Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 100
Tři nedávno vydané hry založené na principu časové smyčky a snaze ji prolomit. Tři diametrálně odlišné přístupy ke stejnému tématu. Ale kde 12 Minutes rozehrává extrémně minimalistické drama na ploše jednoho bytu a Deathloop krvavé masakrování bez možnosti hlubší mezilidské interakce na ostrově Blackreef, tam Forgotten City dává možnost důkladně si prozkoumat jedno zvláštní řeckořímské městečko roku 65 po Kristu, a to nejen geograficky, ale zejména společensky. Rozhovory se zdejší zhruba dvacítkou obyvatel jsou esencí Forgotten City. Každý obyvatel městečka je fantasticky vyprofilován, vymodelován i nadabován, takže není problém si je zapamatovat i s jejich latinskými jmény.

Nesnadno se mi rozepisuje, proč je Forgotten City tak působivým zážitkem, protože osobně jsem do něj šel zcela naslepo - nečetl jsem žádné recenze a jediný důvod, proč jsem hru vůbec zkoušel, byl pozitivní příspěvek na jednom zahraničním fóru a zdejší kobercova stovka (ale jeho komentář - se kterým z velké většiny souhlasím - jsem četl až po dohrání). A to je dle mého nejlepší způsob, jak si Forgotten City užít naplno - nic si nezjišťovat, nečíst a skočit do portálu. Řeknu jen tedy, že primární důvod mého nadšení je vedle skvělých dialogů a postav též skutečné využití potenciálu premisy cestování časem ve smyčce, potenciálu který např. Deathloop kvůli přílišnému držení za ručičku takřka kompletně promrhal. Velmi příjemné je také ono historické zasazení a spousta detailů.

Ještě pár slov k technickým aspektům - grafika je hezká, obyvatelé charismatičtí , hudba skvěle atmosféru dokreslující, stabilita a odladěnost bezchybná, a asi jediné co můžu vytknout jsou slabší facial animace a animace obecně, což už je taková odvěká nemesis studií s menšími rozpočty.
Forgotten City bylo primárně vytvořeno týmem tří australanů a já už se nemohu dočkat, co bude jejich další projekt.
+33
  • PC 90
„I have noticed people from your time have no idea how fortunate they are…“

O The Forgotten City jsem slyšel samou chválu, nicméně nikdy to nebylo nic konkrétního, jen jsem tak trochu tušil, co od hry můžu čekat. Aneb, jak ideálně vykopnout nový herní rok.

Mám trochu tendenci se vyhýbat titulům o kterých kolují podobná prohlášení jako o The Forgotten City. Vždy se bojím, že se ve hře nebudu orientovat, že filozofická témata budou pouze snaha tvůrců dát najevo svou vlastní sečtělost. Že se mi nebude chtít číst kvanta dialogů, že budu mít zmatek v postavách. Ale The Forgotten City vše dělá naprosto perfektně, a strach opadl podobně rychle, jako opadl třeba po zapnutí Disco Elysia.

Na hrách mám nejraději prozkoumávání světa, zajímavé postavy a objevování jejich tajemství. To vše ve hře je a je to v podstatě hlavní náplní. Uvězněni v časové smyčce 2 000 let v minulosti poznáváte zhruba dvacítku postav a snažíte se zjistit, kdo ten den spáchá nějaký přestupek, který uvrhne celé město do zkázy. A dumáte nad tím, zda se vůbec jedná jen o jednoho viníka, a proč naopak zcela zjevné „přestupky“ lidem procházejí. Vše se nabaluje tak nějak pomalu, když získáte novou věc nebo zjistíte novou skutečnost, téměř vždy víte, co s tím udělat a hra vás tak zuby nehty drží, protože nemáte chuť odejít, dokud nezjistíte, co je v tom nebo onom místě, které jste si odemkli, nebo jak bude reagovat postava na to, co jste zjistili.

