Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Umineko no Naku Koro ni

When They Cry 3, When The Seagulls Cry

17.08.2007
16.12.2010
20.10.2011
97
8 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Umineko no Naku Koro ni se odehrává v roce 1986 během 4. a 5. října na ostrově Rokkenjima. Hlava bohaté rodiny Kinzo Ushiromiya, který na ostrově žije a vlastní jej, se blíží své smrti. Jedenáct členů jeho rodiny přijíždí na každoroční rodinný sraz, aby si rozdělili jeho jmění. Spolu s nimi je na ostrově ještě pět služebníků a Kinzův osobní lékař. Krátce po příjezdu je všechny na ostrově uvězní tajfun. Ihned na to vypuká na ostrově série záhadných vražd.

Umineko no Naku Koro ni obsahuje první čtyři epizody hry z celkových osmi, zvané také "Question arcs". Podobně, jako jeho předchůdce, Higurashi no Naku Koro ni, postupně představuje postavy a svět, ve kterém se hra odehrává. O anglický překlad se postarala skupina Witch Hunt.

Přímé pokračování, tedy epizody 5-8, bylo vydáno pod názvem Umineko no Naku Koro ni Chiru. Remake s podtitulem Majo to Suiri no Rondo (The Rondo of the Witch and Deduction) pro PS3 vyšel 16. prosince 2010. Pro PSP verzi je rozdělený do dvou her, kde každá obsahuje dvě epizody.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PS3 100
Popularita Umineko dalece přesáhla pouze fanoušky žánru vizuálních novel, a díky svému soundtracku se často počin 07th Expansion pohyboval v oblasti zájmů i ostatních hráčů, a těch, preferujících zajímavá díla bez omezení žánru či i v tomto případě druhu formátu. A také se značnou jistotou mohu napsat, že ten, kdo si celé Umineko no Naku Koro ni projde, stane se i jejím pravověrným fanouškem a magický ostrov Rokkenjima bude pro mnohé reálnějším místem, než řada míst skutečných.

Po polovině, tedy čtyřech kapitolách z osmi, zatím nemohu posoudit, zda je příběh opravdu tak výjimečný (EDIT: ano, je :), že by se rovnal tomu nejlepšímu z detektivního/mystery žánru – avšak, že mám co dočinění s do nejmenších důsledků propracovaného zpracování tří specifických dnů a okamžiků před, či později – o tom pochyb nemám. Formát vizuální novely je tu dotažen, myslím, tak, že jakékoliv jiné zpracování (což se potvrzuje u anime, a mangy, už z principů nemůže nabídnout to, co se odehrává zde, ve vizuální novele) by mělo za následek zhoršení určitých prvků, a tedy i celkové kvality a intenzity zážitku. A když mluvím o intenzitě, tak scény, které tu na hráče čekají, kombinací dabingu, hudby a postupnému vygradování dokonale pohltí, a do nadcházejících hodin vtáhnou hráče ještě silněji.

Příběh jakkoliv zmiňovat asi nebude mít většího účinku, a tak se zaměřím na repetivnost, které jsem se, před vynaložením velké porce času, poměrně obával. Tři, vlastně i čtyři, epizody opakují události, ač z velké části z jiných perspektiv. Což na první pohled může působit, při tomto rozsahu, nezajímavě. V rukou zkušeného scénáristy, jakým Ryukishi07 (po úspěchu Higurashi) jistě je, je to však výhodou – prvním dílem daný děj je umně rozvíjen, a vše, minimálně na pohled, působí do sebe zapadajícím dojmem.


Následně zmíním několik osobních dojmů a preferencí z novely (asi jen pro ty, kteří Umineko dokončili, či ho mají rozehrané, nebo jim nevadí malé spoilery).

Epizoda 1: Pomalý začátek a s tím spjaté poznávání 18 osob, aby později nastal šok. Šok pouze v pozitivním smyslu. Atmosféra lišící se od následujících epizod vytahuje první dějství k vrcholu, ke kterému se také od začátku až po konec spěje v přímé linii.

Epizoda 2: Nástup Beatrice a odkrytí toho, co bude tvořit nejsilnější pasáže po zbytek vizuální novely – dialogové, a logické, přestřelky. Z počátku až příliš vláčné, ač důležité, pozadí hlavní trojice vztahů.

Epizoda 3: Nejzajímavější dialogy ústřední dvojice a také celá řada informací (předně z logiky), a samotný závěr zvládnutý na výbornou.

Epizoda 4: Závěrečný díl, který spíše než vysvětlení, nabídne ještě více nejasností. Indicie jsou však zde také ve velké míře, a ještě prohloubí mnohavrstevnost díla. Samotný závěr však navnadí, k dalšímu pokračování v Chiru.

