Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 80
Jelikož jsem zde už poměrně dlouho nepřidal žádný komentář, zkusím se na chvíli pověnovat jedné ze starších (ale ne zase až tak starých) mlátiček, konkrétně dalšímu dílu ze série MK: Mortal Kombat 4. Dovolím si přitom zároveň upozornit na důležitou novinku v mých komentářích, kterou od této chvíle budou odstavce vždy oddělené prázdným řádkem. Šup..

..a je tam!
"Čtverka" byla jednou z prvních originálních her, kterou jsem kdysi hodně dávno dostal ještě od rodičů. Tuším dokonce, že to bylo na Vánoce. Ti naštěsí vůbec netušili, co že to za šílenost svému dítěti pořídili. Kdyby bývali byli věděli o těch prolomených kolenech, rozežraných obličejích (buď kyselinou nebo doslova) nebo urvaných končetinách, asi by zkusili zamířit jiným směrem. Ještě jeden, 3, 2, 1,..

..á hotovo!
Největším majstrštykem zde nebylo pouze naučit se bezchybně ovládat jednu postavu a tou poté drtit všechny své soupeře s výsledkem "Flawless Victory". Největší bourák byl ten hráč, který dokonale ovládl postavy všechny a poté hrál za úhlavního záporáka Shinnoka. Ten se totiž krom svých speciálních úderů dokázal na krátkou chvíli i převtělit do většiny ostatních charakterů. Takže následující kombinace byly pro protihráče nebo počítačem řízené bojovníky téměř vždy smrtící. Já osobně jsem nikdy až tak precizní nebyl, ke štěstí mi stačil jen Jarek. To možná vyznělo trochu divně, ale jedná se pouze o jednu z pro mě absolutně neznámých nových postav, co se týče univerza MK. Dobře se mi hrálo i za Jaie nebo Tanyu, což jsou mimochodem také zcela neznámí nováčci. Tak poslední a...

tady ho máme!
Ačkoliv jsem byl s touto brutální peckou vždy naprosto spokojen a s kamarády či sám jsem odehrál snad tisíc smrtelných "mačů", její pseudo 3D grafika mi nikdy k srdci nepřirostla. Především krev zde byla znázorněna extra směšně. Výjimkou budiž rozplácnutí soupeře o monitor pomocí Raidenova kladiva. Co se mi naopak moc líbilo, byla určitě možnost používání zbraní, hody s volně ležícími předměty, celkově solidní množství hratelných charakterů a zajímavé filmečky ke každé postavě, které se odemknuly vždy po dohrání určitého turnajového sloupce. K fatalitám také nemám výhrady.
Celkově povedený titul s drobnými chybičkami. Pro neznalé žánru i celkem jednoduchý na pochopení ovládání. 80%

Pro: postavy, filmečky, fatality, kombinace úderů

Proti: grafické zpracování, jednoduché ovládání

+28
  • PC 80
Bylo by naivní si myslet, že rok 1998 patřil ve scéně bojových her Mortal Kombatu 4, pouze to poukazovalo na akutní nedostatek kvalitních bojových her na PC (což se táhne v zásadě až do teď). V témže roce vyšel neskutečný Tekken 3, který veškerou konkurenci dupal od počátku do země svojí nadčasovostí. Pokud by se Tekken 3 přímo srovnal s tímto počinem, všem by bylo ihned jasné, která hra tu doopravdy zvedá laťku bojového žánru. Přestože je ale Tekken 3 sedmimílovými kroky jinde i než současný nejnovější Mortal Kombat vs DC, musím překvapivě říct, že Mortal Kombatu to na kráse vůbec ničeho neubírá:-).. Zatímco jde Tekken cestou komplexnosti bojového systému a ultimátních ztvárnění samotných bojových stylů, Mortal Kombat se tvrdošíjně drží svojí typické a námi tolik milované tradice - brutality na hranici únosnosti a šílenosti svých tvůrců, černého humoru a postav s příběhem, které již dávno vytvořili pro svět doslova kult..Tohle je nejinak i u 4. dílu legendární série, kterou navíc autoři, vůbec poprvé, obdařili skutečným plně 3D kabátkem.

