Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@SilentWolf (02.08.2022 09:26): +1 naprosto moje pocity. Hodně dělá i to, že je loot poschovávaný fyzicky a přirozeně všude možně, nejen systematicky v truhlách, jako u většiny RPG. A zároveň tam není přehršel neužitečného haraburdí (koukám na tebe Skyrime), aby začala být pruda ho sbírat. V tomhle pro mě první dva Gothicy opravdu excelovaly. A Archolos si imo i v tomhle ohledu fest užiješ. Alespoň já se u toho cítil jak za mlada. :)
@Paul (02.08.2022 08:46): Přesně takové diskuze jsme vedli, když jsme hráli dvojku. Smradi ze základky s naprosto mindblowing příběhy, jako že někdo našel luk a pár svitků ještě před městem pod stromem. A další zase vylezl na skálu a tam byli obří ještěři. <3 Tolik se toho dalo zažít ještě před tím, než vůbec hráč vlezl do města. Zjišťování jaká je nejlevnější cena za oblečení. Že jde přelézt hradba města. Sběr tuřínů a pánev..

Gothic 2 u mě asi navždy zůstane jako etalon "dobrodružství", protože byl tak obtížný, že každý kout představoval nebezpečí ale i ekonomika byla udělaná tak, že měl hráč radost z každé pitomé bylinky nebo chleba. V žádné jiné hře jsem nesbíral s takovou radostí rozsypané penízky, hezky zlaťák po zlaťáku. V žádné jiné hře nedělal bod síly takový rozdíl. V žádné jiné hře jsem nezažil takové výhody prací (jako kovařinou a alchymií). V žádné jiné hře jsem netěžil takové výhody z hloupého svitku na proměňovací kouzlo.

Musím ten mod někdy vyzkoušet. Úplně věřím, že se při něm vrátím do dětství. Tomuhle se v mých očích měl přiblížit Elden Ring.
Co jste hráli, melee/mage/luky? Chtěl jsem zkusit mága, ale nevim jak dlouho než budu mít nějaký kouzla a irituje mě že mě sejmou tři gangbang goblini. Chystám se do města, už mám glejt od Albyna.
@rtguti (30.07.2022 17:58): Díky za tip, ale z toho, co jsem si o tom vygooglil, mi přijde, že něco takového úplně nehledám - jednak se lidi shodují, že to je i oproti NotR brutálně těžké a v druhé řadě to na mě působí jako sbírka náhodných modů naházených k sobě bez ladu a skladu, něco jako když se přežene modování Oblivionu nebo Skyrimu.

Archolos asi nasadil vysokou laťku, ale sympaticky na mě působí třeba Velaya nebo Legend of Ahssûn, ale tam se teprv pracuje na anglické verzi.
@Ronik (30.07.2022 16:12): Určite odporúčam mód Returning. Rozširuje pôvodnú hru s datadiskom o nové questy, gildy, nepriateľov, pridáva ďalšiu kapitolu, mechaniky a mnoho ďalšieho.
@JohnCZ (30.07.2022 10:37): jo že to bude záviset na tom s kým půjdu jsem mě napadlo. Přišlo mi blbý nechat bráchu jít samotnýho..

Jinak time sensitive questy samozřejmě musí být udělaný logicky, což v KCD většinou jsou. Když někdo umírá otravou a potřebuje co nejdřív antidote, tak je logický že hra reflektuje zda mu to podám teď, nebo o tři dny později :)

Jinak mám v Archolosu nějakých 5 hodin a jsem nadšen, ne že ne.
Inu, to bylo skvělé a hlavně mi to připomnělo, jak zábavný vlastně je Gothic 2. Existují ještě nějaké mody pro Gothic, co se tomuhle aspoň vzdáleně vyrovnají? Co jsem tak koukal, tak to jsou buď jednohubky na pár hodin nebo megalomanská díla s přestřelenou obtížností pro hardcore fandy...
@Paul (30.07.2022 10:17): Mám dojem, že tam je rozdíl v tom, koho si hned na začátku hry po příchodu na ostrov vybereš pro cestu lesem. Když půjdeš s Fabiem, Daryl zemře, ale Maiwen lze zachránit. Když s Jornem, najdeš je oba mrtvé. Takže to vlastně time sensitive není.

