Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlepší herní příběh roku 2014

Zatímco u filmů většina lidí klade důraz především na příběh, u her je na prvním místě hratelnost. To však čím dál více přestává stačit, a pokud nemá hra alespoň v základu příběh, který nezpůsobuje bolest hlavy, na hře se to podepíše. Kromě toho je samozřejmě celé odvětví, kde naopak příběh byl vždy tím nejdůležitějším. A dokonce vznikly i hry, které vlastně kromě příběhu nemohou nabídnout nic jiného.

Jaké má tedy hráčská obec nároky na příběh? A kolik her tyto nároky splňuje? Zlepšuje se stav příběhů ve hrách? Během dvou týdnů v lednu probíhala mezi hráči registrovanými na DH anketa, která se ptala, které hry mají příběh, který si zaslouží být oceněn. Anketa byla rozdělena na absolutní hodnocení a na hodnocení uplynulého roku. Stejně tak bude rozděleno i vyhodnocení. Zde je výsledek hlasování pro loňský rok, absolutní hodnocení vyjde později. O účast v anketě byli požádáni uživatelé DH, kteří měli k začátku ankety alespoň 100 DH bodů (tj. bezmála 900 účtů).

Hry z uplynulého roku vybralo 28 osob. Ankety samotné se zúčastnilo více hlasujících, avšak ne všichni hráli loni vydané hry nebo mezi nimi nebyla taková, která by si zasloužila pochvalu za vysoce podařený příběh. Těchto 28 osob hlasovalo pro 24 her, které si za okamžik představíme.
Tabulka nemá explicitní pořadí. Jsou hry, které hrálo více lidí, takže nasbíraly více hlasů. Pak jsou hry, ke kterým se dostal nízký počet hráčů, ovšem ještě to neznamená, že pokud hra obdržela jeden hlas, že by měla příběh horší, než její úspěšnější konkurenti.

(5 hlasů) Alien: Isolation
stealth akce, 1st person akce, sci-fi, horror, survival, vesmír
Série Vetřelec je ve filmovém světě ikonou. Ovšem teprve The Creative Assembly představili herní adaptaci, jež úzce propojuje originál Ridleyho Scotta, jehož atmosféra ze hry přím ostříká. Hra se nedrží scénáře filmů, ale rozšiřuje existující univerzum a volně navazuje na první díl. Tvůrci připravili i díky podpoře společnosti Century Fox prostředí, které odpovídá prostředí filmů, v němž se s hlavní ženskou postavou snažíte v první řadě přežít. Stejně jako ve filmu se setkáváte s nebezpečnou stvůrou a nejste mariňák, který kosí zástupce mimozemské rasy na potkání.

Hlasující: pipboy, Dan9K, OGLoc, Gordon

(5 hlasů) South Park: The Stick of Truth
RPG, komedie
I South Park je ikonou, tentokrát v seriálových vodách. Kreslený seriál pro dospělé plný vulgarit a kritiky společnosti. Jak zajistit, aby hra nebyla propadák? Tak, že Obsidian Entertainment nechá scénář připravit a postavy namluvit samotnými tvůrci seriálu.

Hra je RPG, v níž hrajete za novou postavu přistěhovanou do South Parku. Stejně jako seriál a film se hra vyznačuje vysokou mírou vtipnosti, vulgárnosti a ujetosti. Herní systém byl přizpůsoben pojetí seriálu: RPG prvky byly modifikovány tak, aby odpovídaly dětské hře, jelikož protagonisté jsou děti.