Víc se ke hře snad ani napsat nedá. Není to obří hra, dohrajete ji rychle, snad jen že mě překvapilo, jak je koncipována do questů a je tak o to přehlednější. Proto se nedá než doporučit ji naprosto všem! Možná vám pak, podobně jako mě, bude něco podobného chybět v tříáčkové produkci. A to je loňský rok tím rokem, kdy vyšly čtyři hry s tématikou časové smyčky.

„I hate the fact that my survival depends on the common sense of other people.“
„I know that feeling. I’ve lived through a pandemic.“

Pro: Postavy a jejich tajemství, hrátky s časem, přístupnost

Proti: Zbytečná akční pasáž

+27
  • PC 70
Vytvořit hru zasazenou do města v antickém Římě, ze kterého se nelze dostat a nad nímž neznámý bůh uvalil nemilosrdný zákon, který provinění jednoho potrestá všechny, kdy je hlavním hrdinou člověk ze současnosti a ještě k tomu v ní figuruje časová smyčka, to chce slušnou porci odvahy. Tolik věcí by se mohlo pokazit, jenže v The Forgotten City to funguje.

Tvůrci se nebojí ani dialogů, ve kterých hrdina diskutuje s obyvateli starověkého města odlišný pohled na morálku nebo se snaží popsat některé aspekty doby, ze které pochází. Nic z toho nepůsobí nepatřičně - pokud přistoupíme na to, že by se takové setkání mohlo uskutečnit (a obě strany se dokázaly domluvit, což je ve FC zkrátka vyřešeno tím, že každá postava slyší ty ostatní v řeči, které rozumí), nevidím důvod, proč by nemohlo vypadat nějak takto.

První velký zvrat mě pobavil nejen tím, jak moc byl očividný (a přesto mi nedošel), ale i tou jazykovou hříčkou s moderním jazykem (Karen - Charon).

Herně je to solidní - nápad opakujícího se dne skýtá spoustu možností, kterých hra využívá. Vy si samozřejmě vše pamatujete, dokonce si ponecháváte všechny získané předměty, a jakmile si tenhle princip osvojíte, začne váš osobní Groundhog Day. Zabýváte se problémy jednotlivých obyvatel, které často nemůžete vyřešit během toho samého dne, takže vidíte lidi trpět nebo i umírat, lhát a intrikovat a pomalu i za pomoci metody pokus-omyl otáčíte tok věcí v jejich prospěch nebo neprospěch. Nadto je možné tohle postupně delegovat na prostředníka, takže již vyřešené nemusíte opakovat znovu a každý den je tak odlišný od toho předchozího. Do města jste se samozřejmě nedostali náhodou a hlavním úkolem je způsobit paradox, který této události předejde (zjednodušeně řečeno) a vás vrátí zpátky.

Dvě volitelné akční pasáže jsou slabší a zejména ta první je trochu moc dlouhá, nicméně z příběhového hlediska představuje dostatečně zajímavý dílek skládačky (nehledě na užitečnost získané zbraně) a to i kvůli nezáviděníhodnému původu nepřátel.

Slabší modely postav (obličeje) jsou vyváženy pěkně zpracovaným prostředím - hlavně tedy městem se všemi jeho domy a palácy. Hudba, zvuk i dabing jsou vydařené.

Díky všemu zmíněnému mě The Forgotten City na nějakých jedenáct dvanáct hodin zcela pohltilo a já si říkal, že tohle bude další z těch her, na které budu ještě dlouho vzpomínat. A vlastně ano, budu, ale ze zcela odlišného důvodu - pro tu poslední hodinu, která otočila mé nadšení k jednomu z nejsilnějších rozčarování.

Zbytek komentáře budu spoilovat, takže čtěte na vlastní nebezpečí (těžké spoilery označeny).

První tři konce jsou v pořádku; zkusil jsem první a třetí a přišlo mi, že ten třetí je nejlepší - vyřešíte několik záhad, zjistíte, kudy uprchnout a to poté i s některými ostatními obyvateli provedete, božímu hněvu navzdory. Není to nic extra silného, ale z narativního hlediska to dává největší smysl. Jenže to není ten hlavní, kanonický konec (hra vám sama řekne, že by se to snad dalo vyřešit lépe).

