Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

S.T.A.L.K.E.R.: Lost Alpha

26.04.2014
80
14 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
freeware
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

S.T.A.L.K.E.R.: Lost Alpha je standalone "modifikací" klasiky S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl od ukrajinských GSC z roku 2007. Do hry přidává většinu herních lokací a prvků, které byly vyškrtnuty při problematickém vývoji a uspěchaném vydání původního S.T.A.L.K.E.Ra.

Co se týče příběhu, nabízí alternativní příběh Streloka jako v původní hře. Jde opět o akční dobrodružství z radioaktivní Zóny, která se nachází okolo vybuchlé jaderné elektrárny Černobyl. Vaše postava jako jediná přežije převoz v takzvaném náklaďáku smrti, který jednou za čas ze Zóny vyváží mrtvé stalkery. Poté, co se probudíte se ztrátou paměti na stole obchodníka Sidoroviče, se jako Označený vydáváte zabít záhadného Střelce, což je váš hlavní úkol uložený v PDA.

Hráč může plnit buď hlavní dějové úkoly, a tak postupovat příběhem nebo si vybrat z mnoha malých, nepovinných, jako je třeba ochrana tábora, zabití stalkera, vyčištění oblasti nebo nalezení artefaktu. Za všechny jste odměnění buď penězi, které můžete utratit za lékařské potřeby, zbraně a mnoho dalších nezbytnosti pro přežití v zamořeném území a nebo nějakou tou zajímavou věcí. Artefakty je také možné připnout na opasek a využívat tak jejich účinky (zvýšit si některé atributy). Podstatnou součástí Stalkera jsou souboje, které jsou vyvedeny poměrně realisticky. Každá zbraň se muže opotřebovat, k některým jdou připnout přídavné doplňky jako dalekohled nebo granátomet.


Poslední diskuzní příspěvek

nevim zkousel sem to pred 3 rokama i ted je to jakesi zabugovane, porad ten stejny problem- hra zpusobuje blikani monitoru- fickering ktery nejspis dela microstuttering, mam jiny monitor i HW nez pred 3 lety takze to neni tim ale enginem, divim se ze to tady nikdo v diskuzi neresi.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC --
The original you always wanted brought to life. Hmm...

Hra je tmavá. Měl jsem pocit, že jediná světlá chvilka byl moment opuštění Sidorovičova kutlochu. Od té chvíle je ale pořád zataženo, po každé emisi snad dva dny prší a i když neprší, je zataženo a tma. V noci je to totálka, kdy bez nočního vidění nemá smysl kamkoli chodit a i s tím nejlevnějším noktovizorem, za nekřesťanských deset tisíc, jsem viděl úplný hovno.

Známý checkpoint v Cordonu pod mostem... Hromada vojáků, nemůžu projít. Sejmul jsem snipera na vyvýšené plošině a vzal si jeho sniperku. OK, nikdo nereaguje. Sejmu dalšího vojáka. Jeho kolegové, stojící hned vedle, opět nereagují. Třetí mrtvý. Čtvrtý... Čistím checkpoint, aniž by jediný voják hnul brvou... Asi bug, říkám si. Po nějaké době checkpointem probíhám znova - respawnovaní vojáci zahajují palbu. Vytahuju sniperku, střílím jednoho, další dva se uklidní. Druhý mrtvý, třetí...

Quiksave... při rychlém uložení se ukládá pouze poloha hráče. Né poloha nepřátel ani např. nevyvolaný poplach. Takže při hledání Strelokovy flešky jsem quickloadoval přesně před dva vojáky, kteří tam v čase quicksavu ještě nebyli. Na pátý pokus se zadařilo je sejmout dříve, než to do mě vysypali oni. A ten poplach? Měl jsem smůlu, bylo potřeba skartovat sedm quicksavů a načíst hodinu starý klasický save...

Měl jsem úkol vystřílet divočáky. Vlítnu na ně. Zbudou mi dva, co se zašprajcovali v nějaké betonové budce. Jsou tam tak zašprajcovaný, že jsou nesmrtelný. Krev z nich stříká, ale nechcípnou. Taxem jim trochu poskákal po hlavách a podařilo se mi je votšprajcovat. A protože jsem jim tou dobou strkal brokovnici pomalu do rypáku, dostal jsem klem mezi půlky. Úkol jsem splnil, ale dobrý pocit jsem z toho rozhodně neměl... a tohle tady řešíte pořád. Každý quest je potenciální past, ze které vede jen manuální load.