I zde se setkáváme se známými smrtelně nebezpečnými zabijáky světa Mortal Kombat co si ochotně dají na obrazovce vždycky řádně přes držku, kdykoli to budeme my chtít, nebudou plýtvat energií a rozhodně ubezpečuji, že svým živočišným násilím opět nezklamou. Mortal Kombat 4 je tak o převedení starého a dobrého do 3. rozměru, o výzvě a nově především také, od ostatních konkurenčních bojovek, o diametrálně odlišném způsobu boje.

Protože jak se v MK4 prokazuje, nejde o boj, jako spíše o živelné zmlácení soupeře. MK4 přichází s jednou věcí, která mu výrazně prospívá a maskuje tak faux paux nad akutním nedostatkem specifických pohybů pro všechny charaktery hry. Jde o neskutečnou dynamiku, o rychlost zápasů, o skutečný pocit smrtonosnosti atleticky vyhlížejících postav hry, což je vše ještě umocněno tvrdostí, brutalitou, řevem bojovníků a všudypřítomnou zbrocenou krví. Mortal Kombat 4 mi tenkrát přišel jako hra, která opravdu naplňovala tu touhu hráče zahrát si mlátičku, jen proto, aby se co nejrychlejším a nejtvrdším zmlácením druhého vybil, aby to lidově řečeno "ze sebe dostal". K tomu tahle hra posloužila výborně a co je tedy podstatné říct - jako jedna z mála..

Mortal Kombat 4 nově nabízel i zbraně, házení předmětů po soupeřovi, zajímavé nové postavy a samozřejmě vše staré dobré včetně oblíbených fatalit. Bohužel dojel na své typické přílišné jednoduchosti. Rok 1998 si přeci jen žádal trošku víc než 4 odlišné bojové styly 16 charakterům čítajícím jiné uvítací gesto do ringu, jinou vítěznou pózu, 2 jiné chytačky a jiných 8 úderů..Je sice pravdou, že v té rychlosti a dynamice soubojů a alespoň rozdílnosti v magii, se to ultra jednoduché jádro trochu zamaskovalo, ale:-)..Chtějte po Tonym Jaa, aby dělal to samé jako Jet Li..Asi by se na vás dost dlouho nechápavě díval, než by se nasupeně zeptal "proč vlastně"....A o tom to právě je..

Mortal Kombat 4, s celou svou udržovanou sérií, si ovšem zachovává neměnnou tvář i ted, v dobách Tekkena 6, Soul Caliburu 4, Virtua Fightera 5 a dalších titánů bojových her. I když nepřináší komplexnost a v mnohém definitivně zastarává, stále má obrovskou řadu příznivců díky své odlehčenosti a tradici značky. Mortal Kombat 4 tak i přes svůj rapidně slabý obsah nabízí dokonalou formu a zábavu pořádně se vymlátit a nandat to tomu druhému, když ne na ulici, tak alespoň na obrazovce. A pokud bojechtivý hráč není odkojen bojovkami na konzolích, MK4 je rázem okamžitou povinností k pořízení i dnes..

Pro nevybité majitele starších počítačů, vřele doporučuji..

Pro: dynamika a vražedná rychlost preferující preferující "mlácení" nad "bojováním", brutalita, 3. rozměr, zbraně a házení předmětů po soupeři

Proti: nízká specifičnost bojovníků, málo technik, nenápadité fatality a byť jsou souboje řádnou satisfakcí hráči, MK4 má přesto celkově velmi slabý obsah hry..

+21
  • PC 60
Mortal Kombat 4 mě nikdy k srdci nepřirostl. Měl jsem doma originálku, na kterou si léta sedal prach a mám krásnou vzpomínku na střední, kdy jsme s kamarádem absolvovali závěrečnou zkoušku a zatímco ostatní čekali, my vyrazili pařit do učebny MK4 :)

Největší výtka hned na začátku patří grafice. Po zapnutí na Vás vybafne odpudivé, tmavé, mizerně sestříhané a rozkostičkované intro, které je jedním z nejhorší inter co jsem kdy viděl. Kromě toho má každá postava má na konci krátký filmeček, který kromě nekvality ohromí příšerným dabingem a absencí titulků, takže jsem si několikrát hledal, co postavy vlastně říkaly.

Samotné hře 3D grafika neprospěla. Všechny postavy vypadají stejně, jsou hranaté a ošklivé a prostředí či efekty jako krev či kouzla jsou laciné až běda. V roce 1998 už 3D šlo udělat hezky (Half Life, Unreal), ale většina her se plácala v těchto ošklivých pokusech od 3D jako ryba na suchu a všichni recenzenti povinně valili bulvy jak je to nádherné. No nic.

