Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Shadowrun: Hong Kong

20.08.2015
82
41 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Shadowrun: Hong Kong je třetí samostatně spustitelnou hrou ve světě Shadowrun od amerických Harebrained Schemes. Tentokrát se příběh po Seattlu a Berlínu odehrává, jak už název napovídá, v čínském Hong Kongu. Město jako takové je jedním z nejvýznamnějších obchodních center na světě, kde život nemá téměř žádnou cenu a všechno je na prodej.

Shadowrun: Hong Kong pokračuje v zajetých herních mechanikách svých dvou předchůdců. Nabízí však předělaný Matrix systém, překopaný inventář a s tím spojené jednodušší ovládání předmětů, dále zbrusu nový strom schopností v oblasti Cyberware. S tím se pojí zbraně, které mohou být nainstalovány na vaši paži nebo nové Foci předměty pro mágy.

Hra opět nabídne zejména propracovanou kampaň, více jak 200 zbraní a kouzel k používání, 6 různě zaměřených archetypů s nijak omezeným stromem schopností tak, aby hlavní hrdina přesně vyhovoval hráčovým představám, vylepšený tahový soubojový systém a pomocníky s naprosto odlišnými schopnostmi k překonávání zadaných misí. To vše v kompaktním světě Shadowrun.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Na Shadowrunu se mi líbí, že neztrácí kontakt s reálným světem. Jeho příběhy se neodehrávají v bájných Arkádiích, ale na místech, která můžeme sami navštívit. Ať už je to Seattle nebo Berlín, a poslední díl je mi o to bližší, že Hong-Kong není kulturně ani geograficky o tolik vzdálenější od mé Tchaj-peje a všudypřítomný, nekonečný déšť, který zmáčí čínské město, padá právě teď i za mým oknem. Atmosféra světly ozářených zapadlých uliček, nočních tržišť, v nichž slyšíte zpěvavou mandarínštinu, a provoněných stánků s pouličním jídlem mi tedy nebyla během hraní jen jakousi vzdálenou exotikou, ale hmatatelnou civilností.

Civilnost je vůbec slovo, které se mi postupně s Shadowrunem spojovalo čím dál tím víc, protože obzvlášť v tomto posledním díle má téměř každá postava svůj malý lidský příběh podaný bez patosu či klišé mnoha jiných rpg, kterým se pročítáte mezi jednotlivými misemi a z panáčků na obrazovce se tak postupně stávají živé bytosti, které byste mohli pozvat třeba na rýžové víno. S tím pochopitelně souvisí i fakt, že textu je v Shadowrun: Hong-Kong zdaleka nejvíce. Vadí to? Mně ani v nejmenším - naopak to přispívá k ještě větší prokreslenosti světa, ve kterém se pohybujete, a v Heoi se svými bárkami a překupníky se budete za chvíli cítit jako doma.

Heoi pro mě obecně měl o něco větší kouzlo, než čtvrť v anarchistickém Berlíně. Hlavně asi proto, že jej tvůrci umístili na okraj obřího slumu, který do Heoie zlověstně vrhá své rudé světlo, takže si připadáte přesně jako na hranici lidského pekla, s jehož nočními můrami se budete muset nakonec vypořádat. Nebyl by to navíc Shadowrun, kdyby role, ve které se ocitnete, nebyla morálně problematická a v průběhu hry budete moci učinit některá rozhodnutí, která lze vnímat jako skutečně odporná. V kontextu vaší postavy a děje mohou být ale pochopitelná po úvodních událostech, kdy se stanete dlužníky a pěšáky "Laskavé" Čcheng. V Shadowrunu zkrátka není pro paladiny místo a mě svým způsobem bavilo přijmout na sebe tíhu některých hořkých a nepříjemných voleb v rámci roleplaye.

I některé postavy vašeho týmu jsou o něco temnější, než ty berlínské - ať už je to psychopat Racter nebo kanibalský ghúl Gajču. Jsou ale vyváženy vaším idealistickým nevlastním bratrem Duncanem a sarkastickou a věčně hladovou orkyní Gobbet. Všechny se mi ale zadřely pod kůži a to už třeba jen proto, že mi lezly na nervy (trpaslice Is0bel). I to je ale scénáristický kumšt a na konci hry se mi s nimi ani nechtělo rozloučit.

