Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Requiem: Avenging Angel

31.03.1999
75
64 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ano

Zápletka Requiem je na střílečku poměrně netypická. Hra se odehrává ve 21. století. Bůh shlížející na Zemi není spokojen, stejně tak jeho pomocníci andělé. Vidí totiž chamtivé a nenasytné lidstvo, toužící jen po moci a vlastním prospěchu. Proto se někteří andělé, později pojmenování Hříšní (The Fallen), rozhodnou odpoutat od vedení svého pána a sestoupí na Zemi, aby na ní nastolili řád podle vlastních představ. Hříšní andělé, vedení Lilith, postupně převezmou důležité posty a vytvoří na Zemi krutou totalitu. To se však nelíbí samotnému Bohu, který na Zemi v lidské podobě sesílá anděla jménem Malachi, který má zastavit jejich šílený plán a odvrátit apokalypsu...

Jak se dá vyčíst ze samotného příběhu, Requiem není tak úplně klasická střílečka. Jako Malachi máte kromě obvyklých zbraní (pistole, brokovnice, granátomet...) také andělské schopnosti, které kouzlíte za energii. Mezi ty patří například léčení, smrtící roj hmyzu nebo zmrazení. Bojujete proti obyčejným vojákům, ale také proti pekelným stvůrám, které vedou zajímaví bossové, na které platí rozdílné taktiky. Hra se odehrává v ponurém sci-fi prostředí a klade velký důraz na atmosféru. Byla vydána asi půl roku po úspěšném Half-Life, a tak byla přijata poměrně vlažně.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 85
Jedna z prvních modernějších stříleček které jsem hrál. Hra má opravdu divný začátek, kdy začínáte v pekle a dle očekávání to tam nevypadá zrovna přívětivě. Sem tam kusy těl, stěny plné krve a sem tam nějaký ten pekelný přisluhovač. Nemáte zbraň, pouze své andělské síly. Je to spíš taková probíhačka a skákačka (nebo také velmi pochybný tutorial :), až se dostanete na konec, konečně se přesunete na samotnou Zemi. Tam už je to jiná káva. Zubožený svět, na každém rohu žebráci a patrolující vojáci. Po získání pistolky jsem zkusil jen tak letmo vystřelit na vojáka za sklem, to se roztříštilo a voják dostal headshot! Vím, že už v té době asi zásahové zóny nebyly žádná novinka, ale stejně mě to dostalo - pocit ze střelby, což je věc u které mi u FPS jde primárně, není u téhle hry vůbec špatný a řadil bych ho i nad téměř souběžně vydaný Half-Life. Temný příběh příjemně ubíhá a vy získáváte další skvělé zbraně - často využívanou útočnou pušku účinnou i na dálku, brokovnici, pro mě ve své době neuvěřitelný granátomet, snajperku atd. Až dojdou náboje, tak pomůžou andělské síly - velmi používané "hejno včel", léčení nebo zpomalování času. Hra pro mě byla velkým zážitkem a to hlavně i proto, že jsem se u ní bál - měla velmi silnou atmosféru. Procházení stok s minimem nábojů bylo opravdu adrenalinové...:) Bohužel jsem nějak nedokázal porazit posledního bosse, nepřišel jsem na nějakou fintu, která by na něj platila...:/

EDIT: O pár let později už se povedlo - dohráno. ;-)

Pro: atmosféra, zbraně, síly, zajímavý příběh a někteří bossové

Proti: občas moc psycho pasáže - např. začátek

+19
  • PC 90
Hru jsem hrál už před několika lety, ale nepovedlo se mi ji tehdy dohrát. A že jde o poměrně zajímavou střílečku, což dává najevo už začátek ve formě prologu. Nápadně připomínající některé pasáže ze System Shocku 2, Prey nebo Quake 4. Requiem: Avenging Angel staví na příběhu, komunikaci s postavami, používání kouzel a plnění jednotlivých úkolů. Díky tomu je, z hlediska designu úrovní, dobře navržen a akci tak střídají oddychové části, vracení se zpět a přemýšlení nad tím, kudy momentálně dál.