Dezowave udělali s Lost Alphy docela frustrující záležitost a je tady jasně vidět, proč se GSC uchýlil ke stříhání obsahu a proč nakonec Stalker vypadal tak, jak vypadal. Mapy LA jsou nafouknuté a prázdné. Pěší přesuny nudí a neustálé vracení se tam a zpět dokáže velice rychle nakrknout i ty největší vytrvalce. Nové mapy svým level designem dost pokulhávají a i ty stávající jsou spíše rozporuplně modifikované. Člověk by řekl, že vychytají alespoň ty hromady bugů, ale k mému překvapení je LA snad ještě v horším stavu, než původní hra...

Verze: Director'c Cut 1.4005
Uloženo k ledu.
+19
  • PC 85
Původní trilogii bych směle označil za svůj šálek kávy a tak jsem se pustil do tohoto titulu vyloženě s chutí.

Hrál jsem verzi 1.4007
Instalátor hezky nabídne k instalaci i mnoho (desítky) menších modů - některé jsem nainstaloval, abych si to truchu ještě ztížil - realistická maximální nosnost, odolnější mutanti atp.

Začíná to stejně (dobře) jako původní stalker, brzy se ale začne příběh příjemně odklánět do alternativní verze, kdy Strelok zjišťuje pravdu o své skutečné identitě už asi v první třetině hry.

Novinky:
- Určitě nejrozlehlejší Stalker, mnoho opravdu velkejch levelů, více alternativních cest, jak se dostat z A do B, starý mapy jsou hezky přepracovány, zbrusu nový taky nedělaj ostudu.
- Chatováni s NPC na dálku
- Vozidla
- Survival prvky
- Obtížnost šla rozhodně nahoru
- RPG prvky = vylepšování postavy
- Mnoho novejch zbraní a itemů
- Snad i inteligence zvířat? Smečka psů se totiž chová opravdu uvěřitelně - člověka pronásledují, navzájem spolupracují = útočí ve vlnách, smečky maj svý vůdce, ostatní to vzdají pokud maj větší ztráty... vrčí, kňučí, kulhají - jako živí - nádhera.
- Lze nyní totálně vypnout HUD! (bez zaměřovače, radaru!)

Hraje se to vskutku výborně, po prvních pár hodinách jsem doslova chrochtal spokojeností. Hra totiž člověku nic nenaservíruje, pokud úkol zní "najdi nářadí" tak mi nikdo neřekne, kde ho mám hledat. I u skrýší se zobrazí jen přibližná oblast, nikoliv její pozice jako dříve. Zvířata se skvěle grupujou a tvoří mnohem větší a zákeřnější smečky, mutanti bojují hojně mezi sebou, soupeří i o ulovenou o kořist.

No, ale musím uznat že je to stále nedodělaný, pár bolestných příkladů:

Mám hledat ztracenýho Stalkera - nevím kde je. Můžu s ním ale chatovat! Jediná možnost, co mu můžu sdělit však je: ŘEKNI VTIP - a on mi jej sdělí jako by nic.
Pak jej konečně objevím v podzemí, kde si zoufale stěžuje, jak se bál, že tam zahyne, nemůže se totiž dovolat o pomoc.

Nebo pokud vlezu do lab X18 jinudy, než se zamýšlelo?
Odejdu pak jen pomocí příkazu JUMP_TO_LEVEL :(

Dívám se na intro, kde Bloodsucker zabíjí vědce v laboratoři.
Intro nechce furt nějak skončit - bloodsucker pořád funí, pobíhá po laborce a nic se neděje.
Pak zjistím, že intro probíhá vlastně tak, že moje postava stojí "živá" paralyzována a bloodsucker vlastně útočí na mě! Bohužel se pořád nemůže trefit do mezery mezi stolem a skříní a divoce furt naráží do stěn, zasekává se.
Za minutu se nějak štastně odšprajcnul a jde po mě a zabíjí mě - konečně vysvobození! Ale ještě se musím podívat na laborku pořádně - teď totiž teprve nabehně "filmový" pohyb kamery (kterej měl bejt při intru) a tak chvíli kamera plave různě po místnosti s mrtvými vedci a pak teprve mě to vrátí zpět do hry.

