Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
Nebudu opakovat to, co už tu výborně shrnuli ostatní komentující. O hře to určitě dá velice dobrou a ucelenou představu. Chci zmínit jen dva své postřehy:

1. Pokud vás to nebaví prvních 20 minut, už vás to bavit nebude. Pokud vás nebaví první díl, ty další nehrajte. Jsou sice čím dál lepší a lepší (ve všech ohledech), ale víceméně to bude stále to stejné. Ta hra je prostě komorní, bez bombastických efektů a příběhových zvratů. Jde o emoce a vztah k postavám. Já tohle miluju, ale zcela upřímně většině svých kamarádů, co mají úplně jiný vkus, bych tuhle hru nedoporučil.

2. Druhé dohrání se zapnutým komentářem Dava Gilberta (a v pozdějších dílech i dalších spoluautorů), které na každé obrazovce přidává komentář ze zákulisí vývoje, mě bavilo ještě 100x víc než první průchod. Člověk se toho dozví spoustu nejen o vývoji téhle konkrétní hry, ale o game designu obecně. Jsou to často doslova oči otevírající informace a od té doby se mi už mockrát stalo i u AAA her, že jsem viděl nějaký typický kiks, před kterým Dave Gilbert varoval.

Pro: Atmosféra, postavy, dabing, komentář tvůrce

Proti: Grafika, jednoduchý děj, nezajímavé hádanky (v dalších dílech se to výrazně zlepší)

+15
  • PC 70
Na úvod řeknu, že k The  Blackwell Legacy mám ambivalentní vztah (volně přeloženo do češtiny: „jó i né"). Při prvním rozehrání  (tak tři čtyři roky tomu nazad) jsem se nedostal ani přes  otlemeného týpka, který Rosangelu nechce pustit do baráku. Tehdá jsem to znechuceně odinstaloval a další pokus jsem učinil až  předloni, kdy jsem to poprvé dohrál. Teď jsem si "Legacy" sjel znovu, je to prostě ten typ hry, která se vám zadrápne do paměti a jejíž kvality oceníte až napodruhé. Pak jsem si zahrál (a dohrál) i zbylé čtyři epizody,  takže můžu  porovnávat, co se (jak šel čas)  změnilo k lepšímu či k horšímu, co přibylo, či co zmizelo.

 Tak tedy: Blackwell série je záhrobně-duchařsko-spiritistická záležitost o mladé Rosangele Blackwell a jejím věrném duchovi jménem Joey Mallone, který je s ní duchovně propojený a nemůže od ní vzdálit na více než 15 metrů. Zároveň se jedná o čistou detektivku, či spíše o detektivku naruby. Případy Blackwell série obvykle začínají nalezením ducha, který stojí někde v koutě a pořád dokola opakuje jedno a to samé, prostě je zacyklený v nekonečné smyčce. Nejprve je nutné zjistit, kým duch byl, když ještě žil. Dále je nutné zjistit, co ho drží v pozemském světě a proč ještě „neodešel“. Nakonec je  třeba doprovodit ho „do světla“. To Rosangela umí.  Pokud máte rádi detektivky, notabene paranormální detektivky, tak tohle je přesně pro vás. Jako záhrobní historka je to dobré a navíc opravdu šikovně podané. Musíte ovšem překousnout ten vizuál.

Grafika i animace jsou největší slabinou hry.  Co se týká grafiky ve hrách, tak nejsem příliš vybíravý, ale  tohle je pod prahem mé tolerance. Sice jen o fous, ale pořád pod prahem. Zajímavé je, že dvojka i trojka mi připadaly graficky i animačně naprosto  v pořádku. Zvlášť trojku pokládám za vizuálně  nejpovedenější z celé pětice. Ve čtyřce došlo ke změnám (možná se zmíním, jestli se dokopu k psaní dalších komentářů) a ani v pětce to příliš nevylepšili.

Plusové bodíky získává The  Blackwell Legacy kompletním namluvením VŠECH postav.  Co se týká adventurních  prvků, tak tvůrci se nedrží zaběhlých postupů, ale přicházejí s vlastními. Při minulém hraní jsem se těžce zasekl na skutečnosti, že  poznámky v diáři je nutné kombinovat a dodnes jsem to tvůrcům neodpustil.