Ovládání kouzel je intuitivní, přehledné a kombinovatelné. Zatímco po nepříteli útočím kouzlem Brimstone, můžu se zároveň jiným kouzlem uzdravovat. Slouží k tomu pravé a levé tlačítko myši, pro útok a použití kouzla. Výběr z nepřeberného množství kouzel je přitom ukryt pod klávesami R a M. Právě tato funkce mi dlouho unikala a nedařilo se mi proto využívat plného potenciálu, jež tyto možnosti ve hře ukrývají. Ušetřená munice, výborný pocit z likvidace řadového protivníka nebo bosse už pak jsou tedy naprostou samozřejmostí. Jíž též sekunduje i vcelku zdomácnělá zbrojní výbava, takže se nikdy nedostaví situace, kdy by nebylo protivníky čím zneškodnit. Poměrně komicky ale působí jejich pohybové kreace, poté, co se skácí k zemi a hned na to opět vstanou. Tudíž to jistí větší dávka olova na „jistotu“, zpečetěná ve většině případech vypadnutím nábojů z nich.

Zkrátka FPS své doby. Na níž oceňuji i skvělou atmosféru vyobrazením pochmurného světa budoucnosti, kde je například nutné od někoho získat vstupní povolení pro projití střeženou bránou. Rovněž nemohu opomenout ani má oblíbená kouzla pro rychlejší běh, delší skok a možnost si zalétat. Byť povinně byla vyžadována sporadicky, dodávala hře zvláštní nádech. Ten podtrhávaly také poutavě zpracované přestřelky, variabilita nepřátel a náročné souboje s bossy.

Hra využívá akcelerace přes Direct3D a při jejím nainstalování přijdou k dobru oba patche verze 1.2 a 1.3. Jeden z nich byl kdysi přiložen u Levelu, v němž hra v Lednu 2001 byla jako plná hra. Ke stažení je na Internetu i čeština, v níž se zmíněné updaty nachází. Z dostupných rozlišení potěší rozmanitá škála voleb, ať už pro normální nebo širokoúhlé monitory, takže je na hru pěkný pohled i dnes. Obtížnosti jsou v new game k dispozici tři a záleží na každém, jakou z nich si zvolí. Já, po předchozí zkušenosti s touto first person akcí, vybral tu, která byla sama označená, tedy prostřední pojmenovanou Očistec.

Na první pohled víceméně obyčejná 3D akce, na ten druhý ale nikoli. Nechybí tu možnost zandávat zbraň, rozhodování se, kdy a zda ji použít, nebo se nenápadně procházet a šarvátkám se obloukem vyhýbat. Ačkoli je těchto okamžiků pomálu, nepostrádají originalitu a když NPC na spatření momentálně držené zbraně zareaguje, má to teprve tu správnou autentičnost. Výskyt cut-scén, častých ornamentů a jiných znázorněných motivů s andělskou tématikou, nebo výborný zážitek z hraní neznající stereotyp a vše ostatní napsané, zmíněnou neobyčejnost potvrzují.

I přes absenci zásadních bugů nebo jiných nešvarů, zmíním alespoň ty, jenž mají svůj význam daný technickou stránkou a stářím hry. Za prvé si lze všimnout mírného zasekávání o objekty, rohy budov, či při slézání žebříku jakoby stát v prázdnu, ale nevadí to, a dá se tomu bez potíží přizpůsobit. A za druhé je nutné počítat s rozházením ikon na ploše. Obvykle k tomu mívají sklony starší hry, běžící v úvodních obrazovkách a menu v nižším rozlišení, než které je nastavené na ploše, stejně tak tato. Ruční srovnávání ikonek tedy, po dobu co je hra v systému pravidelně používána, ztrácí význam. Není-li k dispozici nějaký program na ukládání profilu plochy a její rozvržení.

Z mého dohrání, procentuálního ohodnocení a komentáře tak jasně vyplývá, že na tom tento počin od Cyclone není vůbec špatně, právě naopak. Jelikož nabízí řadu osvěžujících prvků, běžně jinde moc neviděných a má za sebou i spoustu let od vydání. Je třeba proto říct, že nebylo vůbec na škodu si jej zahrát a přesvědčit se na vlastní kůži o tom, že devadesátá léta dvacátého století dala tomuto žánru to nejlepší, co už dnes patří jen do pouhých vzpomínek.

Pro: Design úrovní, akce, provázanost, atmosféra, kouzla, herní doba a rozmanitost.

Proti: Rozhazování ikonek na ploše, občasné zaseknutí o různé objekty a časté vytuhnutí hry při soubojích s bossy (jindy k tomu nedocházelo).

+17
  • PC 80
Tato hra mě pronásledovala předlouhou dobu. Hrál jsem jí už ve čtrnácti. Tenkrát mě zastavil boss. Ta ženská, Tahariel myslím. V šestadvaceti mě také zastavila ženská (Eliah). A to ta z hnutí odporu u rebelů. Díky bugu, kvůli kterému se nemohl spustit dialog posunující příběh zase o kus dál. Zkusil jsem všechno možné. Patche, cheaty, všechna různá nastavení. Až mě v devětadvaceti napadlo hru rozjet na sedmičkách díky Vyridímu návodu (super návod!). Kde mi hra sice hodně padala, ale stačilo to na zdolání kritického úseku a přenesení sejvů zpátky na XPéčka.