Je tam takový jen jeden quest, který ti zadá Lorenzo (jeden z questů kupecké guildy, pokud se přidáš k nim), ale u toho tě dost obviously upozorní, aby sis pohnul. Rozdíl je stejně ale akorát v odměně, nic jiného se nemění. Na jiný time sensitive content jsem osobně nikde nenarazil (a jsem za to rád, bo to nesnáším).

Až na ten efekt mokrého povrchu při dešti. To jsem musel vypnout. Jinak to ale vypadá fakt dobře a hru to hodně omlazuje. Na ten glitch s poblikáváním pamatuju, ale neřešil jsem to. Nestávalo se to tak často, aby mi to vadilo.
Jsou tu některý questy time sensitive podobně jako v Kingdom Come? Např. když chtěl Rupert abych s ním šel do jeskyně pro Maiwen a Daryla, tak mi trvalo dva dny než jsem se tam s ním vydal a našli jsme je mrtvé. Je možné že by přežili kdybych byl rychlejší?

A mám tam DX11, ale při dialozích občas obraz podivně poblikává - dá se to nějak opravit? Není to nic hroznýho ale trochu to ruší. Jinak ty přidaný DX11 efekty jsou cool.
Líbí se mi jak tohle fantastický nekomerční RPG začíná úplně stejně jako jiný fantastický nekomeční RPG (Enderal), a to v podpalubí lodi a následném hození přes palubu :)
Tak už jsem na pevnině....a v první vesničce. Ta atmosféra je tak skvělá...Gothic prostě nestárne. Tohle bude na dlouho.
@John Mirra (12.06.2022 12:10): To se tady určitě neděje. Jak říká Vurhor, je to výzva, je tam citelný postupný progress a hra ti dává jasně najevo kam jo a kam ještě ne, ale není to ani zdaleka takový extrém, jako u NotR. Příležitostí k levelování je tu dost.
@Vurhor (12.06.2022 00:15): Jasný, nechci, aby to bylo lehký. Ale taky nechci, abych musel průchod hrou plánovat doslova krůček po krůčku a zkušenostní bod za bodem, protože tady venku hned za počáteční lokací je monstrum, proti kterému nemám šanci a když chci jít jinudy, tak je tam nastrčený bandita s lukem, který mě sundá na jednu ránu...
@John Mirra (11.06.2022 20:07): Jak píše JohnCZ, za mě je to taky určitě lehčí. Ale i tak ti ten svět nedá nic zadarmo. Což je zároveň prostě správně gothicovský :)

@Paul (11.06.2022 20:41): Taky už po něm nějakou tu dobou pokoukávám, ale když už teda byl nakonec zařazen do databáze, tak se na něj eventuálně určitě vrhnu.

@JohnCZ (11.06.2022 20:59): Právě. A v některých aspektech to úplně v klidu překonává i první dva díly. Ale zase bych to s tou chválou nerad zakřiknul, uvidíme, jak to na mě bude působit po dohrání.
@John Mirra (11.06.2022 20:07): Je to lehčí.

@Paul (11.06.2022 20:41): S tím Enderalem mě nahlodáváte, kurňa. Ty tvoje screeny vypadaly hodně fajn. Jenže já mám prostě problém s TES sérií. Skyrim jsem z otrávení nedohrál a ani jsem pak kvůli tomu schopný hrát Fallout 3. Z nějakého důvodu mi leze nervy i ten engine samotný.