Jindy takhle jdu po cestě, tu zaslechnu zprava nějaký mutanty. Ha! Přes cestu běží kňučící pes (evidentně s posledním dílkem života pokulhávajíc), ani nestřílím - ten útočit určitě nebude. A najdenou pochopím - ten pes je naháněnej tlupou kanců!
Zkusím to nepřehnat: z lesa vyběhne asi 30 rozdovádenějch kanců pánové! Trochu moc unfair! (už 6 je docela problém)

Divná diplomacie - procházím územím "Radar", strážce Monolithu mi dá na výběr - můžu si zaplatit za bezpečný průchod za 2000 rublů - souhlasím.
A tak mě fanatici Monolithu nechávají projít bez boje - až na jednu trojici. Skupinka hlídačů u brány na mě náhle zaútočí, opětuju tedy palbu, nakonec je dostanu.
Jejich spolubojovníci na to nereagují, sedí u ohníčka a klábosí - dost divný.

Summary

♣ No, kdo nehrál Stalkera a chce si to zkusit - má možnost nyní zadarmo!

♣ Kdo odehrál původní trilogii a nadšenej nebyl - pak ruce pryč - je to totéž, v ještě trýznivějším hávu.

♣ Kdo však odehrál původní trilogii a požral to (jako já) a rád by si zónu připomenul v novym kabátě - pak je LOST ALPHA správná cesta. LA se totiž snaží vzít vše dobré, povedené a splácat to dohromady do funkční obrovské, živé, fest nebezpečné a přecejenom trochu nové zóny.

Ovšem je nutné se obrnit a zkousnout občasnej BUG, bohužel.

85%

Pro: Freeware, zóna, STALKER, realistické, tempo hry, prostředí, balistika, obtížnost, atmosféra, chování mutantů (psí smečky!)

Proti: Bugy, chyby, nedodělanosti, občas i podivně napsané dialogy.

+17
  • PC --
Ke hře jsem se vrátil po roce odpočinku a konečně jsem se dobelhal až k elektrárně. Bohužel hra v určité části spadne a dál se prostě nedostanu. Nicméně můžu popsat jaká je cesta k poslední části hry a musím říct, že místy více než trnitá. Hru jsem hrál ve verzi 1.4005

Určitě bych začal celkovou odladěností a technickým zpracováním. Na plné detaily hra umí vypadat velice pěkně, ale s tím se může rozloučit většina hráčů. Optimalizace je velice nekonzistentní, jelikož u kamaráda, který má o něco slabší sestavu šlapala na vyšší nastavení o něco lépe. Ve výsledku u mě vypadala hra hůře, než originální Call of pripyat, ale bylo tam o něco víc vegetace, což sice dokáže přidat na atmosféře, ale to je asi tak vše. Navíc hra je opravdu tmavá, jak je psáno v recenzi od Garreta, takže najít správné nastavení jasu zabere dost času. Plusem tak u této verze je to, že loading mezi lokacemi už netrvá tak dlouho jako u verze 1.4003, kde čas loadingu kolikrát přesahoval i minutu a půl. Ve výsledku tu tedy máme hru, s velice špatnou optimalizací, která nevypadá kdo ví jak nádherně, ale to přeci může zachránit gameplay.

Když už víme, jak hra běží, tak jak dobře se teda hraje? Odpověď na to je jednoduchá. Hratelnost Stalkera je zachována, ale některé mechaniky byly poněkud změněny. Z prvních pár minut hraní, jsem byl nadšený z toho, kolik nových předmětů přibylo. Je tu víc druhů jídla, zbraní, brnění a dokonce i auta. Pár změn doznalo i PDA, kde se nyní dá komunikovat s ostatními NPC a můžeme přes něj vzít i nějaký ten úkol. Nosnost postavy byla také snížená, takže už se musí daleko více přemýšlet, jaké vybavení sebou vzít do akce. Hledání artefaktů je pak stejné jako v Clear Sky, nebo v Call of pripyat, takže už se neděje hromadný sběr artefaktů jako v Shadow of chernobyl. (Ovšem artefakty se občas povalují jen tak někde v podzemí, ale většinou mimo anomálii, takže to asi nějaký smysl dává. Dejme tomu, že to vytratil nějaký stalker, který běžel o život). Začátek tedy vypadá docela slibně a dokonce se i dobře hraje. Osobně jsem při plnění misí nenarazil na nějak velké technické problémy, jen u jedné z prvních, kdy se mám tajně proplížit na vojenskou základnu v noci, se mi vždy spustí alarm ať dělám co dělám, ale nějaké technické problémy co by vysloveně kazili zážitek jsem neměl. Co se týče ztvárnění lokací, tak především základní výčet jako Cordon, Skládka, Rostok, Wild Teritory a Army Warehouses, jsou dost změněny, ale podle mého názoru vypadají velice pěkně. Tak kde je tedy problém?