Příběh navazuje na třetí díl. Shao Kahn je zničený a na světlo přichází bývalý bůh smrti Shinnok s čarodějem Quan Chim, který ohrožuje všechny říše. Proti nim se staví hromada starých i nových postav. Nechybí Liu Kang, Sub Zero, Sonya a Jax, po pauze ve trojce se vrací Scorpion, Cage, Raiden a Reptile. Všechny nové postavy z trojky zůstaly zapomenuty a objevují se noví bojovníci. A tady je kámen úrazu číslo dvě.

Nové postavy jsou nezapamatovatelné a po znovudohrání chápu proč. Jedna díky grafice vypadají všechny podobně, jednak se kradlo a hodně. Je tu člen Černých draků Jarek (fakt Jarek??) co má pohyby od Kana, Edenijská vyslankyně Tanya je prostě žlutá Kitana/Mileena s jejich pohyby, Kai je další šaolin/bílý lotos, Shinokův generál Reiko vypadá na 15 a připomíná Robina. Fujin je originální bůh větru ale blbě se za něj hraje, ozubený čaroděj Quan Chi se mi líbil (pohyby i vizáž). A Shinnok vypadá barevně jak šašek a kromě proměn ala Shang Tsung neumí vůbec nic. Jsou tu i tajné postavy, ale jsou ztrátou času. Ani jedna nemá vlastní konec ani fatality, Noob Saibot má vykradené útoky, Meat je jen maso kopírující ostatní postavy, Kitanu jsem nerozjel a jediným plusem je možnost si zahrát za brutálního Gora.

Šetřilo se i na zakončeních, takže jsou tu jen dvě fatality pro každou postavy a dvě aréna fatality. Úpřimně, žádná škoda animalit, friendshipů a babalit. Co ovšem škodou je je že spousta fatalit je stejných jako ve 2-3 díle a těch opravdu originálních moc není - za mě Scorpionův "škoprion" a Quan Chiho "nožička" :) Musím se pochlubit, že se mi i přes obtížnost nakonec všechny fatality povedly, i když ty Fujinovy jsem zkoušel asi 20*.

Kupodivu hratelnost není zas tak hrozná. Pod tou grafickou bídou a neoriginalitou je to pořád slušná mlátička. V menu se konečně objevily seznamy pohybů, komba jsou jednodušší, počítač se chová v závislosti na obtížnosti a tu nejnižší se z toho stane procházka růžovým hájem. Přibyl druhý typ přehozu, při kterém soupeři něco zlomíte a přibyly zbraně. Ty jsou parádní od různých palic, mečů, seker, nožů až po bumerang a kuši. Každá má 4 verze útoku a stojí to za to. Bohužel jakmile vytasíte zbraň, soupeř po Vás jde jak slepice po flusu a během pár sekund Vám ji vykopne. Starým postavám většina pohybů zůstala, u těch nových je většinou aspoň jeden útočný a jeden střílecí, které za to stojí a na nižších obtížnostech se to hraje snadno (kromě neporazitelného Gora).

Přesto - dohrál jsem všech 15 postav, vyzkoušel všechny fatality a stačilo. Když si to srovnám s tehdejší 3D konkurencí jako byl třeba Tekken 2/3, u kterých jsem strávil desítky hodin, tak tomu Mortal Kombat 4 nesahá ani po kotníky.
+17
  • PC 75
Psal se rok 2001 a já se nacházel v Praze v hypermarketu Tesco. A jelikož jsem se v té době ještě dobře učil a má slovní zásoba neobsahovala slova jako prdel, hovno, kretén apod. mohl jsem si vybrat z nepřeberného množství her. Tedy ovšem pouze z těch, které byly ve výprodeji. Náhle jsem mezi tou hromadou uzřel dobře známý znak dračí hlavy a ukázalo se, že to je to, co jsem myslel, že to je....MK4. No jo, ale on tam taky byl Rayman 2: The Great Escape. A toho boxera bez kostry jsme v době tehdejší se svým mladším bratrem měli velmi rádi.

Nastal moment rozhodnutí, dilema desetiletí. První mlátička, ke které mě moji velice zodpovědní rodiče v 6 letech pustili nebo pokračování mojí první skákačky na PC?
Po návratu domů započala okamžitá invaze do mého pokoje. Úkoly do školy počkaj teď musí promluvit krev!