Co se týče designu misí, tak po pár slabších na začátku jsou ty následné podstatně komplexnější a většinou nabízí několik cest, jak se dobrat cíle. Ani jedna však není jen nějakým bezduchým questem, ale poctivě vymyšlenou povídkou v rámci hlavního děje, který je opět o něco obsáhlejší, než ten berlínský.

Jistě, zůstalo pár nedomyšleností provázejících toto rpg od prvního dílu (některá jsou opravdu zarážející, např. že si nemůžete prohlédnout statistiky vašich parťáků v hubu, ale až v rámci mise), ale obecně Harebrained Schemes opět o něco víc vypilovali souboje, uživatelské rozhraní i systém skillů. Tahová část je tak zábavnější a někdy jsem se na souboje i docela těšil (btw, doporučuji hrát za mága, protože dragonlines vnášejí do soubojů více taktiky a mág ve vašem týmu defaultně chybí).

Závěrečné bonusové mise Shadows of Hong-Kong pak představují velice slušný epilog vašeho dobrodružství. A že to bylo dobrodružství! Teď nemyslím jen tento poslední díl, myslím vaší cestu potemnělým světem Shadowrunu obecně. Co zbývá? Hrát za jiná povolání? Vyzkoušet některé z vynikajících uživatelských kampaní? Vrátit se k stařičkým Shadowrunům z devadesátcýh let? Nebo se pustit do tabletop edice? To ještě nevím - když dovolíte, zaběhnu si teď do místního bistra pro knedlíčky 鍋貼 (guōtiē) a dám si je na Gobbetinu počest ;-)

Pro: skvělá kvalita literárního stylu, plnokrevné postavy, nadčasová grafika, atmosférická hudba a Hong-Kong

Proti: pár bugů, pár nesmyslů v herním systému

+34
  • PC 90
„Seattle, I am hurt. It all went down exactly like I said it did.
...
Well, except for a couple of embellishments here and there. But they make it a better story. Artistic license, and all that.“


Predtým, než som sa dozvedel o Kickstarterovej kampani k Shadowrun Returns, som o tomto svete nevedel zhola nič. Hlavná charakterizácia sveta – svet techniky a mágie dokopy – mi prišla ako riadna fantazmagória, no gameplay video s alpha verziou ma zaujalo. No po ponorení sa do tohto sveta a dohratí jednotky som sa stal fanúšikom.

Už pôvodný Shadowrun Returns je ako hrať dobre napísaný cyberpunkový román – dobre odsýpa a ani na chvíľu nenudí. Bol som spokojný s tým, čo som dostal a veľmi chválim autorov za to, že si dali tú prácu prerobiť kód pôvodnej hry a napasovať doň save-anywhere patch – bez neho by ďalšie hry nebolo možné urobiť v tej podobe, v akej vyšli.

No a potom prišiel Dragonfall – a ja som si z neho sadol na zadok. Človek očakával zopár-hodinové DLC a namiesto toho dostal poctivý datadisk o dĺžke pôvodnej hry. A pokiaľ v jednotke niečo fungovalo, tak to bol rozprávačský um Harebrained Schemes (najmä Weismanov a Gitelmanov).

Zatiaľ čo Shadowrun Returns (2013) pôsobí ako scenáristická rozcvička (úvod do univerza), Dragonfall a Hong Kong sú už plnokrvné príbehy.

Rozprávačstvo je v Dragonfalli dotiahnuté na majstrovskú úroveň, podporené silným príbehom a kvartetom civilne, stručne a geniálne napísaných postáv, ktoré sa vám okamžite dostanú pod kožu; toto celé sprevádzané minimalistickou, ale funkčnou muzikou.