Hlasující: Bingos, kristmeister, Psyx, Ransdy

(5 hlasů) The Walking Dead: Season Two
akční adventura, interaktivní film, horror, surival, post-apo, zombie
The Walking Dead (Živí mrtví) zatím možná nemají právo na titul ikony, ale do komiksového světa ale zejména seriálového vlétli způsobem, jakým se zombie nákaza šíří po planetě. Komiks představuje přežívání skupinek lidí po zombie apokalypse. Těží z toho, že větším nebezpečím pro přeživší než zombie jsou jiní lidé, kteří v novém světě bez naděje na záchranu ztratili zábrany. Poté, co seriálová adaptace vytvořila z The Walking Dead fenomén, se tématu chopili vývojáři z Telltale Games. Vývojáři, kteří mají zkušenosti s tvorbou her podle filmu, převedli The Walking Dead i do herního světa způsobem, který jistě ohromil. Telltale se rozhodli soustředit primárně na příběh, což vyústilo v to, že hráč příliš sám nehraje. Jeho hlavním úkolem je vybírat odpovědi v rozhovorech. Tím mírně koriguje příběh, ovšem zejména tím formuje charakter své postavy, jíž je jedenáctiletá dívka. V roce 2014 vyšel již druhý díl, a to rozdělený do pěti epizod, opět v komiksové animaci. Cílem hry není najít spásu lidstva, cílem není nic konkrétního. Pouze přežít. Přestát jednotlivé incidenty a snažit se vyjít s lidmi, s nimiž je postava v kontaktu. V průběhu hry na hráče čeká několik zvratů a s nimi spojená rozhodnutí. A stejně jako závěr prvního dílu, je i ve druhém díle závěr silně emotivní a hráč je postaven před obtížnou volbu.

Hlasující: drowned

(3 hlasy) Valiant Hearts: The Great War
2D adventura, válečné, drama, 1. světová válka
Za hrou stojí Ubisoft Montpellier, jenž se spojil s Telltale Games, kteří připravili scénář. Hráč se ujme čtyř vojáků v první světové válce. Každý voják má vlastní charakter, každý svůj příběh a všechny příběhy spojuje hledání lásky německého vojáka.

Příběh je věrný historickým skutečnostem, oživen je navíc inspirací z osobních dopisů skutečných vojáků. Poté co Telltale našlo úspěšný recept na adventuru ve svém The Walking Dead, ustoupily i zde adventurní hádanky příběhu. I výtvarná stylizace je komiksová.

Hlasující: Thorar, Ransdy

(2 hlasy) BioShock Infinite: Burial at Sea - Episode Two
1st person akce, stealth, sci-fi, cyberpunk
Když přišel BioShock se svým podmořským Rapture, uchvátil herní komunitu. Bioshock Infinite pak pozvedl děj do nebeských výšin Columbine. Burial at Sea od Irrational Games je druhý díl DLC, jenž dokončuje a propojuje všechny BioShocky do uceleného kruhu spojující Rapture i Columbine. Jelikož jde o DLC, je třeba jej brát jako součást série. Teprve po dohrání předchozích dílů funguje Burial at Sea jako poslední dílek skládačky.

BioShock přišel s novým fascinujícím světem. Dokonce několika. A vylepšeními - plasmidy, která nahrazují kouzla.

Hlasující: Drolin

(2 hlasy) Dark Souls II
RPG
FromSoftware přišli s druhým dílem Dark Souls. Království pohasínají jako skomírající plamínky zádušních svící. Konec projasněného věku signalizovali giganti, kteří překročili moře, a dílo zkázy dokonala nemrtvá kletba stihnuvší nebohé obyvatelstvo. Záchrana spočívá na čepelích mečů hrdinů, se kterými musí být hráč nezvykle opatrný, jelikož hra neodpouští chyby a trestá je smrtí. A i za tu smrt hráče potrestá snížením maximální hodnoty zdraví.

Nepřímé pokračování Dark Souls se z hlediska herních mechanik neliší od prvního dílu. Jsou zde frakce, ke kterým se můžete během hry připojit. Narativ příběhu si utváříte tím, jak moc budete ochotni prohledávat vaše tajemné okolí, které nyní zahrnuje i místa hluboko v temném podzemí.

Hráč může pracovat s mrtvými, či měnit dojem z prostředí (nasvětlení, zvukově-hudební podkreslení), vlastnosti prostředí (skladbu nepřátel, předmětů), nebo si třeba zpřístupnit cestu dál.

Na sžití se s postavou má vliv několik faktorů. Jde o RPG, v němž hrajete za hrdinu, a chyby se nekompromisně trestají. Hráč si tak piplá svého hrdinu, se kterým opatrně postupuje příběhem, což vede ke sžití s postavou.

