Příběh
Mass Effect 3, pokračování sci-fi
série Mass Effect, začíná šest měsíců po událostech z
Mass Effect 2: Arrival, posledního DLC
druhého dílu. V době, kdy je hlavní pozornost upřena k boji proti záhadným reaperům,
Shepard v domácím vězení na planetě Zemi pyká za své předchozí činy. V zájmu splnění cíle, jímž není nic vznešenějšího, než záchrana veškerého organického života na planetě Zemi, mu představitelé
Aliance umožní znovu se vydat do akce, aby s vyhlídkou pomoci v závěrečném boji o Zemi získal co nejvíce mimozemských ras. Děj uzavírá větší i menší příběhové linky započaté v předchozích dvou hrách.
Singleplayerovou kampaň lze v protikladu k předchozím dílům absolvovat ve třech herních módech: příběhovém (
Story), akčním (
Action) a RPG (
Roleplay). Každý režim skýtá zcela specifické pojetí hry. Zatímco
Roleplay je ztělesněním původního konceptu, kdy odpovědi v dialozích lze volit dle vlastního uvážení, příběhový režim je charakteristický nižší obtížností akčních pasáží, což je zajištěno především menším objemem protivníků. Akční režim naopak dominuje souboji, jejichž obtížnost je značně vyšší, než v případě ostatních dvou módů. Vlastností akčního režimu je také, že hráč nemá kontrolu nad volbou odpovědí v rozhovorech.
Oproti svým starším sériovým sourozencům se dílo vyznačuje větší rozmanitostí RPG prvků a svižnější akcí. Rozšíření se dočkaly možnosti pohybu, zdokonalen byl krycí systém. Novinkou je, že ovládaná postava může přeskakovat nižší překážky, aniž by se musela přikrčit. Zároveň se hráči do rukou poprvé dostává „omniblade“ – holografická dýka, tvořená „omnitoolem“, prostřednictvím níž lze oponenty likvidovat zblízka.
Mass Effect 3 je spojen rovněž s návratem možnosti použití jakýchkoli zbraní, a to bez omezení odvislého od „povolání“. Vesmírné složky hry, kterou lze nejlépe identifikovat pohybem
Normandy vesmírem, se změny dotkly tak, že by hráč měl brát v potaz, v jaké oblasti se loď zrovna nachází. Je-li to v teritoriu ovládaném reapery, může se stát, že nějaký z nich začne
Normandy pronásledovat, a bude na hráči, zda jej setřese.
Hra běží na vylepšené verzi Unreal Engine 3. V kooperativním multiplayeru, jenž hráče staví před úkol spočívající v bránění určitého stanoviště před nabíhajícími nepřáteli, je na výběr mezi několika povoláními a rasami. Stejně jako v případě
Mass Effect 2 lze ve hře načítat pozice uložené v předchozím dílu série, přičemž takto lze navázat nejen na charakterový vývoj, ale také na dějová rozhodnutí z minulosti. Za těchto okolností lze importovat dokonce savy z
prvního dílu.
Hra podporuje stahovatelný obsah (DLC). Stejně jako u předchozího dílu vyšel pro hru nespočet drobných DLC (brnění, zbraně). Kromě nich se hráči dočkali celkem deseti větších přídavků. Singleplayerovou část tvořily
From Ashes,
Leviathan,
Genesis 2,
Omega a
Citadel. Objevila se však i DLC přidávající do multiplayerového obsahu, a to jmenovitě
Resurgence,
Rebellion,
Earth,
Retaliation a
Reckoning. Rovněž je nutno zmínit
Extended Cut, který vznikl jako reakce na fanouškovský bojkot tvůrců za rozporuplné ukončení trilogie. Od vydání je automaticky balený ke každému vydání
Mass Effect 3. Všechna DLC, včetně těch drobných, jsou dnes k dostání buď klasickou metodou, tedy skoupením jednoho po druhém, nebo součástí kompletujícího DLC balíčku.
Dalším dílem série je
Mass Effect: Andromeda situovaná do jiné galaxie, která vyšla v roku 2017. Jedná se však o jiný příběh s jinými postavami, přestože zde stále lze najít nejedno propojení s původní trilogií.
Hra se dočkala remasterované verze
"Legendary Edition" v rámci představování trilogie novým generacím konzolí v roce 2021. Edice obsahuje celou původní hru a všechna její singleplayerová DLC společně s aktualizovanou grafickou stránkou, zvýšenou kvalitou textur a nepatrnými změnami v hratelnosti. Z edice byl však kompletně vyřazen multiplayer, údajně protože by jeho implementace byla příliš pracná.
Pro: Několik výborných charakterů | Optimalizace | Gameplay TPS
Proti: Bugy | Prezentace BioWare | Implementace multiplayeru | Nesmysly | Spawn