uvažuji o Marvel's Spider-Man. Má se údajně odehrávat během Halloweenu, ale moc jsem k tomu nenašel, tak si opět nejsem jisty.
Kingdom Hearts jednička a potažmo i dvojka (tam už jsou do toho namíchaný i Vánoce) se částečně odehrávají v Halloween Town s Jackem Skellingtonem, kde je Halloween asi pořád. Tak to by do kategorie mělo snad pasovat.
@M.a.t.t. (24.12.2023 11:25): Já vycházel z popisku na Wiki: “Players control a spirit revived as a pumpkin-headed man on Halloween.” ne automaticky z toho, že to jako Halloween vizuálně vypadá. Rád si ale nechám poradit od někoho, kdo má hru už za sebou. Už se mi parkrát stalo, ze jsem něco rozehral do výzvy a až poté zjistil, že to do ni úplně nesedí.
@Yokolobuna (24.12.2023 09:08): Je to paradoxné, ale hoci je tá hra zjavne inšpirovaná halloweenskou tematikou, nie som si istý, že sa dá jednoznačne identifikovať, že sa počas neho aj odohráva. Tým pádom je hardcore trochu sporný, do normálu však spadá vďaka prítomnej vianočnej tematike (prebehol tam aj bezplatný vianočný update) bez problémov.
[neexistující příspěvek]: Já jsem to dokonce ve volných chvílích přeložil do češtiny. Ale autor hry to tak pak nikdy nepřidal...
@Memphis (23.12.2023 20:10): Je nějaký spodní limit, co se ještě počítá jako "částečně"? Napadá mě třeba jedna vizuální novela, kde se hráč může zúčastnit vánočního i halloweenského večírku, a obě události mají každá rozsah cca. 10 minut čistého času z 20 hodin celkové herní doby.
A máte někdo tipy na hry s Halloweenem? :) Z hlavy mě nic nenapadá a google hledá především hry, které je "dobré" na Halloween hrát, tj. horrory apod.
Zveřejňujeme předběžný přístup první kategorie Herní výzvy 2024!

“Ukradené Vánoce” 

Zadání: "Dohraj hru, která se alespoň částečně odehrává během Vánoc nebo má vánoční tématiku."
HC verze: "Dohraj hru, která se alespoň částečně odehrává během Halloweenu."

Doplňující informace (finální verze může být ještě drobně revidována): 

Roky se přirozeně dělí na měsíce a na mnoha místech planety také na roční období. Výraznými každoročními milníky jsou ale i svátky, například Vánoce anebo v posledních letech u nás stále více populárnější Halloween. V této kategorii si právě specifickou atmosféru těchto událostí prožijete. Je jen na vás, zda-li tak učiníte v časech svátečních anebo si např. vánoční chvíle připomenete ve žhavých letních dnech. Rozdělení mezi základní a HC variantou je tady dané tím, že je oproti Vánocům předvečer svátku Všech svatých přece jen méně přítomen v kultuře, hry nevyjímaje.

Při výběru titulů si dejte pozor, aby hry byly skutečně spjaté s danými svátky a odehrávaly se během nich. Ne každá dětská hra s pavouky a kostlivci na hřbitově je automaticky hra odehrávající se během Halloweenu. Stejně tak hra v zasněženém prostředí se sněhuláky neznamená hned Vánoce. V případě Halloweenu se nemusí jednat jen o samotný večer, ale také o jeho přípravu a dny s ním související.  

---

Hru do této kategorie můžete rozehrát ihned, neplatí pro ni tedy podmínka jejího započetí v roce 2024.
Přejeme hodně zábavy!
@rikuhahl (22.12.2023 15:52): Ještě k tomu seznamu her, ten si jako organizátoři výzvy máte sestavit pro sebe jako kontrolu, že si pak účastníci při hledání her do některé kategorie nevylámou zuby. To nemáte zveřejnit.