A aby toho nebolo málo, o rok na to Harebrained vydali Dragonfall ako samostatnú hru, ktorej zaoblili ostré hrany a niektoré príbehové nedostatky pôvodnej verzie, ktorých prekopanie celku veľmi pomohli; sprehľadnili GUI a celé to vydali pod názvom Director´s Cut - pre majiteľov pôvodných verzií zadarmo (a nie nepodobne je na tom teraz aj Hong Kong so svojou Extended Edition verziou) - bravó, tlieskam.

Príbeh v SR:Hong Kong nie je o nič horší, než jeho predchodca, no mne osobne ten z Dragonfallu sadol viac.

Stále vás čaká kvalitne napísaný príbeh a zaujímaví spoločníci milujem Gaichua! Ale, úprimne, každý z nich je skvelý :)

Najväčšiu zmenu oproti predchádzajúcim dielom spozorujete v Matrixe – až teraz ho prerobili do podoby pripomínajúcej stolnohernú predlohu.

To, čo Shadowruny odlišuje od ostatných hier je chirurgická presnosť s akou Weisman zachycuje mentalitu jednotlivých národov: v Dragonfalli sú to prevažne Východoeurópania a v Hong Kongu Číňania – od kultúrnych odlišností, po spôsob zmýšľania a pohľad na svet –buď sú scenáristi veľmi scestovaní, alebo mnohé úsilie očividne išlo aj na výskum jednotlivých kultúr – a vzhľadom na to, že MickTheMage prednedávnom postol podobný diskusný príspevok , vidím, že nie som sám, kto si to myslí.

Neočakávajte návaly Hello Kitty ani Wiener šniclov, sú to skôr jemné náznaky v reči, spôsob, akým postavy narábajú so slovami v kombinácií s tým, čo sa deje na obrazovke; no tých náznakov je až príliš veľa na to, aby to bola náhoda.

Toto všetko korunované atmosférou miest, ktoré sa vám hry snažia sprostredkovať.

Šľahačkou na dorte sú unikátne, ne-fetch questovské misie upírka-účtovníčka ma dostala – strašne som sa smial, alebo skvelo vystavané misie z Dragonfallu – dve za všetky: eliminácia zlyhavšieho shadowrunnera, ktorá sa zvrtne na obhajobu vlastných skutkov, podľa toho, čo ste urobili; alebo vyhodenie do vzduchu miestnej pobočky Aztechnology na žiadosť jedného z predstavenstva.

Nech už sa rozhodnete zahrať si ktorýkoľvek z Shadowrunov, nemali by ste byť sklamaní.


A teraz, prosím, niekto prerobte pôvodný SNES Shadowrun do tohto enginu.
Kúpim Vám pohár soykafu.


Malá rada pre začínajúcich hráčov:
určite zainvestuje do niektorých z týchto etikiet: Shadowrun, Security, Academic, Corporate – nebudete ľutovať.


A nikdy – nikdy nepristúpte na dohodu s drakom.

Pro: príbeh, skvelo napísané scenáre a postavy, kombinácia textu a hrateľnosti (stručnosť textu vs. výpovedná hodnota), zachytenie jednotlivých kultúr

Proti: maličkosti: postavy občas ostanú v bojovom móde, lebo niekde za dverami kempí nepriateľ, pre niekoho malá rozdielnosť vo voľbách niektorých dialógov (dopad skoro ten istý)

+18
  • PC 80
Herní výzva 2024 - Volání Cthulhu 

Třetí díl velmi zdařilé série a já se i na potřetí bavil. Pokud jste fanoušky her jako je Planescape Torment či Disco Elysium a nejste vyloženě alergičtí na cyberpunkové prostředí, tak tohle je hra pro vás. Čili pokud vám nevadí, že samotné hraní je významněji upozaděné a dost se překrývá pocit hraní s pocitem čtení knížky.

Opravdu jsem si většinu času přišel víc, že čtu knížku, než že hraji videohru. Rozhodně to neberu jako záporný bod, jen je dobré to zmínit. Čtení je to nicméně velmi kvalitní. Hlavní příběh je nadprůměrně dobrý, nicméně hlavním kladem hry je to, jak dokáže vtáhnout do samotného světa. Jak skvěle svět hráči/čtenáři prodá, kdy se zajímáte o menší až úplně malinkaté příběhy, které skvěle dotváří celek.