Hlasující: SilentWolf

(2 hlasy) Far Cry 4
1st person akce, thriller
Ubisoft Montreal se chopil čtvrtého pokračování střílečky Far Cry. Do hry jsou zasazeny adventurní prvky. Oproti předchozím dílům odehrávajících se na graficky ohromujícím tropickém ostrově je hráč hozen do sněhu nejvyššího pohoří světa, kde se hráč jako Nepálec ocitne v občanské válce mezi rebely a tyranským režimem samozvaného krále. Na straně rebelů.

V otevřeném světě Himálaje lze plnit kromě hlavních i vedlejší mise, lézt po skalách, lovit zvěř a kraftovat. V boji využijete bílého tygra nebo bojového slona. A bojovat můžete i proti démonům.

Zakončení hry lze ovlivnit výběrem frakce, jíž hráč pomůže.

(2 hlasy) Shadowrun: Dragonfall
RPG, cyberpunk, drama
V tomto rozšíření hry Shadowrun Returns od Harebrained Schemes se podíváte se svou skupinou do futuristického Berlína, který se nachází ve stavu stabilní anarchie. Kampaň doplňují vedlejší questy a několik hratelných postav s vlastním životním příběhem. Zásluhou Jordana Weismana je hra plná inteligentních a autentických dialogů.

Dragonfall vzal to nejlepší z původní hry a zbytek opravil. Aby toho nebylo málo, upravili UI, aktivně zapojili hráče do retrospekcí postav a celé to vydali samostatně.

Weisman je veľký pán - s väčšinou áčkových titulov táto hra zametá dlážku. (Tarhiel)

(2 hlasy) The Wolf Among Us
akční adventura, interaktivní film, thriller, fantasy
S další hrou se zde objevuje Telltale Games. Po úspěchu The Walking Dead použili ověřenou herní mechaniku ve hře podle dalšího úspěšného komiksu – Fables (Mýty).

Fables jsou pohádkové postavičky, které byly nuceny utéci do světa lidí. Jakožto „smyšlené“ postavy to nemají ve skutečném světě snadné, tak není divu, když narazíte na Růženku ve strip klubu. Jak se postavičky přizpůsobovaly, docházelo ke kuriózním situacím, kdy se například šerifem čtvrti obývané mýty stal velký zlý vlk známý mimo jiné sežráním Karkulky. A ovládání šerifa se chopíte, abyste vyšetřili vraždu jednoho z mýtů. Vlk je onen typický drsný policajt s cigárem v koutku úst, který umí dát ránu a budí respekt (nebo strach, to závisí na tom, jak se hráč chová), přitom je pod chlupatým zevnějškem citlivá duše. Opět je zde samotné hraní omezeno na popocházení po lokacích a občasné quick-time-eventy. Důraz je kladen na odpovědi při rozhovorech, které formují charakter postavy. Zda bude šerifem smířlivý vlčák, který drží svou zlost na uzdě, nebo se v honbě za spravedlností nebude štítit mrzačit postavy kolem něj a vytvoří kolem sebe auru strachu.

Hlasující: Pestik

(1 hlas)
Castlevania: Lords of Shadow 2
3rd person akce, bojová akce, upíři
MercurySteam Entertainment
Její příběh by mě bavil v jakékoliv podobě, ale je to docela hodně specificky mířeno na velké upíří fanoušky. (hlasující)

Demon Gaze
RPG, dungeon crawler, PSV - fantasy / slice of life / komedie
Kadokawa Games & Experience Inc.
Poznámka: V Japonsku byla hra vydána již v lednu 2013.
Hlasující: pipboy

Dreamfall Chapters - Book One: Reborn
3D adventura
Red Thread Games, Blink Studios
Tento příběh opravdu vyčnívá, a já bych ho chtěl vidět i jako film, a nemohu se dočkat pokračování. S postavou jsem si velice blízký a příběh mi dokáže vehnat slzy. (hlasující)

Metro 2033 Redux
1st person akce
4A Games
Hlasující: Neanderthal

Moebius: Empire Rising
2D adventura, 3D adventura
Pinkerton Road, Phoenix Online Studios

Mudlarks
2D adventura
Cloak and Dagger Games

Oddworld: New 'n' Tasty
Plošinovka
Just Add Water, Oddworld Inhabitants
Starý dobrý Abe se vrátil s detailnějším původním příběhem. Jeho cesta nikdy neomrzí a 3D animační prezentace příběhu ho vyzdvihuje do vysokých příček. Oddworld Inhabitants prostě umí. (kristmeister)
Poznámka: Hra vyšla v roce 2014 pro PS4. Na PC vyšla v roce 2015.

