Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Mareček • 37 let • Rezident v automotive, teréňák-mapovatel v OP • Frýdek-Místek (ČR - kraj Moravskoslezský)

Komentář

Přejít na komentáře

Tomb Raider

  • PC 65
Špinavá, špinavá, špinavá, špinavá krásná holka; šípem do bříška dostala, teď na mě hnusně kouká. Špinavý, špinavý, špinavý, vona má špinavý záda; kozy už nemá skákavý, kobky má tolik ráda...

Akorát že v Tomb Raider 2013 žádný pořádný kobky nejsou, no. Někdy je to jen smradlavá rezavá cimra s bednou, kterou chrání 15 parusky gavaricích kamikaze se šavličkama. Now tomb my ass.

Lara se vrátila jako nádherná a částečně uvěřitelná mladá dívka, bohužel úřadující v příběhu, který je tak nezajímavý, že ho snad vybagrovali ze dna žumpy. Ve hře existuje tisíc a jeden důvod, proč ji do té žumpy taky vrátit, jenže si mě pořád přitahovala zpátky k monitoru, asi jako když starý ošklivák Jean-Paul Sartre přitahoval mladé hezké ženy. Pravděpodobně je tedy zábavná.

Lara je vůbec zajímavá teenka, taková vymykající se cérečka, Klára Samková-like, která namísto víkendovýho oblízání Comtessy, Camichie, Camaieu nebo Claire's bluncká kobkama, slaňuje skály a opéká si na ohni myši. Přičemž si postupně vydobývá respekt okolních starých pák v partě, jak se dovídáme v cutscénách. To je docela špatná zpráva pro všechny geeky, protože mladé ženy jako Lara Croft s divokými koníčky skoro neexistují (a i kdyby jo, neuvidí na ně přes své 30-palcové monitůrky).

Největší přednostní hry je právě Lara, konkrétně její hlava. Ostatní postavy takové štěstí neměly. (Dokonce jsem pojal podezření, že čím jsou ostatní postavy na Larušku oprsklejší, tím víc se na nich šetřilo polygony.) TressFX žeru zrovna tak jako on žere výkon mý grafárny, marná sláva, slovy Reda ze Shawshanku, "fakt miluju, jak to udělá s těma vlasama". Skoro bych řekl, že jsem si mastně prodloužil gameplay už tím, jak jsem šmíroval, kdy se Lara zaksichtí, kde si poškrabká rány apod. (Šíp zapíchlý do vaječníků - nema problema, konečně buchta podle mýho gusta!) Jednou jsme do práce nafasovali holku, která se taky hodně ksichtila, a kterou jsem si prohlížel úplně stejnym způsobem jako Laru. Kupodivu mě vyhodili až za rok.

Celá grafika je hodně v pohodě, ale přišlo mi, že spíš kvalitním level designem a příjemnýma konturama, než nějakým brutálním detailem objektů. Po Crysis 3 (pěkná pakárna) druhá nejnáročnější z rozběhaných. Občas mi to připomínalo Far Cry 1, nebo spíš takový jeho krotký odvar, ale je hustý, že jsem si na - podle mě nejlepší střílečku dekády - vzpomněl právě při prznění a čoření kobek.

Gameplay: doprdele, rozmohl se nám tady takový nešvar, říká se mu QTE. Ježišo! Nevím, kde to autoři zopičili - určitě někde na konzoli (hloupý, kavárensko-pseudointelektuální smích), trpí tím zejména souboje s velkými šéfíky, které s tímhle vyznívají slušně drbnutě, a nejsou realistické ani zábavné ani cool. Vynálezce QTE si zaslouží znesvětit rodinu a rozehnat dobytek! Velmi rušivě a špatně působí taky lootování a kvaziRPG systém, obojí se dost bilo s mýma obsesivně-kompulzníma manýrama v pokročilém stadiu, které mě nutí prohledat, pozapalovat a rozflákat kdejakou díru. Hra nejenže brutálně vodí za ručičku jak čtyřleté děcko cestou do školky, ale je tak nesmírně drzá, že si např. sama umí přehodit guny. O to víc jsem byl pak sám sobě slušně za cypa, když jsem zakys na nějakým šprajcu.

Levely se mění v úchylné divoké opičí dráhy, pokud Lara někde odkoukala nějakou novou frajeřinu s provazem a lukem, popř. festival fanoušků pyrotechniky, pokud vás hra učí bafnout hořlaviny apod. Nepřátelé se často respawnují v hustých přerušovaných náletech, asi jako střevní patálie, nebo několikafázový prudký zvracení po zvláště bouřlivé kalbě. Přičemž posledního zmasakrovaného kkta bohužel poznáte podle změny hudby. To spolu s měkáčským savesystémem dost eliminuje faktor připosranosti a strachu.

Apropo, doufám, že tato hra opravdu nechtěla být realistická. Protože jediný survival se projevuje v ouchylné grafické šikaně Lařina žabkovskýho tělíčka a tím, že se v jedný cutscéně rozhodně na ohni něco upéct (třeba myši). Hra má samozřejmě všelijaké technické blechy (i když asi ne tolik, jako náš čokl, který na to žvýká nějaký speciální žvejkačky), jednou se mi Lara např. jakoby propadla z levelu ven (luntovní je na to dost), tu se zas šprajcla v jakési lootovací animaci, asi záda, ale v jejím věku?

Přes masařky zde vyřčené musím toto jakoby poloretardované dítě (totobolí, totobolí!) ke hraní SPÍŠE DOPORUČIT, možná z určitého nedostatku opravdu krutonářezových titulů, jakožto nenáročný, osvěžující koktejl a relax, na který bohužel zapomenete. Hru jasně drží nad vodou skvostné vizuální cítění autorů, určité charisma ostrova z toho plynoucí, a postavička Lary, která ze hry vyčuhuje jako maják na nebi, která je o mnoho koňských délek lepší než ta přebujelá stárá nána, a se kterou se okamžitě v pohodě sžijete. To jsou také hlavní důvody, proč jsem se vůbec chtěl dočkat konce hry, ačkoli si x-krát zasloužila zabouchnout dveře z druhé strany a zahodit kliku.

Chci se s Larou koukat do budoucnosti, takže shrňme realistickou hrdinku v nerealistické hře, s příběhem jak vycuclým z teen vampire bullshit stories jako nezbytné porodní bolesti rebootu, který prozatím pořádně neví, čí je, a očekávejme zázračné věcí příští! Už jen z onoho startovního traileru "Lara u cvokaře" v noci odkopávám peřinu zvědavostí, co z toho vyleze! "Pověz mi o své matce. Pověz mi o svém vztahu k titanovému luku s ohnivými šípy a příměsí napalmu..."

Pro: Lara Croft se proměnila v osobu, která reálně patří do tohoto světa. Třeba v holčinu, kterou jsme vídávali sedět v předních lavicích (a dělali si na ni čáku).

+21 +22 −1