Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 65
Milý deníčku, po patnácti letech cestování vesmírem jsem přistál na planetě, o které naší vědci říkali, že je potenciální planetou, kam by naše lidstvo mělo směřovat. Svojí Zemi jsme si už dost zdevastovali a tak mě NASA vyslala na planetu novou. Asi abychom zdevastovali i tu.

Jenže když jsem na planetě přistál, tak mě překvapilo, že to tu popírá vše, co naši vědci objevili a předpokládali. Na planetě není kloudná atmosféra, nedá se tu bez skafandru dojít ani deset metrů a ještě k tomu to dlouhou dobu vypadalo, že jsem na planetě úplně sám. Dny za dnem se vlekly stejně jako na lodi. Nicméně pořád ve mně hlodala myšlenka, že tu nejsem sám...že mě někdo pozoruje. Pokaždé, když jsem se otočil, jak kdyby se všechno na světě schovalo. Jen nekonečná temnota...

Jednou jsem se ale, samým zoufalstvím, vypravil na místo přistání sondy a kousek od ní kniha. V azbuce! Kde se tady sakra vzali Rusové? A nešálí mě zrak? 

Hra Lifeless Planet začíná velice pěkně. Okamžitě mě uvedla do nepřístupného světa a ukázala mi, jak ji hrát. Složitostí hra rozhodně nevyniká, ale na druhou stranu se v této 3D plošinovce jen tak nezaseknete. Průběh je totiž plynulý, stálý a, v rámci doby hratelnosti čítající cirka 5,5 hodin čistého času, i poměrně nenudící a zábavný. Jednoduše řečeno - pořád se něco děje.

Hlavní hrdina jediné, co opravdu ovládá, je jetpack a mechanickou ruku, U obou případů se ale není čeho bát. Hra Vám vždycky do cesty postaví plynovou bombu, když po Vás bude chtít nějaké velké skoky na mapě nebo Vám řekne, kdy použít mechanickou ruku. A když bude docházet kyslík? Stačí hledat po mapě světelný předmět a pak se k němu už jen dostat.

Složitostí hra opravdu nevyniká, naštěstí. Prostředí, mohl by kdekdo říct, kdoví jak nádherné také není. Budiž. Příběh je sci-fi se vším všudy, nehledal bych v tom žádné béčkové motivy. Hudba? Ta většinu času působí hodně minimalisticky, aby v určitých chvílích ukázala, že za pozornost rozhodně stojí. No a závěr? Ten mě osobně hodně překvapil a zároveň potěšil. Nejen celým vyzněním hry, ale především i finální skladbou, která je prostě parádní.

Lifeless Planet není kdoví jaký titul. Nemá kdoví jakou grafiku. Nenachází se v kdoví jak úchvatném prostředí. Nicméně nemůžu říct, že by těch takřka šest hodin bylo zbytečných v mém životě. Řekl bych, že i vlastně nebylo.

Pro: Zajímavý sci-fi námět ve spojení s minimalisticky znějící, ale ve vypjatých momentech vždy kvalitně vyhrávající hudbou.

Proti: V prostředí, které by možná mohlo být daleko hezčí s herními mechanikami, kterých by možná také mohlo být víc.

+13
  • PC 70
Na hrej.cz se můžete dočíst, že tahle hra je ukázkou, „že už i na konzolích nemusí vycházet jen ty nejzářivější indie bomby.“ S tím můžu jen souhlasit, ale přesto nejde o nějakou katastrofu. Tahle hra umí překvapit a to jak v tom špatném, tak v tom dobrém. Na téhle hře je co krok vidět, že se jí naplno věnoval jen jeden člověk. Myslím ale, že David Board odvedl vcelku slušnou práci.

Vizuál hry je to nejslabší. Textury vypadají jak z roku 2005 a to jsem možná ještě shovívavý. Textury se často natahují jak čerstvě vyžvýkaná žvýkačka, kterou se školní uklízečka jala odstranit z pod lavice. Nějaké ty grafické efekty tu naleznete, ale v žádném případě nezakryjí grafickou podprůměrnost. Právě vizuál bych jako hráč u hry hrající na prožitek čekal. Ostatně u jiných podobně směřovaných her je na vizuál brán největší ohled. Škoda. Tady chyběly zkušenosti.

Gameplay je dost jednoduchý. Skákáte si sem tam. Jednou dál, jindy blíž. Prostě tak, jak to 3D plošinovky ukazují již od svých začátků. Hlavolamy tu nejsou, nebo alespoň nefungují. Když od vás hra něco vyžaduje, není problém zjistit, co máte udělat. Na druhou stranu hra díky tomu víc odsýpá. Rozhodně bych té hře tohle nezazlíval.