Serena
3D adventura
Agustín Cordes, Senscape
Tahle hra je pouze o příběhu, nic jiného v ní ani není. Byl jsem vývojem děje dojat i šokován. Jde o dramatický popis vztahu dvou lidí, který se v průběhu času značně mění. Je vyprávěn pomocí útržků z jejich života, kdy muž vzpomíná na svou ženu - Serenu. (Kwoky)

Sherlock Holmes: Zločin a trest
3D adventura, detektivní, drama
Frogwares Game Development Studio

The Banner Saga
tahová strategie, RPG
Stoic
Hlasující: Psyx

The Last of Us, Left Behind (DLC)
Survival-Horror, Action-Adventure, survival
Naughty Dog

This War of Mine
plošinovka, budovatelská strategie, válečné, survival
11 bit studios
Ten příběh si tam člověk tvoří vlastně sám svými činy a současně odkrývá životy postav před válkou. (Kvasa)

Transistor
RPG
Supergiant Games
Hlasující: pestik

Wasteland 2
RPG, post-apo
InXile Entertainment
Hlasující: Neanderthal

Wolfenstein: The New Order
1st person akce
MachineGames
Hodně netradiční pokračování, které vytváří nové universum země pod nacistickým režimem a dává prostor novým příběhům. Příběh je zpracován hodně emocionálně a kvalitně. (Gordon)


Hry, které obdržely alespoň dva hlasy, jsou vybaveny stručným popisem hry podle toho, co o nich napsali hlasující a co jsem o nich povrchně zjistil. Hry s jedním hlasem mají popis, pouze pokud k nim hlasující něco napsali. Seznam hlasujících není úplný, zveřejněni jsou pouze ti, kteří si to explicitně přáli.


Alien: Isolation

Vývojáři

Telltale Games – 7+3 hlasy, 2+1 hra
The Creative Assembly – 5 hlasů
Obsidian Entertainment – 5 hlasů
Ubisoft Montpellier – 3 hlasy
Irrational Games – 2 hlasy
FromSoftware – 2 hlasy
Ubisoft Montreal – 2 hlasy
Harebrained Schemes – 2 hlasy
MercurySteam Entertainment
Red Thread Games
Blink Studios
Kojima Productions
4A Games
Pinkerton Road
Phoenix Online Studios
Cloak and Dagger Games
Just Add Water
Oddworld Inhabitants
Agustín Cordes
Senscape
Frogwares Game Development Studio
Stoic
11 bit studios
Supergiant Games
InXile Entertainment
MachineGames

Vývojáři oceněných her byli určeni dle informací na DH. Ať již je to spravedlivé nebo ne, nad ostatními vyčnívá Telltale Games. Hlasy obdržely dvě jejich hry, přičemž u hry Valiant Hearts: The Great War vypomáhali se scénářem. Nespravedlivé to může být proto, že hry The Wolf Among Us a druhý díl The Walking Dead byly vyvíjeny společně, obě byly vydávány epizodním způsobem, přičemž každá epizoda je zhruba na dvě hodiny hraní, obě hry jsou podle úspěšných komiksů a v herní mechanice se prakticky neliší. K tomu pro Valiant Hearts: The Great War se mohli zaměřit pouze na scénář. Na druhou stranu je to potvrzení, že většina her, na kterých v roce 2014 pracovali, byla hráči pozitivně oceněna.