Plus ještě, nebo spíše po několikáté, se vrátím k hudbě, která dokazuje, že magie existuje. O herní hudbu se již řadu let zajímám poměrně intenzivně, ta z Umineko však dalece přesahuje konkurenci. Ano, i Xenogears, Dunu nebo Shadow of the Colossus. Toho je důkazem i nepočítaně samostatně vydaných CD (snad i přes 16), kde se mimo dvorních skladatelů, ZTS a Daie, objeví i známá jména, jako Akiko Shikata, KOKOMI nebo Ayumu.

Hudba:
1. Dead Angle
2. Happy Maria!
3. Black Lilliana
4. Dreamenddischarger
5. Katayoku no Tori

Nejoblíbenější postavy (asi jen kvůli pořadí, jinak jsou - první dvě - asi předem dané :)
1. Beatrice 2. Battler 3. Natsuhi 4. Kinzo 5. Kyrie


Jako demonstrace opulentního aristokratického života a s ním spojeným hladem po rozšiřování majetku, významu magie, detektivních postupů a sociálních vztahů promyšlené do poslední části, s až nevídaným množstvím informací z mnoha oborů a zájmů. Navíc, v PS3 verzi, nádherné na pohled i poslech, a s rozmachem přesahující většinu konkurence, a to s minimem pro příběh zbytečného obsahu (při více než 80 hodinách). Pokud se hráč (ano, k videohrám má tento formát daleko blíže, než k četbě) nezalekne absence jakékoliv interaktivity, tak nevidím důvod, proč Umineko no Naku Koro ni nevyzkoušet; tedy za předpokladu alespoň minimálního zájmu v mystery žánru, anime a "nekonečných" konverzací.

Pro: děj, hudba, délka, dabing, informační přesah

Proti: nic

+21
  • PC 100
Umineko je jiné, než všechny ostatní hry. Nenabízí totiž jen výborný příběh plný zajímavých, jedinečných, logicky uvažujících a chovajících se postav. Ukazuje totiž zcela nový směr vyprávění, kde tvůrce lže, podvádí a hází hráči klacky pod nohy.

Cíl všech osmi epizod Umineko no Naku Koro ni je jasný: zjistit kdo vraždil, jak vraždil a proč vraždil. Jenže to není tak jednoduché, jak se může zdát. Autor se nám totiž snaží vnutit, že na ostrově Rokkenjima vraždí krutá čarodějnice Beatrice za pomoci magie. Samozřejmě, v detektivním žánru jsou kouzla zakázaná. Takže co se tedy vlastně děje?

Je úkolem hráče pravdu odhalit. Pomáhat mu bude pouze několik pravidel, kterých se hra drží. Tím nejdůležitějším z nich je tzv. červená pravda. Vše, co jest řečeno červeně znamená pravdu a není možné o tom pochybovat. Prostý, ovšem povedený prvek, který vytváří mnoho zajímavých situací k řešení. Během hry postupně odhalováno ještě několik podobných pravidel, ale většinu z nich musí hráč zjistit sám.

Příběh je vyprávěn pohledem z Metasvěta symbolizujícího budoucnost a hráče snažícího se záhadu rozřešit. Hlavní postava, Battler Ushiromiya, je zatažen do nekonečné hry s Beatrice. Battler chce dokázat, že vraždy nepáchá nikdo z jeho známých, ale ani žádné nadpřirozené síly. Každá z epizod reprezentuje jednu hru mezi touto dvojicí. Battler je však ve velmi složité pozici, nemůže věřit ničemu. Pouze červené pravdě.

Do děje zasahuje velké množství postav, které lze zařadit do dvou skupin. Jednou z nich jsou skuteční lidé a druhou fantasy stvoření. Každý z fantasy charakterů symbolizuje někoho (nebo něco) opravdu existujícího na Rokkenjimě. Právě zjišťování těchto spojitostí je další důležitou součástí hry a nápovědou k pravdě.

Nejen hudba, ale i dabing přidaný do hry stažitelným patchem, dodávají na perfektní atmosféře a spádu hry. Každá z epizod začíná poměrně zdlouhavě, ale jakmile dojde k první vraždě příběh začne nabírat na tempu a je těžké se od něj odtrhnout.

Sice celou dobu člověk pouze odklikává text, přesto se jedná o obtížnou hru. Probírá mnoho filozofických témat a využívá zvrácenou logiku. Je jednoduché hru dokončit a zároveň vůbec nechápat příběh.

Komu tedy Umineko doporučit? Někomu, kdo má rád kvalitní příběh a hlavně přemýšlí nad událostmi odehrávajícími se na monitoru.

Pro: originální pojetí, příběh, hudba, dabing, postavy, ?obtížnost?

Proti: občas zdlouhavé

+17