Na začátku máte chuť se po planetě rozeběhnout a prostředí se snaží vypadat, že pro to máte spoustu prostoru. Velmi brzy se ale na skrývání toho, že jde o koridorovku vykašle. Přesto se prostředí neomrzí. Co kapitola, to se něco obmění a planeta vás tak překvapí. Ostatně, co se týče prostředí, tak obrázky na které narazíte různě v recenzích, ukazují většinou první půlku hry a to ještě velmi obezřetně. Pokud by ukázaly víc, došlo by k vyspoilerování děje.

Příběh je rozhodně ta věc, na které tahle hra stojí. Vypráví se v několika rovinách. 1) V krocích samotné hlavní postavy, tedy astronauta z NASA, 2) Z vidin a ze slyšin (flashbacky), 3) Ze zpráv nacházejících se různě po cestě, 4) Z okolního, měnícího se prostředí. Ve výsledku zjistíte, že se odehrává ve třech časových pásmech. Pokud budete trpěliví a vnímaví, příběh vás určitě zaujme. Jsem vůbec na cizí planetě? Není tu gravitace velmi podobná té pozemské? Sakra! Něco mě sleduje. To jsou věci, které mě osobně během hry několikrát napadly a nejen ty. Ale pokud bych řekl více, byl by to tak veliký spoiler, že žádné zakrytí by nebylo dostatečné. Bohužel bych řekl, že už tak ve třetině děje jsem věděl, co se stalo na oné planetě, i co se stalo mě jako hlavní postavě a občas se mi zdálo, že se tvůrce hry bál, že hráči jsou idioti a neumějí si nic domyslet. I snad kvůli tomu mně od třetí hodiny hraní každá další hodina překvapila, protože jsem už čekal konec.

Herní doba se pohybuje kolem 6 hodin. Podle toho, jak moc jste nešikovní a skáčete tam, kam nemáte. Případně nepozorní, a tedy jak dlouho hledáte ten správný koridor pro cestu kupředu. Věřím, že pokud bych hru hrál podruhé, zvládl bych to v klidu pod 4 hodiny. Otázkou ale je, proč bych to dělal.

Hudba ve hře je výtečně provedená. Jak jsem se dočetl, jde o práci Riche Douglase, který za sebou nemá žádné obrovské úspěchy, nicméně na co sáhne to je chválené a myslím, že nebýt jeho práce snad by si téhle hry nikdo ani nevšiml. Bohužel ve chvíli, kdy se odkloníte od vytyčené trasy, hudba ztichne. To byl také nejspíš důvod, proč jsem poslední dvě hodiny hraní mířil stále kupředu a vzdal se jakékoli snahy o průzkum okolí.

Ačkoliv se zdá, že hru hodnotím záporně, tak věřte, že nejde v žádném případě o katastrofu. Její největší síla je ve vyprávění. Nemůžu a nikdo nemůže tuhle část dostatečně vychválit, aniž by spoileroval. Tohle se musí odehrát.

Na Steamu je Lifeless Planet za 20 Eur, což je strašně moc. Víc jak 5 Eur bych za tuhle hru nedal a pokud si jí chcete pořídit, počkejte na slevy. Zároveň v tomhle obchodě je nejpřesnější a nejstručnější popis hry. Tahle hra je skutečně Atmosférický, Dobrodružný, Simulátor chůze. Budiž jí tohle k dobru.

Říkám si jak moc dobré by to mohlo být pro virtuální realitu.

Pro: Vyprávění, Ozvučení.

Proti: Grafická nedotaženost.

+10
  • PC 45
Vesmír a cizí planety mě odjakživa fascinujou, jak stárnu, mám radši poklidnější neakční hry, řekl jsem si, že zkoumání planety bez života bude ta pravá cesta.

Ačkoli s oblibou píšu, že grafika je v dnešních dobách natolik vychytaná, že i ta nejhorší vypadá pořád schůdně, tak tady to moc neplatí. Textury povrchů jsou vyloženě odpuzující a prostředí vůbec na mě působilo hrozně zastarale, sterilně. Měl sem většinu hry pocit, že běhám po hnědým zvlněným koberci a né po jiné planetě. Budovy mimozemšťanů jusou otřesně strohý a beznápaditý. Nicméně tohle by se dalo eště zkousnout...