@Vurhor (11.06.2022 15:54): Za sebe musím říct, že je to vymazlenější a komplexnější RPG, než většina komerčních věcí, co jsem za poslední roky hrál. Ta míra quality contentu je naprosto neuvěřitelná, obzvlášť na fanmade modifikaci.
@Vurhor (11.06.2022 15:54): to je super. Mám Archolos už nainstalován. Teď jsem ale podobně ohromen Enderalem (42 hodin a odhaduju že mám ještě min. 50 před sebou) - tak doufám že ho také zkusíš, zatímco já pak budu hrát Archolos :)
Dvě z nejlepších RPGček posledních let jsou fanmade projekty, go figure.
Mám za sebou skoro 50 hodin a jsem z toho teda naprosto ohromený. Zatím to vidím tak na 90%, možná dokonce i na 95%, což je btw hodnocení, které jsem zatím dal jen třem RPG (Baldur´s Gate 2, Planescape: Torment a Witcher 3). Beru teda v potaz, že to je modifikace, byť to tak vůbec nepůsobí. Uvidíme teda, co všechno mě ještě čeká, ale zatím jakože... holy shit. :)
@Tarhiel (04.04.2022 22:31): Také jsem do toho nešel hned při vydání, protože jsem slyšel jen na Dzieje of Khorinis. Určitě doporučuji. Dohrání hry mi trvalo 125 hodin, ve hře stráveno 177 gothic dní. Je to skutečně macek! Kor když každou kapitolu probíháte celý svět a znovu ho "čistíte". :)
Pokořeno! Steam ukazuje 147,3h, ingame save 123,5h. Preferuju spíše kratší hry, takže za mě zdaleka nejdelší hra (na Steamu dokonce hned první dle playtime), co jsem od třetího Zaklínače hrál a dohrál (zabrala mi 3 měsíce). A i když místy trochu haprovalo tempo (hlavně v závěru) a přeci jen to na mě bylo možná až moc dlouhé, celkově ta kvalita je na nekomerční fan mod naprosto neuvěřitelná, v mnoha ohledech překonává původní Gothicy (snad jen s výjimkou atmosféry) a vůbec nemám problém ho považovat za canon. Dotažený a vymazlený projekt. Finální statistiky. 37/40 achievementů.
@Karasman (01.02.2022 15:46): Udělal jsem skoro všechny questy (failed 2, přidání se k Araxos jako technikalita, všechny subquesty jsem ale udělal, a získání city permit za pomáhání té ženské obchodnici v Silbachu, omylem jsem uvalil ty prachy, co jsem dostal za ty krámy haha oops) a zabil jsem snad všechnu havěť (včetně Volkerových bounty hunterů a znovuprojití oblastí každou kapitolu) na ostrově, mimo to pak všechny bounty subquesty, odevzdal všechny (nalezené a koupené) runy vodním mágům (každá = 250 exp) a tak

btw jedno velké plus této modifikace, které bych ještě vypíchl je to, že jsem nikdy neměl příliš peněz (spíš naopak lol)
snad v každém RPG, co jsem hrál, jsem během mid-game (nemluvě o konci) vždy měl mnohem víc peněz, než bych kdy mohl utratit i kdybych se snažil. Zatímco zde mi přišlo, že když prodám vše nepotřebné a udělám X a Y, tak budu mít tak akorát abych měl na vše, co chci a potřebuji, ale ani zlaťák navíc. Velmi dobrá ekonomika
Dnes dohráno a naprosto souhlasím s prohrabáváním se v inventáři pro cár papíru, který má stejnou ikonu jako dalších 5 cárů (z 15 dalších) a nedá se jich zbavit, protože jsou to questové předměty (plusové body pokud jejich relevance dávno skončila).

Jde o malý nešvar, spolu s tím kolik nezranitelných NPC ve světě existuje a kolik skriptovaných událostí, kdy zvolíte špatnou možnost v dialogu a zemřete i kdybyste dokázali jít 1 v zbytek světa, ve hře je, což je škoda, ale chápu. Chápu a odpouštím, protože ten zbytek, jímž je 85.5 hodin (save file čas, 115h dle GoG Galaxy) old-school Gothic(+) zábavy, naprosto převažuje veškeré mé výtky. V částech bych to nazval i lepším Gothicem 2, což je z mého pohledu velmi velká pochvala.

Postava na konci
@Karasman (01.02.2022 11:36): Díky ti. A dodatečně gratuluju k dohrání. Zdlouhavé hrabání v inventáři mi v Goticích nikdy moc nevadilo. Ale ve Stonkeepu jsem z toho rostl. To bylo alespoň peklo.

@JohnCZ (01.02.2022 11:50): Díky. Myslím že minimálně dvojka měla možnost brát předměty po hromadách. Tuším stiknutím alt nebo něčeho takového. Než jsem to zjistil, tak jsem strávil úmornou dobu kradením zlata z jakési pokladnice.
@hanak_v_exilu (01.02.2022 11:24): Funkčností jsou luky/kuše stejné, jako v původních Gothic hrách - žádná extra hitparáda, (ve trojce byly luky/kuše vlivem vlastního míření zábavnější), ale používat se v pohodě dají. Já osobně kuš používám spíše jako doplňkovou zbraň k obouručáku, ale to spíš proto, že do ní nemám nalitý dostatečné množství skill points.