Rozhodně doporučuji pročítat úplně všechno. Nejenže je to zábavné a skvěle napsané, ale hlavně vás to přenese to světa Shadowrunu. Neříkám, že to není náročné. Po každé misi budete muset udělat povinně nepovinné kolečko, kdy prokecáte hodinu se všemi postavami, a ještě budete prokrastinovat na chatu, ale to tuhle hru právě utváří. Místy mi už přišlo, že těch informací je až přehršel, čili se nebojte, že se budete ztrácet. Navíc samotná angličtina rozhodně nepatří k těm lehčím.

Samotná hratelnost je velmi jednoduchá. S většinou soubojů nebudete mít vůbec problém (nejtěžší je hned první mise). Souboje nabízí poměrně jednoduché mechaniky, které se rychle naučíte a vlastně jestli jste hráli díly předchozí, tak jste úplně v suchu. Levelování postavy je také z řady jednoduchých. Vlastně je úplně jedno, že si postavu zkazíte špatným buildem, jelikož máte vždy 1-3 soukmenovce, kteří vás v nejhorším případě potahaj.

Mise jako takové jsou taky fajn. Máte více možností, jak splnit úkoly, nicméně ta variabilita mi přišla spíš z říše nice to have, než že bych si z toho sedal na zadek. Prostě máte sice 2-3-4 možnosti, jak úkol splnit (či nesplnit), ale dost často vás omezí již samotný build a celkový impact je pak dost zapomenutelný. To samé bych pak zmínil u dialogů, kde máte vždy více možností, ale opět bych očekával mnohem silnější dopad, jakým způsobem konverzace vedete. Přišlo mi, že ve valné většině případů se vždy prokecáte ke stejnému závěru, což mi třeba u DE nebo PT přišlo zajímavěji větvené.

Hra je velmi dobrá, pokud si chcete večer otevřít nějakou dobrou flašku a čtením se zažrat do skvěle vystaveného světa. Má to velmi silnou atmosféru, dobře napsaný hlavní, ale především vedlejší příběhy. Postavy jsou skvělé a zajímavé a celkově svět Shadowrunu toho má spoustu co nabídnout. Já jen doufám, že se někdy v budoucnosti dočkáme další hry z tohoto světa (ideálně přímo od Harebrained Schemes), která bude mít ještě větší ambice.

Pro: postavy, svět Shadowrunu, jednotlivé minipříběhy, obecně styl psaní

Proti: jednoduchý RPG a bojový systém, malá ovlivnitelnost v dialozích

+16
  • PC 80
Herní výzva 2020: "Ještě jeden tah..."

Pokud jste nehráli předchozí díly, zde je můj komentář k předchozímu dílu.

I třetí pokračování je skvělým vnořením do světa, kde získáte spoustu informací a reálií. Na druhou stranu Shadowrun je asi první RPG, kde jsem si říkal, že je to ukecané až moc. Je to dané také dnes populárním modelem základna vs mise, kdy buď plníte dlouhou akci nebo jste na základně a prokecáváte všechny obyvatele "hubu". To stejné se dá říci o deckerském modu, ty minihry jsou zábavné, ale jak jsou nachumlané k sobě tak začnou být únavné.

Pokud by vás zajímaly novinky v mechanismech, tak je možné poblíž nepřítele přejít okamžitě do tahového režimu a jisté změny nastaly u deckerského režimu. A to je vše, přátelé. Kvůli writingu a RPG mechanismům bych strašně rád viděl další příběhy a města, pravdou však je, že ten engine je rozbitý a herní design mu podráží nohy, místo toho, aby jeho nedostatky maskoval.

Přesto chci vývojářům za ty hodiny zábavy poděkovat a budu jejich tvorbu dál sledovat.

Pro: Atmosféra, příběh, RPG systém

Proti: Nedotažený bojový systém, technické problémy

+15