 Dalším rysem "Legacy" je  civilnost, která někomu sedne a někomu ne (mně ano). I když se jedná o duchařinu, nečekejte  pompézní scény ani rej duchů či ďáblů nebo plameny pekelné. Vše se odehrává na úrovni jednotlivých (izolovaných) lidských tragédií.  S civilností se snoubí  ponurost, beznaděj a celková bezvýchodnost. V úvodní scéně vysypává Rosangela do Hudsonu (nebo kam vlastně) popel své tety, která strávila posledních 24 let v kómatu.  Vzápětí navštíví lékaře, který jí sdělí neblahou rodinnou anamnézu: to, co postihlo tetičku (kóma), nejspíš brzy postihne i ji. Na to je Rosangela vyslána do New York University, aby napsala reportáž o sebevraždě studentky. Prostě deprese na depresi - a to jsem na úplném začátku. Ani jsem zatím  nic nevyspoileroval. Ani se ještě neobjevilo Rosangelino dědictví (Legacy) -  Joey Mallone ve své duchovité podobě.

Á propós Joey Mallone: v Legacy vystupuje jakási  jeho prapůvodní podoba, o které jsem nepochyboval, že je to bývalý soukromý detektiv z třicátých let. I  jeho jméno je parafráze  Phila Marlowa z Chandlerových knížek a noirových bijáků s Humprey Bogartem. Joey  kolem sebe neustále hází drsné hlášky, Rosangelu oslovuje „babydoll“ a podobně přezíravě, problémy řeší zásadně násilím. To v dalších epizodách zmizelo a Joey se změnil v uvážlivého a přemýšlivého týpka. Z dalších epizod zmizely i drobné sviňárničky, které duo R+J  v „Legacy“ páchá při konání dobra (nadrogování sousedčina psa, vyhození pojistek v nemocnici). „Legacy“ je prostě jakási zárodečná vývojová fáze. Hodně témat a motivů tady nahozených  bylo v dalších epizodách opomenuto, nedovysvětleno či přímo popřeno.  

Co ale nezmizelo (a je to prakticky v každé epizodě), je celková „smrsknutost“ prostředí. New York je prezentován jako maloměsto, ve kterém se všichni znají buď osobně a nebo přes (maximálně) jednu osobu. Děj je standardně  posouván  tím,  že duo spiritistických čmuchalů   někoho  náhodně potká  parku. Celkovou atmosféru maloměsta dokresluje i název novin, do kterých Rosangela přispívá: Willage Eye (Vesnické oko). Až máte pocit, že se to neodehrává v  New Yorku, ale někde v Kardašově Řečici.

Více o Blackwell sérii někdy příště. Možná.
+18
  • PC 75
Příjemně napsaná epizoda se zajímavě fungujícím světem, sympaticky otrávenou hlavní postavou a výborně budovanou atmosférou.

Pro: délka, svět

Proti: nečitelný text

+11
  • PC 70
Už si nespomínam, čo bolo dôvodom, aby som skúsil Blackwell ságu, ale jedno je isté, urobil som dobre. Z celej Blackwell série priam srší láska autorov ku ich dielkam. Čudujem sa, ako sa dá z malej kôpky peňazí vytvoriť taká príjemná hra.

Veľa ľudí odradí rozpixelovaná grafika. Najmä prvý diel a jeho úvod vyzerá dooosť hnusne, o herných mechanikách nehovoriac, ale keď to človek prežije, tak ho čaká príjemná detektívna adventúra s nedetektívom v hlavnej úlohe.

Rosangeline Blackwell-ovej v úvode hry umrie teta a veľmi rýchlo sa dozvedá, že má špeciálnu schopnosť: dokáže vidieť a komunikovať s duchmi. Duchovia pritom nevedia, že sú duchmi a je na Rosangeline, aby im to povedala čo najcitlivejšie a pomohla im. Dozvedanie sa pozadia života duchov patrí medzi najlepšie časti hry. Nie raz ma prekvapilo, aký pekný scenár si Dave Gilbert vymyslel.

Najviac som si na hre užil jej uveriteľnosť (samozrejme až na tie maličkosti s duchmi :)). Autor sa nesnaží hráča nachytať, ale ani ho nevedie za ručičku. Všetko dáva zmysel, pokiaľ dáva hráč pozor. Lokácií je relatívne málo a keď sledujete niť, tak by malo byť jasné, kam je nutné ísť, alebo čo je nutné hľadať. Rosa má totižto počítač, v ktorom je dosť často nutné niečo vygoogliť. Trošku zabolí, že ide o desktop PC a vracať sa do bytu kvôli PC bola občas otrava. V ďalších častiach to našťastie autor vyriešil lepšie.

Príjemným obzvláštnením je možnosť/nutnosť kombinovať zistené poznatky v zápisníku.

Najviac si z hry pamätám na výborný dabing. Je presvedčivý a myslím si, že z niektorých ďaleko drahších hier počuť oveľa horšie výkony. Dialógy majú hlavu aj pätu a sú nosnou časťou hry. Nepotešila iba hudba, príliš sa opakuje a nejde vypnúť.

Celú Blackwell trilógiu (dokopy už je 5 častí) som kúpil na GOGu za 2E. No nekúp to.