Inventář je stejný, jako ve dvojce. Akorát, jak je hra větší a obsahuje i daleko víc itemů - zejména různých dopisů, útržků, knih, craftovacích návodů a já nevím čeho ještě, - tak je ten jednoduchý inventář skoro až nedostačující. Čím dál ve hře jsi, tím větší bordel v něm máš a to i přestože se itemy do jisté míry tematicky řadí. Ta hra je fakt dlouhá, obzvlášť pokud chceš prošmejdit každý její kout a štípnout vše, co není přibito. Jen zbavit celé město majetku mi zabralo dobrých pár hodin. :D
@hanak_v_exilu (01.02.2022 11:24): Inventář je stejný jako ve dvojce. Tzn velice brzo se ti zaprasí vším možným a najít v něm třeba dokument, který jsi právě sebral, je o nervy.

Z kuše jsem za celou hru vystřelil asi 3x a i když jsem to plánoval, nedal jsem do jejího naučení ani bod...
@JohnCZ (29.01.2022 21:32): Práve, tiež som sa tešil na Históriu Khorinisu, ale presne ako píšeš, toto som považoval za chudobnejšieho príbuzného - a aha ho, Histórii vypálil rybník.

Nielenže im nadstavili očakávania vysoko (teraz ich každý s Archolosom bude porovnávať), prebrali im (kvalitou) aj komunitu, ktorá sa tešila na Históriu, a teraz hrá Archolos :)
@Paul (29.01.2022 18:11): Na začátku jsem tam dodával nějakou knihovnu, aby mi to nepadalo u alt-tabu, jinak jsem nic nemodifikoval.

@JohnCZ (29.01.2022 21:32): Tak to nevím, kde jsi ten čas utopil, mně Steam říká 65 hodin a právě jsem začal 5. kapitolu. Každopádně je to super, jen ten inventář je peklo... :-)
@Karasman (29.01.2022 15:17): Já mám aktuálně 73 hodin, začal jsem třetí kapitolu a když už jsem si myslel, že hra začne být trochu lineárnější (jak to u původních Gothiců bylo), tak jsem si odskočil z bažin do města a tam mi od guildy naskákala další hromada questů. Krom toho se mi líbí, jak se město s novou kapitolou lehce pozměnilo a je vidět, jak se vyvíjí a to nejen vzhledově, ale jak reaguje na děj (přibývá nebezpečných uprchlíků, Volker burcuje lid apod) a tak celkové začínám mít pocit, že se tvůrci pokusí o jakýsi příběhový build-up, na což jsem teda docela zvědavej.

Zatím mi hra při ukládání taky spadla jen jednou a od té doby poctivě točím paranoidně asi 7 pozic.

Co mě teda dostává jsou denní cykly NPC. Taková v zásadě jednoduchá věc, ale člověk si uvědomí, jak jsou dnešní hry často hrozně statické. Zrovna včera jsem dost fascinovaně koukal na zástup citizenů vycházející z pravidelné mše.

Každopádně toho obsahu (a fakt kvalitního) tam je až neuvěřitelně moc - obzvlášť na fan modifikaci. Jak jsem se před lety těšil na Dzieje Khorinis a Kroniki Myrtany na mě působily jen jako takový chudší příbuzný, tak po tomhle bych se vůbec nedivil, kdyby to bylo ve finále naopak.
Tak za nějakých cca 60 hodin, co v tom mám, mi hra poprvé spadla. Bohužel právě ve chvíli, kdy jsem ukládal a save je samozřejmě v háji. Mám naštěstí jeden starší, takže přijdu "jen" o cca půl hodinu hraní, ale i tak to zamrzí. Takže doporučení - ukládejte pravidelně do více pozic... :-)
@JohnCZ (22.01.2022 11:36): Já věděl, koho se na širém internetu zeptat! Díky za pomoc, v driverech vynucené vyhlazování skutečně pomohlo.