Hlavní, kanonický konec The Forgotten City je naprostá fraška. Nenapadá mě jiná hra, která by mě takhle rozladila (přinejmenším v poměru k uplynulému ději). Znenadání mají tvůrci potřebu vysvětlit hru, která je založena na mytologii. Nevím, jestli jde o nějaký ateisticko-vědecký fetiš, ale vysvětlením, že bohové jsou mimozemšťani, se z mýtu nestává věda, ale pavěda v ranku sraček jako jsou Ancient Aliens. Ta StarGate byla alespoň upřímný popcorn, tady to je fakt jako blesk z čistého nebe. Porovnávání řecké a římské mytologie je ještě na místě, ale jakmile do toho začali tvůrci přimíchávat i další civilizace a zcela vážně uvažovat nad tím, že je to všechno dílo jedněch a těch samých mocností, jejichž konáním tyto civilizace vůbec mohly vzniknout, tak tohle už dle mého není odvážné nebo subversivní pojetí (jako se to povedlo třeba v Hades s tou řeckou), to je čirá arogance. Tohle opravdu někdo považuje za dobrý příběh nebo dokonce za jeden z nejlepších příběhů poslední doby? Vždyť to naprosto uráží kulturní dědictví zahrnutých civilizací, ale také inteligenci hráče. Co je tak obtížného na tom, aby mýtus zůstal mýtem? Proč příběh založený na pátrání, interpretacích a důvtipu nakonec vše otrocky a hloupě vysvětlí? Když už se s tím bohem hráč musel setkat, proč to třeba nebylo ve formě nějaké sochy, která s ním nechce nebo dokonce nedokáže komunikovat?

Nedokážu vyjádřit, jak moc mě to mrzí. Už jen pro indie povahu projektu a s tím spojené překážky mají tvůrci můj obdiv, který ještě více nabývá tím, že je to velice dobrá hra. Ale prohlásit, že konec je nepovedený, ani náhodou nevystihuje, o jak hluboký kvalitativní propad se jedná. Možná se ale dá přiblížit, že bych si vlastně docela přál, aby mi jej někdo předem prospoiloval a já si tak mohl celé tohle zklamání odpustit. Forget this city.
+25
  • PS5 95
Často se u některých her říká, že je lepší si před jejich hraním nezjišťovat o dané hře vůbec nic. U Forgotten City toto platí dvojnásob. Náhodou jsem na hru narazila zde na Databázi her a zrovna i byla k dispozici na PS Storu ve slevě, tak jsem si ji koupila. Už první okamžiky ve hře dávaly znát, že mě čeká nevšední zážitek. Dýchla na mě tajemná atmosféra a zpočátku i zdánlivě opuštěné oblasti, které ve mně vzbuzovaly touhu poznat, co se zde stalo, ale zároveň jsem se v nich necítila dobře, neboť jsem nevěděla, jestli mi něco nehrozí. Velice rychle jsem se ovšem dostala do hlavní herní oblasti a začala poznávat město a jeho obyvatele.

V čem tato hra opravdu vyniká, tak je to, jak dokazuje, že hry umí skvěle zprostředkovat nějaký příběh, lépe než film či kniha. Hlavní herní náplní jsou převážně rozhovory a průzkum města. Velkou roli hraje i opakující se časová smyčka a také fakt, že hráč si vědomosti a předměty přenáší do další časové smyčky, čímž si tak může události ve hře urychlit či se dostat k novým informacím nebo odpovědím v dialozích. První den ve městě jsem se docela ztrácela v obyvatelích a jejich jménech, ale jak hra plynula, tak jsem postupně začala plnit některé vedlejší úkoly, nalézala i tajná místa a rozplétala osudy místních obyvatel. Navíc při rozhovoru s obyvateli vyplynulo, že mají některé věci společné a vyústění této linky, kdy mě kněžka odvedla do lázní a posvítila jsem na malbu Charóna na dně bazénu, mi vyrazilo dech. A byla jsem ráda, že mi tato spojistost nedošla už během hraní a já tak mohla zažít opravdový moment překvapení až šoku.

