Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

IO Interactive

Dánsko
Založeno 1998
IO Interactive (často zkrácené na IOI) je dánská, videoherní vývojářská společnost, která byla založena 16. září roku 1998 v Kodani. Studio se proslavilo svoji herní sérií Hitman.

IO Interactive mělo v roce 1998 koncept fantasy MMO hry nazvané Rex Dominus. Ovšem obchodní partner společnosti Nordisk Film je požádal o zastavení vývoje hry a navrhl, aby udělali nějakou jednoduchou akční hru. Krom nové hry začali pracovat i na svém vlastním enginu. Ten se jmenoval Glacier, a protože věděli, že se jejich nová hra bude zaměřovat na zabíjení, tak se snažili nový engine této hře přizpůsobit, například zapracovali na animaci smrti a na tzv. ragdoll fyzice. Této jejich práce si povšiml tehdejší vydavatel Eidos Interactive a vznikla mezi nimi smlouva o vydání jejich nové akční hry. Tou byl první díl ze série Hitman, a to Hitman: Codename 47.

Následně o dva roky později vyšel druhý díl - Hitman 2: Silent Assassin, který vyšel i na konzole Playstation 2 a XBOX a byl vřele přijat kritikou s tím, že opravuje všechny problémy svého předchůdce.

Roku 2003 se IO Interactive rozhodl otevřít pobočku v Maďarsku. Najali padesát pracovníků z Maďarska a připravili pro ně půlroční tréninkový program, který se odehrál v Kodani. Ovšem následně si uvědomili, že sice mají padesát talentovaných lidí, ale nemají nikoho, kdo by je vedl, a tak jim nabídli práci přímo v Kodani. Většina z nich tuto nabídku přijala. Téhož roku vydala společnost EA jejich akční hru ze třetí osoby, a to Freedom Fighters.

V roce 2004 oznamuje Eidos Interactive koupi studia IO Interactive za 23 milionů liber. První hrou, kterou pod tímto majitelem vytvořili, byl třetí díl ze sérii Hitman, tedy Hitman: Contracts. Hra byla vyvíjena devět měsíců a dočkala se pozitivního ohlasu. O dva roky později, v roce 2006, vydali Hitman: Blood Money, který byl mnohými považován za nejlepší díl v sérii.

Ve stejném roce oznámili práci na další hře, kterou měla být Kane & Lynch: Dead Men. Ta byla úplným opakem než to, co IO Interactive do té doby dělalo. Od tichého solo open-worldu se přesunuli k lineární, kooperativní akční hře. Vyšla roku 2007 a dočkala se smíšených dojmů.

V dubnu 2009 byla společnost Eidos Interactive koupena japonským gigantem Square Enix. Vývojář z IO Interactive Karsten Lund prohlásil, že tento obchod nemá žádný vliv na jejich tvůrčí svobodu. V roce 2010 vyšla hra Kane & Lynch 2: Dog Days.

V květnu 2011 prohlásilo studio společně se svým vlastníkem, že by se chtěli vrátit k sérii Hitman. Hitman: Absolution byl vydán roku 2012 a byl přijat kritikou pozitivně, i když někteří fanoušci a i někteří samotní vývojáři cítili až přílišný příklon k mainstreamu v tomto díle. Předposlední díl v sérii, Hitman, vyšel v roce 2016 a přinesl epizodický model, kdy hra byla rozdělena do několika epizod a ty byly postupně vydávány.

V roce 2017 oznámil Square Enix, že hodlá se studia IO Interactive zbavit a hrozilo, že dojde i k zavření studia. Naštěstí se IO Interactive se Square Enix dohodli a odkoupili se včetně práv na sérii Hitman. V listopadu 2018 vydali zatím poslední díl Hitman 2, který vydala společnost Warner Bros. Interactive Entertainment.

Nejlépe hodnocené hry