P.S. Nedajte sa odradiť blbým úvodom.
P.P.S. Výborným bonusom je komentár autora snáď ku každej časti hry. Odporúčam ho zapínať až po prvom prejdení, inak prídete o prekvapenia.
+15
  • PC 75
Velice příjemná záležitost, která se tak trochu tváří, jako pilot k novému fantasy seriálu. První díl je viditelně rozjezdový a nakousne množství otázek, ale nepřináší žádné odpovědi. Namísto toho se po většinu času řeší jakoby epizodní zápletka, která je však zajímavě napsaná a zpočátku i docela atmosférická. Ačkoli je The Blackwell Legacy adventura, tak to není hra nikterak složitá a až na jeden zásek (pes) jsem jí proplul bez použití návodu. Hra příjemně odsýpá, dialogy jsou kvalitně napsané a potenciál to do budoucna rozhodně má. Těším se na dvojku!

Pro: postavy, příběh má potenciál, kvalita dialogů a dabingu (na indie hru obzvlášť), zajímavý námět, vyvážený mix napětí a humoru

Proti: až moc primitivní grafika lokací

+13
  • PC 95
Série Blackwell je ztělesněním úsloví, že celek je více než jen součet jeho částí. Každý další díl, nejenže posouvá příběh kupředu, ale zároveň v mnoha odbočkách dokresluje a komentuje co již bylo viděno a slyšeno. Tak hlavní motiv, že všechno a všichni jsme propojeni, nezůstává jen prázdnou frází, ale naopak člověka stále nepřestává překvapovat a udivovat, jak promyšlenou síť emocí a vztahů dokázal David Gilbert vymyslet a hlavně přivést k životu. I když třeba posmrtnému. Takové příběhy je potřeba vyslechnout celé a klaním se Gilbertovi, že měl takovou odvahu, aby se do vyprávění pustil skrz médium počítačové hry. Médium, které je ze své podstaty netrpělivé, narozdíl třeba od literatury nebo filmu.
Ani ty nezmiňuji náhodou, jelikož první díl série je vskutku příznačně pojmenovaný jako "Legacy". Dědictví duchařských příběhů čtených pod peřinou a noir atmosféry, která čiší z každého koutu nočního New Yorku. To je pro mne pravé kouzlo série Blackwell. To je to, proč mi tato série natolik uhranula

Pro: noir, fantazie, atmosféra, postavy

Proti: ?

+9
  • PC 75
Nadprůměrná atmosférická adventura, která mě očarovala. V roli samotářské žurnalistky Rosy a jejího náhlého pomocníka Joeyho, který je duchem, začnete pomáhat ostatním ztraceným duším, kteří jsou ještě z určitých důvodů v "našem" světě, aby se dostali do míst, kam patří.
Adventura není nikterak dlouhá, doba hratelnosti je cca 3 hodiny, nicméně atmosféra, charaktery, provedení adventury a hudba vám to poměrně slušně vynahradí. A také milé překvapení je, že příběh má dvě různá zakončení.
Wadjet Eye Games si mě získala a už teď se těším na další případ osvobození duší.
+20
  • PC --
Nemohu dělat nic jiného než upřímně poděkovat Nateovi, který nedávno postoval link na tenhle indie kousek. Za nějakých 3E se mi dostaly tři díly téhle adventury (a to nezmiňuji další hry).

Jedná se o velice krátkou adventuru (tak dvě až tři hodiny hraní), která se spíše soustředí na příběh a atmosféru než hádanky. Naštěstí se autoři poučili ze všech starých adventur, kde mohl hlavní hrdina nejen nosit po kapsách hevery, pneumatiky či různé kýble a cihly, ale také se v nich hráči zasekávali při logickou logikou neřešitelných úkolech. Nic z toho slečně Blackwellové nehrozí.

U TBL vám stačí jen průměrná bystrost a znalost aj, chyták tam není žádný, jen jsem narazil na dva případy, kdy jsem si říkal, že to „takhle nějak musí jít“, ale nešlo. Hráč musel nejdřív proklikat to, co po něm hra proklikat chtěla.

Ale jinak se jedná o skvělou věc. Malý počet charakterů, o to jsou propracovanější; plus celý ten nápad s duchem/duchy. V neposlední řadě i vtipnou. Za zápor považuji grafiku. Je sice fajn vrátit se do looku devadesátkových her, ale hře z roku 2006 to na ničem nepřidá.

Těším se až prubnu dlaší díly a rozhodně se chystám i na čtvrtý, který vyšel letos.

P.S.: Za život jsem nehrál moc adventur (tak pět šest), takže ostřílený adventurák možná bude mít jiný názor.

Pro: story, hudba, propracované charaktery, atmosféra některých momentů

Proti: grafika; je to krátké, prý to vykrádá nějaký seriál

+19