I bratr byl rád, tedy do té doby než zjistil, že jsem Raymana 2 nechal hnít mezi peckama od City Interactive. Byl naštvanej, ale naštěstí rodiče byli ještě tehdy natolik prozřetelní, že baseballové pálky, jenž nám mile zakoupili byly vyrobeny pouze z příjemně tvrdého plastu.

Hra jako taková byla a je překvapivě zábavná, rychlá a nepřekvapivě brutální. S bratrem jsme nakonec hru společně užívali. At už při střídání u věže po každém zmasakrovaném protivníkovi, multáku, nebo tournamentu. Samozřejmě to nějakou dobu trvalo, než jsme se naučili komba a fatality, leč ona nefalšovaná dětská radost z dekapitace nebo proměna v obrovského škorpiona byla nekompromisní. "Jak jsi to udělal? Mě to nikdy nešlo!" Jo, bavilo nás to. Hrálo se to dobře.

Přechod do třetího rozměru hře překvapivě dost prospěl. Nejen, že to vypadalo pěkně, ale najednou jsme mohli dělat věci, které v placaté, dvou dimenzionální oblasti nebyly možné. Uhybaní do stran, vrhání předmětů......Mortal Kombat 4 zestárnul z té klasické série od Midway asi nejlépe. Z pozdějších konzolových dílů se staly "Tekeny" s krví a na dlouhou dobu se ze série vytratilo to co MK dělalo MK a čtyřka to bezesporu měla do míry vrchovaté.

Pro: Rychlá a brutální hratelnost, pěkná 3D grafika, Fatality.

+16
  • PC 70
Čtvrtý díl přináší kompletní přepracování do 3D. Hra z dnešního pohledu vypadá značně zastarale, ale je potřeba si uvědomit, že vyšla v letech 1997/1998 a to byly 3D technologie ještě v plenkách, takže zde dokážu přimhouřit oko. Jak se ale hraje?

Předně je možné využívat právě toho jednoho rozměru navíc a vyhnout se nepřítelovu útoku pomocí úhybu. Dále do některých arén přibyly předměty, které je možné na soupeře házet (to jsem celkem aktivně a efektivně využíval při boji s Shinnokem), ale hlavně, všechny postavy mají nyní přidělenou i zbraň, kterou dokáží vytáhnout kdoví odkud. Efektivita zbraní je slušná, ale pro AI většinou není problém mě rychle uhodit a tím mi ji sundat.

Co se bojovníků týče, je zde celá řada nových tváří, ale já jsem měl největší radost za návrat Raidena (a jeho kladivo), ale bavilo mě hraní i za Tanyu, Sub Zera, Jaxe a Johnyho Cage. Potěší, že seznam pohybů jednotlivých postav je přímo ve hře, takže není potřeba alt tabovat a hledat na webu nebo to mít někde po ruce na papíře. Jednotlivé movesety postav mi přijdou přiměřené, fatality jsou jako vždy super, i když často těžké na vykonání. Pryč jsou babality, animality i brutality, ale bohužel taky friendshipy, které mě u trojky hodně bavily. Pak je docela škoda, že nikdo nemá nějaká speciální komba. Prakticky jsem přišel jen na HP, HP, HK a B+HK, které jsem používal u všech. Sem tam mi přišlo, že ten kdo provedl chvat má pomalejší cooldown než ten, co to schytal. Jinými slovy, udělám chvat a chci dál útočit, ale než udělám obyčejný low push, tak soupeř už dávno skočí salto zpět.

AI počítače je i na normální obtížnost rozumná. Jediný, kdo je trošku přepísknutý je Goro, u kterého jsem se tentokrát hodně zapotil, než se mi ho podařilo porazit. Přišlo mi, že značně podváděl a bral mě do ničivých grab útoku až příliš často a prakticky mě tak zničil na dvě komba. Následný souboj s "obyčejným" Shinnokem je pak procházkou v růžové zahradě. Jinak obecně mě potěšilo, že je i na normální obtížnost celkem běžně možné dělat přehoz soupeře, což bylo u dřívějších dílů naprosto nemyslitelné. Super novinkou je i druhý devastující útok z blízka pomocí LK. U toho mi ale přišlo divný, že se u různých bojovníků recykluje hlas při provádění těchto chvatů.