Problémem u dalších lokací je jejich rozlehlost. Neberte mě špatně, prozkoumávání je jedna z věcí, kterou mám u her tohoto typu opravdu rád, ovšem tady jsou mapy vysloveně prázdné. Jen louky a lesy, které jsou poseté anomáliemi a sem tam na vás vyběhne divočák, nebo Brurer. O to horší pak je, pokud přijdete o vozidlo, tím jste odkázání na poslední save. A věřte, že přijít o vozidlo jde velice snadno, jelikož se řídí přinejmenším zvláštně. Nejvíc mi ovšem kazili hru mise v podzemí, kterých je tady o dost víc oproti originálu a některé komplexy jsou vysloveně obří. A tady naráží kosa na kámen. Spolu s omezenou nosností a houževnatostí nepřátel, jste velice rychle bez nábojů a vám nezbývá nic jiného, než utéct. Samozřejmě podobné situace se občas stali i v originálním díle, ale tam se dalo vždy nějak vybruslit. Tady dám za příklad komplex, který vede do pripyati. Než se vůbec hráč dobelhá do hlavního HUBu, kde je spínač na otevření dveří a následné vysněné cestě ven, tak se musí proběhnout velkou a zmateně rozestavěnou spletí chodeb, která má ještě navíc několik pater. Do toho jsou tam přehnané hordy snorků, které moje upravená útočná puška sundala na cca 20 ran. Utéct v některých případech zkrátka nešlo, takže bez nábojů jsem byl opravdu rychle. V záložním Akáčku náboje došli stejně rychle a jedinou zbraní která mi zbyla, byla upravená pistolka. Když už jsem se konečně dostal do kýženého HUBu, tak mi v cestě ještě stálo pár zombáků na který padl zbytek munice. Když už jsem se konečně dostal na ono vysněné místo, tak mě čekala studená sprcha. V onom Hubu, bylo nasekáno ohromné množství zombáků se zbraněmi a jako společnost jim dělala horda klasických zombíků, co sice útočí na blízko, ale jsou to vysloveně žrouti munice. Není problém do jednoho z nich nasázet jeden a půl zásobníku aby se už nezvedl, takže zábava dokáže velmi rychle přejít do frustrace. Cca po 30 minutách snažení jsem musel použít kód na rychlé cestování, abych se posunul dál. Další možnost byla se vrátit pro vybavení a následně se zase vrátit do onohu HUBu, ale cestou bych zase narazil na Snorky, kteří se opět stihli přeskupit a situace by se opakovala od znovu. Kdyby se jednalo o ojedinělou situaci, tak bych ještě dokázal přivřít oko, ale tady je to na běžném pořádku.

Verdiktem tak tedy je, že Lost Alpha je rozhodně nadějný kousek, který ještě potřebuje dovařit. Omluvou tak může zůstat to, že hra unikla na internet dřív, než se plánovalo a lidi co na projektu pracují si rozhodně zaslouží pochvalu za to, že se k tomu postavili čelem. Bohužel zážitek ze hry to nemění a o to víc mě mrzí jak výsledek dopadl. Ve hře dříme opravdu velký potenciál, který se snad jednoho dne podaří naplnit. Určitě zastávám názor, že hra za ochutnání stojí, ale na dohrání to pořád není. Mohl bych vypsat opravdu dlouhý seznam věcí, co na hře stojí za to, ale stejně tak bych mohl napsat velmi dlouhý seznam záporů. Prozatím se hodnocení zdržím, ale nejsem si jistý, jestli se k té hře ještě někdy vrátím.

Pro: Atmosféra, tuny nového obsahu, pozměněné lokace, nové lokace, nový nepřátelé, vozidla, vylepšený systém jídla a pití, používání lékárniček vyžaduje čas, potřeba mít náboje v sumkách.

Proti: Optimalizace, leveldesign, tuhost nepřátel, prázdnost lokací, podzemní komplexy, frustrace,

+13