Rozhovory s obyvateli mě bavily, a to zvlášť když se jejich téma stočilo k morálce a k tomu, jak my lidé rozlišujeme a podle čeho, co je dobré a co je špatné. Ze stejného důvodu mě nadchl i kanonický konec. Konfrontaci s Plutem jsem si užívala a byla jsem ráda, že byly zodpovězeny všechny moje otázky, které jsem ohledně příběhu měla. Navíc se mi podařilo z této konfrontace vyjít jako vítěz, což bylo uspokojující. Po dohrání jsem se vrátila ke hře a dokončila zbývající konce, i když ten kanonický konec je nejzajímavější.

U hry jsem se hodně bavila, její námět byl originální, stejně tak zpracování a nemohla jsem se dočkat, až se doberu k tomu, jak to všechno celé je a co se ve městě děje. Opravdu skvělý zážitek a mohu každému jen doporučit.
+23
  • PC 100
Tahle hra je poklad. Vůbec nic jsem od ní nečekal, a ona mi naprosto sebrala dech. Je možný, že tuhle hru někdo vytvořil přímo pro mě? Vidí mi někdo do hlavy?

Vůbec se mi nechce tady psát nic konkrétního, protože když do toho půjdete poslepu jako já, tak vás čeká ten nejlepší zážitek. Tak zcela obecně: hra vypadá moc pěkně, sice to není grafická špička, ale vzhledem k tomu, že ji má na svědomí tak malý tým, je to obrovský úspěch. Kvalita dabingu je vysoká, málokdy budeme mít nutkání konverzace přeskakovat. Většinu herní doby se budete věnovat konverzacím, občas je tam i nějaký souboj, ale není to nic, co by nezvládl ani úplný začátečník. Boj rozhodně není středem této hry. Tím je totiž postupné odhalování příběhu a řešení situací.

Ovládání je zdařilé, vadily mi jen úplné drobnosti. Třeba to, že jsem se musel natahovat na klávesu ESC pokaždé, když jsem chtěl ukončit interakci s předmětem. Občas se taky objeví trochu humpolácký loading při přechodu mezi určitými lokacemi, ale není to časté.

Celkově je na tom hra z technického hlediska výborně. Nevšiml jsem si žádných grafických glitchů, žádných pádů, bugů - malých ani velkých. Hudba je většinou hlasitá akorát, a samotné hudební motivy jsou také příjemné.

Moc se mi líbilo, že je hra dohratelná bez výrazné frustrace. Jakožto ne příliš zdatný hráč si musím často vypomáhat různými návody, nebo dokonce použít cheaty; tady jsem ale nic z toho nepotřeboval, vždy jsem si poradil, aniž bych měl pocit, že mě hra vede za ruku. Skoro mi přišlo, jako bych hrál „herní film“, který ale působil přirozeně, a nezredukoval interakci na rychlé drcení náhodných kláves. Řekl bych, že tady můžete zažít to, o čem se třeba Fahrenheitu nebo Detroit: Become Human může jen zdát. Hru jsem dohrál asi za 8 hodin, hrál jsem to v kuse!! Málokdy mě baví hrát jednu hru takhle dlouho.

Hra má několik konců, já měl ten s označením 4/4 a byl podle mě naprosto skvělý a velmi atmosférický.

Pokud máte rádi hry se zaměřením na lore, postavy, mysteriózní zápletku a casual hratelnost, budete v sedmém nebi.

Jediné, co mi trochu nesedělo bylo, jak dopadl Sentius. Chudák dělal všechno pro to, aby kletbu zlatého pravidla zrušil, mnohokrát se bez keců obětoval, vlastní dceru, která to celé málem sabotovala (a sama pak přiznala) zamknul v kanále, a přesto na něj padl ten nejhorší trest. Za co? A proč ho ostatní neoslavovali jako hrdinu?

Taky bych chtěl říct, že něco ve stylu toho konce 4/4 jsem čekal u Assassin’s Creed 3, kde jej ale maximálně zvorali.

Pro: strhující příběh, příjemná hratelnost, velmi uspokojivý konec

Proti: nic podstatného

+19