Tak já jdu konečně do města, s glejtem, kroužkovkou a obouručákem všem měšťanům ukradnout srdce. Jsem zvědav na tu přepracovanou ekonomiku, asi zkusím kovářství či alchemii a prodávat výrobky, abych to testnul. Co si pamatuji, v Gothic 2 kovářství moc užitku tedy nemělo.
@Adieu (22.01.2022 13:29): To teda, ten evropský cit pro středověk v kombinaci s dobře vystiženou poetikou gothic série je cítit z každé lokace. Na město se těš, po stránce designu je super. A zbytečně se neděs, že je zprvu s ohledem na obsah možná až moc velké. Questy se odemykají až postupně - akorát to není tak, že vlezeš do města a hra ti zahltí questlog, jak bývá u RPGček často typické.
@JohnCZ (22.01.2022 11:36): Aha, takže to není nijak výjimečné, dobré vědět, díky. :) Já uvidím, jestli se to teď výrazněji zhorší ve městě, jak někdo na netu naznačoval. Pokud to bude jako dosud, asi renderer nechám, jinak jej odstraním. Má prostě svůj rub a líc, pozitivum je především daleký dohled, mnohem bohatější kontrasty a plastičnost modelů, negativem ovšem přeskakující a vyloženě nesmyslně tvarované stíny a tento glitch. Fakt škoda, že to není vyladěnější, aspoň ale odpadla ta věc při užití rendereru v prvním Gothicu, a totiž ty stíny přetékající samovolně po modelech postav, ty byly skoro tak špatné jako onen proslulý stínový Tetris po vydání Skyrimu.

Už se každopádně těším do toho města, design budov se jim totiž zatraceně vyvedl, líbí se mi, jak se Poláci umí pokorně odpíchnout od znalosti historie.
@Adieu (22.01.2022 09:29): J všiml jsem si toho, ale popravdě nijak neřešil, nevadí mi to. Máš recht, dělá to ten renderer, ve vanille tenhle glitch není.

edit: Teď jsem si vybavil, že na podobný problém mi v jiné obdobně staré hře pomohla aktivace AA. V nastavení renderu volba pro AA není, ale zkusil jsem ho vynutit skrze GPU drivery (v případě Nvidie položka FXAA). Proběhl jsem teda jen kousek města, pokoumal kraje chodníků v místech, kde jsem měl pocit, že to bylo nejvíc vidět a řekl bych, že zabralo.
@JohnCZ (19.01.2022 06:51): Máš pravdu, že se to dá vyladit i bez toho, akorát to chce fakt štelovat i kvůli HUDu. S HDR jsou barvy takové hnusně přesycené, taky jsem jej nakonec vypnul. Pořád však řeším jeden problém, tak mě napadlo, zdali jsi na něj náhodou také nenarazil. Myslím, že to určitě bude tím rendererem. Jde o problikávání bílých linií složených z bodů mezi jednotlivými hranami některých asetů/textur, například podél cest. Několik hodin jsem to přehlížel jako menší chybku, ale nakonec mě to začalo dost iritovat, protože to zabíjí atmosféru. Jednou to zmizelo, když jsem vypnul fog, ale nakonec se zase objevilo. :/ Tesselation nepoužívám. Úplně se mi nechce na to dívat dalších 70 hodin. :( Co jsem se díval na zahraniční fóra, řešilo to pouze pár lidí a víc než výše zmíněné nevymysleli.
@Adieu (18.01.2022 22:58): Zajímavé. Tenhle problém jsem měl spíše s původní verzí, kde člověk musel hodně ohulit gamu a stejně, když fotil screeny nebo natáčel video, tak to tam zůstávalo dost tmavé - viz. třeba tenhle gameplay. Ale v dx11 (hraju bez HDR) stačilo lehce šoupnout gamou a vyřešeno. Naopak, jak říkáš, mi ta noc přijde s tím novým nasvícením a oblohou skoro až moc světlá. Ale není to teda nic, co by mě trápilo. :)
@JohnCZ (15.01.2022 13:39): Tak jsem to zkusil, rovnou s tím dx11 renderem a poladit to v F11 menu, a gama a jas pomohly, ovšem až po povolení HDR, bez kterého se to prostě topí ve stínech, což byla právě ta má podobná zkušenost s Gothicem 1. Takhle to ale vcelku jde, jakkoli se mi nepodařilo docílit ideálního jednotného nastavení pro den i noc (takto je noc zase málo temná na můj vkus :D). Ale je to už stoprocentně hratelné, aniž bych mžoural jak idiot, co se vůbec děje.