@M.a.t.t. (22.12.2023 18:45): Dostal jsem odpověď, že se organizátoři budou dál držet definice 9. kategorie tak, jak je popsaná v doplňujících informacích. OK, beru, týden před koncem výzvy už je to jedno. Ale jde mi o to, jak se takový rozpor v zadání bude řešit v příštích ročnících. Když někdy příště stručné zadání kategorie bude říkat jednu věc, a doplňující informace budou říkat něco úplně jiného, protože autora kategorie vůbec nenapadlo, že ty dvě věci nejsou jedno a totéž, co bude platit?

Představte si třeba zadání kategorie "Dohraj libovolnou real-time strategii" a doplňující informace to vysvětlí jako hry, kde hráč může velet více jedotkám a herní dění probíhá nepřetržitě, ne na tahy. O hrách, kde ovladatelné jednotky vůbec nejsou (např. SimCity 2000), tam nebude ani zmínka, a pak je organizátoři nebudou chtít uznat. Schválně jsem vybral příklad tak, aby rozpor mezi zadáním a interpretací doplňujích informací byl co největší, takže řeště precedent pro skutečné případy, ne absurditu příkladu.
@next_ghost (22.12.2023 16:29): Práve to riešime, aby sme sa podobným veciam do budúcna čo najviac vyhli. Aj keď na 100% to určite nepôjde a vždy sa nájdu ľudia ako ty, ktorí budú za každú cenu protirečiť. To je totiž presne to čo robíš a pritom ani jednoducho nemáš pravdu, keďže si dostal logické argumenty, ktoré však z nejakého dôvodu odmietaš prijať. Je čas to nechať tak,
@rikuhahl (22.12.2023 15:52): Ono úplně stačí, když si to stručné zadání kategorie a doplňující informace nebudou navzájem protiřečit.

@musa (22.12.2023 15:57): Právě protože za pár dnů začne nový ročník, tak je nejvyšší čas zkontrolovat, jestli tam nebude nějaký podobný rozpor v zadání. A pokud "doplňující informace" nejsou jen upřesnění hranic v šedé zóně kolem toho, co naprosto jasně vyplývá ze stručného jednořádkového zadání kategorie, ale naopak je to ta závazná část zadání, která má před stručným zadáním absolutní přednost, tak by stálo za to je přejmenovat na "Podrobné zadání" a zobrazovat je vždy, bez rozklikávání.
@next_ghost (22.12.2023 14:02): ročník výzvy končí za několik dní a polemizovat teď o hře, která je označená pro kategorii měsíce jako nevhodná a jasně neodpovídá informacím v kategorii mi nedává příliš smysl. Ostatně tím bodem dva sis sám odpověděl: vyhovují hry se steampunk prvky A zároveň odpovídají popisu kategorie. Ale tobě jde spíš o to vyhrát diskuzi. Nech to být, Syberie uznaná nebude a tvůj boj je marnej, zbytečnej a prohranej (z kterýho je to filmu?)
@next_ghost (22.12.2023 15:05): Hele, je to těžký, můžeš mít informace v několika větách, kde podchytíš to zásadní. Pokud bys sepsal vícestránkový text, kde přesně vymezíš, co ještě jo a co už ne a k tomu seznam her na tom pomezí, tak si to právě přečte jen půlka lidí a ta druhá se bude ohánět tím, že to přece v názvu není a na různých wiki a žebříčcích apod. je to definovené přesně takhle. K Výzvě navíc patří i to hledání her, nemůžeme tu přece dávat seznamy k výběru, to by se ztratila polovina kouzla. Navíc zrovna Syberia tu byla od začátku roku diskutovaná minimálně třikrát a pokaždé s odůvodněním zamítnuta. Nevím, čeho se snažíš dosáhnout, pokud se chceš ujistit, zda hra do kategorie patří, tak se tu zeptej a dozvíš se na čem jsi. Pokud jen slovíčkaříš, tak jsi tak měl učinit v lednu a ne teď na konci roku, když už stejně tato kategorie byla několikrát vysvětlována. Díky za tvůj čas.
@Kunick (22.12.2023 14:32): Když jsem tuhle pasáž četl, tak jsem to chápal jako příklad jednoho z mnoha steampunkových prvků. Ještě o kousek dřív se píše "Definují ho především fantastické vynálezy poháněné párou." Zdůrazňuji slovo "především," nikoliv "výhradně". Výslovné vyloučení steampunkových her, které takové fantastické parní technologie nemají (např. "Do kategorie nepatří hry, které..."), v tom popisu prostě nevidím.
@next_ghost (22.12.2023 14:02): Vždyť Tvůj bod 2 tak je!

