Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Dan9K

Dan9K

Daniel Patras • Praha (ČR - kraj Praha)

Komentář

Přejít na komentáře

Grand Theft Auto: San Andreas

  • PC 75
Dohráno na 100% (musím se pochlubit, když to byla taková makačka).

Vyrůstal jsem na GTA jedničce, který jsem pařil furt dokola a bylo to pro mě zjevení, stejně tak datadisk London. Jenže žádné další pokračování mě vlastně už moc neoslovilo, z různých důvodů. Až San Andreas jsem si zase užil a přitom se od Vice City zase tolik neliší, stejně jako se Vice City zas tak nelišilo od klasické trojky.

Jenže je tu daleko větší důraz na příběh, který má i nějaký vývoj. Jednotlivé charaktery jsem si daleko více zapamatoval (nejraději jsem měl pana Mika Torena, co mě trochu zamrzelo, že autoři na něj na konci nějak zapomněli). S hlavním hrdinou se dá sžít. Dabing je bezchybný. Virtuální svět je úžasně rozlehlý, pestrý a bohatý. Mise jsou různorodé, jsou často výzvou, ale nikoliv nesplnitelnou. Moc mi sedí i devadesátky, na kterých jsem vyrůstal a i díky tomu je hudba v rádiích pro mě velmi sympatická, zvláště Radio X, kde co kapela, to pojem (namátkou Faith No More, Rage Against The Machine (v aktuální verzi již bohužel není), Alice in Chains, Jane's Addiction, Depeche Mode, Guns 'n' Roses atd. to je prostě nářez).

Ale věcí, co mi vadily, je přesto velký dostatek. Za prvé technikálie. Hra není dobře naprogramovaná. Zvláště na nové počítače. Má stejné problémy jako Vice City, možná i horší. Je zde opět nutnost hrát s frame limiterem, který hru oseká na 25 FPS, což je hnus. Pokud to člověk neudělá, mění se vlastnosti dopravních prostředků (zdá se mi, že se unifikují), není možné potápění, plavání je tuze pomalé, mám i pocit, že se mění obtížnost závodů (při vypnutém limiteru směrem k lehčímu), a při vypnutém limiteru se snad i hra častěji kousne (čas od času vypadne do Windows tak jako tak, což leckdy nepotěší). Dále pak je nutné hrát pouze s jedním jádrem procesoru, protože s více si hra moc nerozumí a může nefungovat myš.

Dále se mi nelíbila malá vzdálenost vykreslování (i přes maximální nastavení) a skokové změny vykreslení v případě, že se hráč přibližuje k objektu. Taková tráva, roští, stromy, ale i auta se většinou objevují na poslední chvíli, což je, v případě stromů a létání, velký hratelnostní problém. V případě aut jde spíše opět o nedokonalý respawn, kde se stačí otočit myší na sekundu dozadu a situace vepředu se zcela změní a hráč bourá.

Celkově i grafika je na svou dobu horší, ale dá se to vzhledem k rozsáhlosti světa prominout.

Dále mi vadila umělá inteligence, zejména v chování řidičů, tím spíše na dálnici. Můžete to brát jako znouzectnost, že je vlastně hra reálná, protože i v reálu jsou řidiči debilové, ale zas tak velcí opravdu ne. Prostě hra vás vůbec nebere v úvahu a řidiči si dělají co chtějí. Nesmyslné přejíždění z pruhu do pruhu přesně ve chvíli, kdy v druhém pruhu jedete vy. Odbočování z dálnice zásadně přes dva pruhy na poslední chvíli. Neschopnost zabrzdit a neustále přítomné hromadné havárie. Kamikadze skoky z útesu do moře, pokud jedete s houkačkou (což je aspoň vtipné). To je jen špička ledovce.

Co mi taky vadí je naddimenzovanost některých vedlejších úkolů, které potřebujete ke splnění 100% hry. Já vím, že to má být výzva, a aby to každý hned nedal. Ale ona to není velká zábava. Sprejování 100 tagů, abyste zjistili, že vám jeden chybí a musíte to dělat znova. Nebo exportovat tři tabule aut, přitom by stačila jedna a zbytek nechat dobrovolně na přivýdělek jako v GTA 1. Nebo asset se sanitkou taky stál za to, ale to byla spíš moje blbost, protože jsem vždycky zpanikařil těsně před koncem, když mi to napsalo, že mám hlad, já se chtěl podívat, kolik mám tukových zásob a nedošlo mi, že mám nastavenou stejnou klávesu na tento hud i na ukončení mise. Třikrát se mi to stalo. Třikrát! Jenom sanitka mi zabrala dobrých pět hodin díky tomu.

Než se člověk naučí létat, tak je to taky trochu porod, zvlášť s těma prdítkama, které unáší vítr. Hodně nervů to stálo, ale zvládnout to šlo.

Ty sandbox záležitosti typu účesů, tetování, holek, casina a všech možných věcí jsou moc fajn, i když ve výsledku to pro mě není zas až tak důležité. Přítomnost celé řady automatových i reálných miniher, které by každá vydala na samostatnou freeware hru, to se povedlo na jedničku.

Série Grand Theft Auto má pro mě, jakožto herního systematika, obrovský motivační nástroj, který mě nutí hrát hru stále dál...a to jsou statistiky. Zejména ona statistika procentuálního stavu dohrání hry. Kdyby to tam nebylo, tak bych prostě po dohrání hlavní příběhové linie dal nejspíš ruce pryč, ale takováhle blbůstka je prostě na mě nesmírně účinná a přitom to vývojáře nic nestojí. Za to tleskám.

Celkově jsem se moc dobře bavil, San Andreas mi vydržela na skoro měsíc usilovné pařby. Sem tam jsem se naštval či nudil, ale jako celek pro mě zatím druhé nejlepší GTA po jedničce (novější než SA zatím nehráno).

Pro: Lepší příběh, než kdy předtím v GTA, dabing, rozsáhlost světa, různorodost prostředí, 90. léta a s tím související hudba, pestré úkoly, hodně možností, je to výzva

Proti: Technické a grafické nedostatky, umělá inteligence, naddimenzovanost některých vedlejších úkolů

+26