Nevím, jak je to jinde, ale já měl technické problémy celkově. Prosvítající modely skrz zdi. Vsakující se modely do zdí. Občas to spadlo. Občas jsem se zasekl o zeď. Naštěstí to nebylo tak závažné, aby mi to bránilo v hraní. Já to chtěl dohrát. A bavilo mě to. Už ten pekelný začátek dokáže pěkně navodit atmosféru. Skvělý nápad. Skvělé ozvučení. Zajímavá zápletka. Vidina dobré řežby.

Akce je to fakt zábavná. Skvělý pocit ze střelby z futuristicky vypadajících zbraní zbraní, které ale mají klasicky dnešní funkce. Až na to, že se nepřebíjí. Kouzlení je pak to vítané zpestření, které to dokáže pěkně okořenit. Slušná AI. Nepřátelé uhýbají, hází granáty a dokonce si dokáží přivolat pomoc. Občas sice trochu otravný respawn. Alespoň vás to donutí nestát dlouho na jednom místě. Hra je to hodně rychlá a hodně dynamická.

Ono taky není čím se kochat. Mapy jsou rozlehlejší a prázdné. Grafika, i na tu dobu, nebyla žádná špička. Naopak bossové jsou parádní vsuvky. Nejsou to moc těžké souboje, ale nějakou taktiku je potřeba vymyslet.

Bohužel si hra neudrží svou kvalitu po celou dobu hraní. Po souboji s tím ženským bossem se design strašně zjednoduší. Poslední fáze hry na vesmírné lodi už to opravdu není nic moc. Tuny nepřátel v prázdných tunelech. Atmosféra je pryč. Naštěstí není hra moc protahovaná a nezačala mě nějak moc nudit.

Pro: začátek, pocit ze střelby, dynamika, zajímavá zápletka, kouzlení, atmosféra

Proti: technické problémy, poslední část ve vesmíru, někdy respawn

+15
  • PC 85
Aj keď Requiem nepatrí medzi moje najlepšie hodnotené hry, tak na hru spomínam veľmi rád. Úvodné peklo ma sprvoti odradilo, je znázornené až príliš dobre, ale ďalej je to už „klasická“ strieľačka.

Cyclone Studios sa pustilo do FPS, v ktorej okrem zbraní vládnete aj špeciálnymi schopnosťami. Nespomínam si, že by sa niekde inde dala nepriateľom uvariť krv, premeniť ich na soľ, poslať na ne roj múch, alebo to všetko spomaliť tak, že by aj Max Payne veľavýznamne zdvihol obočie. A to sa prosím pekne písal rok 1999. Jasné, už sme mali za sebou HeXen II spolu s Heretic II a samozrejme Half-Life, ale inak bola konkurencia malá. Ja osobne považujem roky 1998 - 2002 za jedno z najplodnejších herných období.

Requiem na mňa najviac zapôsobilo zvukmi a dusnou atmosférou. Najmä za atmosféru mesta dávam palec hore.

Príbeh už bol poslabší, ale bol tam. V roli padlého anjela je nutné bojovať so zlom na zemi a na konci sa porátať aj so samotným...veď viete, kto býva v pekle (okrem politikov). Inak sú súpermi len vojačikovia a sem tam nejaká tá pekelná beštia.

Keby sa v dnešnej dobe chytilo Requiem, napr. Arkane Studios, tak by z toho mohla byť pecka.

Pro: Špeciálne schopnosti, Atmosféra, Uspokojujúce prestrelky

+14
  • PC 70
kvituji nápad i celý obsah, který by mne udajně kdysi bavil víc než quake, protože jsem si tu hru pamatoval jen podle dema a musím říct, že mě až překvapilo, jak je to dobrá hra. nicméně jsem ji v pulce vypnul, protože mi došla trpělivost s tím neustálým střílením do bossu, protože já fakt raději kosím pěšáky a líbíi se mi, když se ještě zvedne a já ho mužu dorazit nebo mu jen tak ustřelit hlavu. to, že tam stříká krev jen na oko mi vubec nevadilo, i celá hra je pěkně superrealisticky udělaná - miluju tyhle bájné světy a jejich atmosféru.
+5 +6 −1