"Technologie, jejíž hlavním zdrojem energie je pára, musejí přesahovat realitu tím, že fungují jinak než je známe anebo nikdy neexistovaly. "

Osobně jsem kritizoval spoustu věcí, ale pokud explicitně uvedou co do kategorie patří, tak je jasné, že ostatní do téhle podmnožiny prostě nespadnou!
@musa (22.12.2023 09:12): Nedívám se na název kategorie ("Období páry a petroleje"), ale na její zadání: "Dohraj hru, která je zasazená do steampunku." Steampunk je žánr, který má nějakou obecně uznávanou definici. Doplňující informace ke kategorii chápu jako pomocnou vysvětlivku pro lidi, kteří tu obecně uznávanou definici neznají, a případně nějaké přesnější vymezení hranic pro hry, které jsou někde na hraně toho žánru. Pokud se ale tou obecně uznávanou definicí nechcete vůbec řídit, tak
1) buď v zadání té kategorie vůbec nepoužívejte slovo "steampunk", nebo
2) v doplňujících informacích jasně napište, že určité steampunkové hry jsou z kategorie úmyslně vyloučené.
@next_ghost (21.12.2023 20:16): Nevymýšľame vlastnú definíciu, len v niektorých prípadoch ju neberieme zo široka a nepridávame rôzne výnimky.
K tej Syberii - väčšina tých lokácii tam tú estetiku ale vôbec nemá, hlavne to Rusko, nemecká univerzita, kúpele. Máš tam rôzne reálne inšpirácie, či už socialistický realizmus, art deco alebo art nouveau. Nič z toho však nedeklaruje, že ak má hra také vizuálne prvky architektonického slohu, či umenia historického obdobia, tak je to automaticky prvkom steampunku. Steampunk je naopak to, čo to prinesie z hľadiska parných vynálezov a anachronickej estetiky za úrovňou napr. tej historickej reality. V tomto tú estetiku steampunku, kde to bolo primárne o nerealistických výdobytkoch oveľa viac vystihuje napr. Deponia .
Inými slovami, Syberia je fantasy/scifi alebo povedzme magický realizmus, ale nie steampunk. Ono reálne aj tá estetika obyvateľov rôznych kútov sa na to nesnaží naviazať, ani na to 19. storočie.

A platí aj to, čo napísal tu @musa (22.12.2023 09:12): . Nejde o to, že by sme si chceli niečo zadefinovať, ale aby popis kategórie nebol právnický dokument alebo slohová práca, tak sa ten popis jednoducho musí nejak zadefinovať stručnejšie.

Inak pri navrhovaní kategórii práve vyslovene počítam s tým, že aby bola kategória použiteľná, tak do nej hľadám dostatok hier, ktoré by ju spĺňali. 

@GameEs (22.12.2023 09:41): To som rád. Možno budeme mať jednu kategóriu tento rok odhalenú už skôr než 1. 1. 2024. :)
@next_ghost (21.12.2023 20:16): "Když jako zadání kategorie napíšete "Steampunk", a pak si vymyslíte..." - rozumím kam tím míříš. Zároveň je ale potřeba číst popis kategorie, ne jen její název. Připomíná mi to klasický diskuze na netu, kdy si někdo přečte nadpis článku a pak se k němu jde vyjadřovat do diskuze, aniž by si ten článek přečetl :).
Ta kategorie se jmenuje "Období páry a petroleje" a v doplňku uvádíme "Technologie, jejíž hlavním zdrojem energie je pára...". Sem čistě ozubený kolečka nenarveš.
Já jsem v týmu výzvy až od příštího ročníku, takže "vymyslíte" není na mě. Jen jsem psal, jak je to dáno.
@Jumas (21.12.2023 18:49): Když jako zadání kategorie napíšete "Steampunk", a pak si vymyslíte vlastní definici steampunku, která vyloučí polovinu všech steampunkových her, tak se nemůžete divit, že pak vzniknou hádky. U dieselpunku je to ještě horší, protože dieselpunkových her je jenom pár a vám se tou definicí povedlo vyloučit například i Return to Castle Wolfenstein.