Příběhově jsem úplně nepochopil, proč se ve finále vždy bojuje proti Shinnokovi, když z následné animace je pak patrné, že to nedává smysl. Např. když hraji za Scorpiona, v animaci nakonec poráží Sub Zera. Když hraji za Shinnoka, ve finále poráží jiného Shinnoka, ale v animaci se mstí Raidenovi. Tanya ve finále zase porazí Shinnoka, ale v animaci zavede Liu Kanga do pasti, kde ho zabije Shinnok. Prostě to nedává smysl. Jinak se mi hodně líbil konec Reika.

Čtyřka určitě není tak dobrá, jako moje oblíbená trojka, ale i tak má co do sebe a přináší spoustu skvělé zábavy.
+15
  • PC 75
Série Mortal Kombat si svůj vrchol prožila v roce 1995, MK Trilogy představoval spíše laciný krok, jak z dobré značky ještě něco vytřískat, a tak bylo na čase, aby se kluci v Midway pokusili znovu pochlapit. Doba byla neúprosná, konzole chrlily kvalitní mlátičky typu Tekken, které svou propracovaností MK trošku zahanbovaly, jenže „naštěstí“ žádná z nich nevyšla pro PC, takže vzhledem k nulové konkurenci (ano, obludný Virtua Fighter 2 označení nulové konkurence nijak nepřekračuje) mělo MK4 poměrně volné pole působnosti.

Jako první udeří do očí (kromě pořádné kopačky) převedení do 3D, což má své výhody i nevýhody. Nespornou výhodou je fajnovější orientace v prostoru, můžete uhnout „do strany“ a můžete si charaktery prohlédnout z více úhlů, což působí rázem živěji. Bohužel kvalita 3D v roce 1998 nebyla na kdovíjaké úrovni, navíc na pozadí MK4 žádný John Carmack nefiguroval, takže všechno se skládá z podivných hranolů, které mezi sebou často mají malé štěrbinky vzduchu, a zejména krev nevypadá moc vábně.

Celkově herní engine je ale perfektně svižný, hra má obrovskou dynamiku. Mezi údery, kombinacemi a specialitami jsou jen minimální prodlevy, takže bitky jsou skutečně intenzivní. Řekl bych, že rychlost akce v MK4 patří do hodně solidního nadprůměru, zkrátka se zažerete a jedete jednu ránu za druhou... Paráda! Díky tomu si v mnoha situacích vystačíte i s obyčejnými údery. Je důležitější něco dělat než přemýšlet nad přesným kombíčkem 6 kláves z MK3. Komba v MK4 sice samozřejmě existují, ale jsou o něco prostší. MK4 je ve své rychlosti a brutalitě i dost jednoduchá a arkádová hra. Postavy mají cca 4 speciality, tzn. podobně jako v MKII, k tomu dva druhy fatalit, stage fatalitu a… zbraň! Vytáhnout ji v souboji je sice mnohdy problém, ale když už se vám to podaří, výsledek stojí za to. Třemi perfektně natimovanými seky uděláte maximum damage, tedy 60%. Již z toho cítite, že hra favorizuje prostší herní styl…

Na závěr musím zmínit velký vroubek v tom, že hra neumožňuje hraní přes LAN, popř. online :/
+14
  • PC 80
Technické řežby v tekkenech mě nikdy moc nebrali.
Rychlost, syrovost a pár jednoduchých fines v MK4 už jo.
Ovládání velmi zastaralé, grafický hranatý přerod do 3d se moc nepovedl, ale přesto tato bojovka byla ta jediná pravá u které náš gang vydržel nejdéle...

"Zavažte mi oči, a jen mi říkejte na které straně můj soupeř je"

Pro: syrová rubačka, rychlé učení

Proti: ultranudný boss

+9
  • PC 90
Důstojný nástupce skvělého třetího dílu. Kdybych to spočítal, tak u "čtverky" jsem strávil nejvíce času spolu s kamarádem, který ho měl svého času v počítači. Nabídka postav byla více než dostačující a bonusové postavy měly koule. Ukončovačky vzhledem k prostředí neměly chybu, neznám nic lepšího, než po lítém boji hodit protivníka do ventilátoru. Stejně dobré, možná lepší než třetí díl. I když tyhle bojovky jsou veskrze všechny stejné.
+6