Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC --
To jsem rád, že o této hře píšete. Tu bombastickou pixel-artovou grafiku (i když tenkrát se jí tak ještě neříkalo) má na svědomí Henk Nieborg, a jeho grafické výtvory bylo předtím vidět i ve hrách Lionheart (Amiga) nebo Flink (CD32, Sega, Sega CD). Lomaxe jsem kdysi jsem hrál demo na PS1, ale nedávno jsem si postavil 2 retro PC stroje, tak jsem si chtěl vyzkoušet, jak to poběží na dobovém hardware, pro který to bylo vydáno.

První počítač je Pentium 120 s grafikou Tseng 2MB bez 3D podpory. Lomax na tom běží trhaně, plynuleji to jde jen v okýnku, ale který blázen by takovou hru hrál v okýnku.. Nedá se to hrát, protože tahle hra je opravdu stavěná na 60fps a rychlé reakce hráče, které s nízkým fps nemají ani na co reagovat.

Druhý počítač je Pentium 200 s ATI Rage3D II, a na tom to běží konečně plynule, i když nastavím full screen 16-bit (i když to asi není potřeba, veškerá grafika je nejspíš ve 256 barvách). Takže v roce 1997 byla tahle hra sakra náročná, a PC verzi si mohli zahrát jen ti majetnější s nejnovějším písíčkem. Nehledě na to, co se psalo na bookletu cd - Pentium 90 recommended (hahaha). Majitelé 486 mohli rovnou zapomenout. Anebo jak tenkrát bylo obvyklé - pořídit si PS1, a zahrát si hru mnohem levněji. Když srovnám obě verze - PC verze u té P200 mi přijde detailnější, jakoby tam bylo víc sprajtů, ale možná je to jen dojem. Chtělo by to nějaké video s detailním srovnáním.

Ještě trošku odbočím - divím se, že tvůrci hru nevydali i pro tehdejší královnu 2D her - Segu Saturn. Ve hře je spousta rotujících sprajtů, a právě Saturn na to měla hw fičury - rotování sprajtu, takže nebylo potřeba kdovíkolik políček na animaci, stačilo jen jedno. Oproti tomu výroba 2D hry pro PS1 musel být šílený bolehlav, protože tahle konzole neměla žádnou 2D grafiku, jen 3D. Takže všechny ty sprajty se převáděly na 3D polygony, a to musel být masakr. No ale trh rozhodoval, Sony si podmanilo trh, a Sega byla v ústraní, což byla z dnešního pohledu velká škoda. Aspoň že v Japonsku vycházely na Saturna kvalitní hry ještě do konce milénia.

Ale zpátky k Lomaxovi. Jelikož tahle hra je vážně nádherně udělaná, nejen grafika ale i zvuk hudba, a navíc k tomu je zábavná, tak si tu hru trošku potrénuju, a chci pak udělat nějaké herní video z toho Pentia 1 s W98. Na YT jsou z PC verze jen videa, jak to lidi hrajou na moderním kompu s W10 s patchem, ale přijde mi, že tam jsou nějaké grafické bugy, a prostě to podle mě není ono :)

Pro: Zpracování, hratelnost

Proti: v roce 1997 hw náročnost

+8
  • PC 75
Adventures of Lomax je skákačka, kterou jsem nikdy nehrál, ale učarovaly mě kdysi krásné obrázky ze hry v recenzi ve Score. I po letech je grafika krásně nakreslená, tak trošku v barevném, infantilním stylu Raymana, ale chybí ji více rozdílnějších prostředí (louka, loď, hřbitov, western a jeskyně) a především ztrácí na technické stránce. Spustit hru byť pod Windows XP znamená přepnout na 256 barev, protože hra se nespustí na více než 16bitové grafice a maximální rozlišení 640*480 dělá pěkné grafice docela medvědí službu.

Jinak je Lomax hopsačkovou odnoží série Lemmings. Tedy logické hry, ve které musíte dovést sebevražedné lumíky za pomocí budovatelských schopností do exitu. Kdysi dávno jsem s vypětím všech sil dohrál první díl a asi bych se k tomu nevracel, ale bezesporu se jedná o legendární sérii.

Lomax se ale hraje jako tradiční plošinovka. Skáčete po platformách, likvidujete nepřátele vířením či házením klobouku a snažíte se tradičně dojít do exitu. Nepřátelé jsou do různých oblud zakletí lumíci, které "zabitím" vysvobodíte, načež promptně spáchají sebevraždu skokem do propasti :) Většinu času Vám nebudou dělat problémy, protože vířením se ubráníte všem jejich útokům a raz dva je zlikvidujete. Výjimku tvoří zmetci ve třetím světě, kteří střílí výbušné potvory, které zabít vířením nejdou a většinou si jich nevšimnete až do doby, než Vám výbuchem sejmou.

Hlavní hrdina je bohužel na jednu ránu mrtvý, životnost mu vylepšíte sebraným kloboukem, který se dá i házet. Kromě toho ovládá i tradiční lumíkovské schopnosti jako stavění mostů, odpalování zdí, helikoptéru či hrabání, ale je to pouze takový doplněk, který je jen občas, hra rozhodně není žádný logický rychlík.

A jak se to celé hraje? No docela slušně. Ovládání je přesné, žádné šílenosti z první půlky 90. let se nekonají ani v neovladatelnosti hrdiny, ani v neférovosti hry. Máte několik životů, pár napojení a po každém kole získáte password. Po 50 zachráněných lumících získáte přístup do bonus levelu, po 100 zlaťácích život.

Háček je trošku v obtížnosti. Hra má 21 kol ve 4 světech, každé z kolo může obsahovat 1-3 sub-kola. Jsou tu i chepointy. Ze začátku tak postupujete rychle a ke konci si některé pasáže či kola zopakujete klidně 30*. Což si samozřejmě nemůžete dovolit, protože s passwordem se Vám ukládá i počet životů a napojení. Takže budete trénovat a snažit se projít každé kolo pokud možno bez ztráty kytičky. Jenže vypínáním a zapínáním přes passwordy ztratíte všechny nasyslené lumíky a zlaťáky, takže nějaká zásoba životů nehrozí.

A umírání se člověk nevyhne. Ze začátku je to v pohodě, ale pak přichází různé trampolíny či můstky do jiných rovin (hra je 2D ale v několika rovinách za sebou), vznášení se na páře, balancování na sudech. Osobně jsem proklínal prolétávání v bublinkách či chytání se ptáků, protože jsem lama a asi tak z 50% pokusy doskočit na bublinu či ptáka končily mou smrtí.

Každopádně se to hraje docela pěkně. Nesnažil jsem se hru dohrát na jeden zátah, dal jsem si vždy pár levelů, než jsem se začal moc vztekat :), hra je obtížná, ale ne nefér, dá se natrénovat a dobře se na to kouká. Vytkl bych jen opakující se bossy a především naprostou absenci jakéhokoliv příběhu. Intro neexistuje a místo outra máte pět řádků gratulaček. Za tu námahu bych si zasloužil víc.
+15
  • PC 100
Demo verze adventury of Lomax byla k mání ve Score (45). Jedná se o velmi zábavnou plošinovku (s prvky 3D). Hrdina za kterého hrajete vysvobozuje pomocí rychlé rotace vlastního těla své druhy. :) (nevím jak lépe to popsat). Demo verze ve Score (45) měla asi 20 levelů, takže troufám si říci, že plná verze musí mít aspon 60 levelů. Všeho všudy krásná hra.

Pro: grafika, akčnost, zábava

+4