Možná by stálo za to během přípravy kategorií pro další ročník zkusit pro kontrolu najít aspoň 20 her do každé základní varianty kategorie a dalších 10 do každé hardcore varianty. Když to hledání půjde moc těžko, tak daná kategorie nebude úplně vhodná.
@next_ghost (21.12.2023 13:37): Neredukuje to tak Tulareanus, ale celý tým výzvy, který sestavoval doplňující informace k této kategorii a shodl se na nich. Tam je jasně napsáno, že ve hrách, spadajících do této kategorie, musí být přítomna parní technologie, která není založena na skutečných strojích. V HC variantě je to zase nafta, benzín nebo fiktivní tekutá paliva. Pokud si dobře pamatuji, tak o Syberii proběhla debata již někdy na začátku roku a pro zamítnutí kvůli nepřítomnosti parních strojů nebyl jen Tul, ale také třeba musa nebo RomcaT. Nechápu, proč nestačí jednoduchá odpověď - Syberia do kategorie nepatří, protože tam není pára, ale stále se hledají další argumenty, proč by tam patřit měla. Je spousta sporných her, kde na první pohled není úplně jasné, jestli do dané kategorie patří nebo ne, ale to není případ Syberie.

@Roman_Svoboda (21.12.2023 14:02): Definované je to v doplňujících informacích, DH se přece nemusí řídit všeobecnými definicemi a někdy je třeba si kategorie upravit pro jednodušší přehlednost a kontrolu.
Tak dnes dohrána a okomentována poslední hra výzvy, můžu někoho z kompetentních jen poprosit o poslední kontrolu? :)
Ono je to o tom, jak přesně definovat steampunk. Syberia je konkrétně tzv. clockpunk, který řada lidí bere jako podžánr steampunku. Podle mě nikde není řečeno, že do steampunku spadá výhradně jen to, co je poháněné párou.
@Tulareanus (20.12.2023 21:35): Syberia je francouzská hra a má estetiku Francie 18. a 19. století, viz třeba návštěva továrny na automaty nebo ten pseudoparní vlak, co zevnitř vypadá jako Orient Express. Hodně podobnou estetiku má i Steelrising. Ten je, nebo není steampunk?

Mně to spíš připadá, jako bysme tu hádali, jestli je Deus Ex kyberpunková hra (jednoznačně je), ale tys tvrdil, že to nemůže být KYBERpunk, protože tam nejde poletovat v KYBERprostoru jako třeba v System Shocku. Ty redukuješ definici steampunku a dieselpunku na jeden jediný prvek (parní nebo naftové technologie), který ale sám o sobě pro daný žánr není definující. Je to jen jeden z několika prvků, které ten žánr definují společně a pro zařazení do žánru stačí jen nějaká jejich podmnožina.
@next_ghost (20.12.2023 20:37): steampunk nie je len o tom, či je to 19. storočie, aj elektrina sa masívne rozšírila v druhej polovici 19. storočia. Navyše Syberia ako taká dokonca ani nemá viktoriánsku štylizáciu alebo prvky. Ja chápem, že to má napr. prvky magického realizmu neskutočnosti v pomerne skutočnom známom svete, ale to z toho automaticky steampunk nerobí.

Pripadá mi to, ako keby sme sa dohadovali, že prečo napr. delfína neuznáme medzi ryby, hoci ako ryba vyzerá a vo veľkej časti aj žije.
Je to tak, Syberia obsahuje tzv. automatony a jakkoli se to na první dobrou může zdát překvapující, do zmíněné kategorie hra nepasuje.