South Park: The Stick of Truth

Herní žánry

Žánr Počet her Počet hlasů Nejlepší příběhová hra
adventura 9 16 The Walking Dead: Season Two
RPG 7 13 South Park: The Stick of Truth
1st person akce 5 11 Alien: Isolation
stealth akce 3 8 Alien: Isolation
interaktivní film 2 7 The Walking Dead: Season Two
strategie 2 2
plošinovka 2 2
3rd person akce 2 2
bojová akce 1 1
dungeon crawler 1 1

Že příběhové hry máme hledat mezi adventurami, není zvláštní překvapení, jelikož jejich princip je založen na příběhu, který odkrýváme nebo nás alespoň vede od hádanky k hádance. Speciálním podžánrem adventur jsou interaktivní filmy. V nich je herní činnost stlačena na minimum a plně se podřizuje filmovému zážitku a ponoření se do příběhu. V tomto případě jsou to obě Taletellovky. Nejvíce hlasů mezi adventurami získaly ty, pro něž jsou herní mechaniky jen prostředkem, kterak přitáhnout hráče k příběhu.

O příběh se také hodně opírají RPG a akční hry. U RPGje to obdobně jako u adventur očekávané. RPG mají z hlediska příběhu výhodu v tom, že se snaží přinutit hráče sžít s postavou. Nechávají ho postavu si piplat a zlepšovat. Hráč mívá v herním prostředí jistou volnost pohybu a výběru činností. Nechávají jej žít ve hře.

Akční hry bývají z hlediska příběhu zatracované. Upřít se jim nemůže, že nějaký příběh prakticky vždy mají. Hráč někam postupuje a bez příběhu se z toho stane arkáda. Někteří vývojáři naštěstí kromě sakra velké pušky dají do hry i složitější příběh. U akcí si můžeme všimnout, že dvě hry se zaměřily na stealth postup. U Vetřelce a BioShocku jde vlastně o vedlejší produkt příběhu, kdy k dosažení pocitu ze hry a vnoření se do příběhu musí být postava potichu.


The Walking Dead: Season Two

Příběhové žánry


Příběhové žánry Počet herPočet hlasů Nejlepší hra
pop-kulturní 5 18 Alien: Isolation, South Park: The Stick of Truth, The Walking Dead: Season Two
horor 4 12 Alien: Isolation, The Walking Dead: Season Two
surival 4 11 Alien: Isolation, The Walking Dead: Season Two
akční 7 9 Dark Souls II
sci-fi 4 9 Alien: Isolation
post-apo 3 7 The Walking Dead: Season Two
drama 3 6 Valiant Hearts: The Great War
komedie 2 6 South Park: The Stick of Truth
válečné 4 5 Valiant Hearts: The Great War
vesmír 1 5 Alien: Isolation
zombie 1 5 The Walking Dead: Season Two
cyberpunk 2 4 BioShock Infinite: Burial at Sea - Episode Two, Shadowrun: Dragonfall
fantasy 2 3
thriller 2 3
1. světová válka 1 3
detektivní 2 2
2. světová válka 1 1
romantické 1 1
slice of life 1 1
upíři 1 1
vikingové 1 1

Příběhové žánry se obtížně určují, když jsem většinu her nehrál. Orientačně však lze vyčíst, že nejoblíbenější jsou pop-kulturně zamřené hry. Tím mám na mysli hry podle filmu, seriálu, knihy či komiksu. Takové hry tvoří nezanedbatelnou část herní produkce. A nezanedbatelnou část této části produkce tvoří odpad – hry, které se snaží něco vyždímat ze slavného jména. To ovšem není případ filmového Vetřelce, komiksových a seriálových Živých mrtvých, seriálového South Parku, komiksových Fables či knižní předlohy Metra. A je možné, že další hry se také inspirovaly v jiném odvětví. Pokud se vývojářům taková hra podaří, jednak mají postaráno o kvalitní příběh či námět na něj a navíc přilákají fanoušky daného příběhu.

Horory jsou pro hry vcelku přívětivý žánr. Ve střílečkách tak může hráč střílet nebezpečné potvory místo „nudných“ lidí, v temněji zaměřených hrách si zase mohou vývojáři pohrát s hráčovou psychikou. Horory dávají postavě důvod, proč po někom střílet a proč střílet hodně, jelikož většina hororů je boj o život.

Mezi horory a survival lze dát často rovnítko. V survival hře nemá často postava příliš munice pokud vůbec, není fyzicky obdařená nebo jí to není proti přesile k ničemu. U The Walking Dead je survival posunut tak, že postavy nemají naději, že ta hrůza skončí. Žijí ve zničeném světě a nezbývá jim než přežívat. Survival ideálně působí na hráče, jelikož bezbrannou postavu má za úkol hlavně udržet naživu.

Akční produkce je nejvděčnější. Snadno vytvořitelná, vyzkoušená, variabilní, oddechová, nejsou na ni tak velké nároky, přesto může dobře fungovat. Typické téma pro hru. Hráč rube nepřátele a je hrdinou, kterým tak často chceme být. Ovšem také se mezi akčními hrami nejhůře hledají hry s kvalitním příběhem, protože akčních her je tolik.

Science fiction je populární žánr ve filmu, v knihách ale ve hrách se ideálně etabloval. Sci-fi poskytuje autorům naprostou volnost, kterou potřebují pro futuristické zbraně, specifické nepřátele, neobvyklé prostředí a příběh, který si mohou vytvarovat do nejšílenějších kreací, které snadno obhájí. Mohou zde vytvořit vlastní svět. Zároveň to však na vývojáře klade nároky, aby si hráč neříkal, co je to za blbost. Musí hráče přinutit, aby zákonitosti světa akceptoval nebo nad nimi alespoň nepřemýšlel.

Post-apokalyptické hry patří ve hrách k dvojsečným zbraním. Jde o specifické prostředí a specifickou atmosféru, kdy jsou tímto autoři částečně omezeni. Když však vývoj uchopí za správný konec, mohou na hráče dýchnout vtahující atmosférou zmaru, kde hráč je ten, kdo dokáže přežít. Svým způsobem jsou post-apokalyptická prostředí atraktivní, jelikož často jde o známé prostředí, v němž však nyní neplatí známá pravidla.

Drama a komedie patří u filmu k nejčastějším žánrům. U her drtivě vede drama. Hráči jsou v situacích, kdy zachraňují svět, jsou epickými hrdiny a vývojáři je chtějí uzemnit dramatickými momenty.

Komedie naopak jakoby netáhly. Přece jen nenabízí přílišný herní potenciál a tak se omezí pouze na vtipné hlášky postav. Pokud však někdo připraví hru podle seriálu South Park, nelze očekávat, že si hra bude hrát na vážnou.

Válečné, cyberpunk, fantasy, detektivní. U těchto žánrů bych skoro čekal lepší umístění. Válečných her je nepřeberně a nabízejí velký příběhový potenciál. Cyberpunk je takové buzzword. Specifické pojetí světa, které nabízí prostředí s vlastními pravidly, kombinující zdánlivě neslučitelné. Fantasy je obecně ve hrách dobře zabydlený žánr. Magie, elfové, draci atd. Detektivky jsou ideální pro adventury. A adventury a detektivky jsou potenciálními ideálními přísadami pro tvorbu skvělé příběhové hry. Vlastní vyšetřování, skládání stop a odhalování.


Valiant Hearts: The Great War
Zveřejnění celkového žebříčku herních příběhů mi ještě potrvá. Do zveřejnění žebříčku mi můžete posílat ještě své hlasy, které do hodnocení zapracuji. Pokud popíšete, proč má hra skvělý příběh a přidáte její příběhový žánr, budu jen rád. (Jakékoliv připomínky ke zpracování tohoto žebříčku a faktické chyby či nedostatky mi směřujte do pošty, abych je zapracoval do celkového žebříčku.)

Jaké herní příběhy vás dostaly loni do kolen? Souhlasíte s hrami v žebříčku? Jaké další si ještě zaslouží v něm být? Podělte se o tom v diskuzi.

Chcete, aby byl na DH blogu uveřejněn i váš článek? Pošlete nám ho na e-mail clanky@databaze-her.cz.


Diskuze ke článku

Som rád, že príbehy 10 ročného Johna Matrixa s kozami a kundou sa tak ľuďom páčia. Commando je môj obľúbený film, na ktorom som vyrastal.
Nakoniec som sa do ankety zabudol zapojiť. Popravde aj preto, lebo mi nebolo úplne jasné, ako mám hlasovať. Ale nakoniec z toho vyšiel celkový zaujímavý článok.