Příběh nakonec není úplně hroznej, má pointu, nicméně chování postavy mi přišlo někdy dost nelogický. Přestože člověk narazí na mnoho budov, objektů atp., nikdy se nejde podívat dovnitř (kdybych našel chajdu na cizí planetě, nejpíš bych se stavil na návštěvu). Kyslíku není nazbyt přesto jako taktiku náš kosmonaut zvolí prostě jít bezhlavě kupředu a spoléhat na autora, že přesně ve chvíli, kdy dojde, nalezne hráč na pusté planětě zásobárnu s kyslíkem.
Nicméně zápletka děje je nakonec to jediný, co udržovalo mou vůli to dotáhnout do konce.

Náplň hry – držet šipku dopředu a mačkat "jump". Nedělám si srandu – to je vlastně vše. Když přede mě hra postaví zádrhel, spočívá v přenesení výbušniny nebo zelené kuličky na určitý místo většinou v okolí 20 metrů. Už ježek Sonic na tom byl v tomhle snad větší challenge! Opravdu takhle dementní a infantilní hru jsem už dlouho nehrál.

Hudba zajímavá, ozvučení však velmi podprůměrný. Zvuky zní nepřirozeně a synteticky.

Vychází mi z toho teda pokus, kterej se snaží skloubit dětskou nudnou skákačku s rádoby silným a vyspělým vědeckofantastickým příběhem, to vše v rozlehlym neatraktivním přísně lineárním prostředí. Nebrat. 45%

Pro: Námět, hudba

Proti: Grafika, ozvučení, prostředí, obtížnost pro děti, náplň hry, linearita, nuda

+11
  • PC 65
Na Lifeless Planet jsem se těšil především proto, že mi na první pohled připomínala jistou opěvovanou, zenově poetickou hru zvanou Journey (pokud je mi známo, zatím nevyšla na pc...Damn you, konzole!) Jak na mě tedy hra působila ve skutečnosti? Název hry vystihuje podstatu problému... tahle planeta je opravdu dosti bez života.

Grafika a design není popravdě řečeno nic moc. Většinou se pohybujete po jakýchsi holých, poměrně nenápaditých kopcích pokrytých dost oku nelahodícími texturami. Poněkud lépe je na tom první část hry a pak některé poslední lokace. Všechno mezitím je jaksi nemastné a neslané. Herní svět působí docela rozsáhle, což sice není, ale jistou atmosféru hře tato iluze přidává.

Co se týče samotné hratelnosti, jednotlivé oblasti se snaží o originalitu a inovaci, v každé se setkáte s jinými překážkami a případně mechanismy, které musíte využívat, ale v podstatě se jedná stále o to samé v bleděmodrém. Rádoby hádanky, rébusy a logické úkoly více než cokoliv jiného urážejí inteligenci hráče. Hru bych doporučil hráčům věkové kategorie do 15 let. Nejsem žádný myslitel a občas si u logických her dost slušně zakleju, neb na to nemám trpělivost, leč v případě LP můžu směle konstatovat, že zde se Vám mozkové závity ani v nejmenší nezavaří. Úkoly jsou žalostně repetitivní a většinou spočívají v přenesení energetického šutru do generátoru, prostě úplně strejtforverd.

Navíc je to celé tak hanebně lineární, dokonce i tu mechanickou paži vám tvůrci umožní vysunout pouze v případě, kdy je to opravdu indikované. Takže chcete-li se s ní třeba poškrábat na nose či jiné svědící partii, máte smůlu. Další aspekt, který mi solidně pil krev, bylo klasické schéma plošinovek, hop z jedné platformy na druhou, přisunout si něco někam abych vyskočil výše atd. Myslím si, že dnes se kvalitní hra dokáže obejít bez podobných infantilností (které zde slouží jen jako bezúčelná vata natahující herní čas) aniž by to ovlivnilo její kvalitu. Přiznám se, že pro mě bylo občas neskutečně frustrující hopsat z jedné emzácké květinky na druhou, jen abych pak těsně před koncem zaškobrtl a musel celou pasáž opakovat. Přišlo mi to jako ztráta času. Příběh příliš nepřekvapí, je docela tuctový a béčkový, takže vyznění hru taky příliš nezachraňuje. Tímto ztvárněním a herními mechanismy bych hru asi nezařadil do roku 2014. Zbývá poměrně povedená herní hudba. Za ne zcela nepovedenou atmosféru dávám přece jen poněkud vyšší hodnocení.

Pro: V některých pasážích povedené co se vizuální stránky týče, hudba, jistá atmosferičnost

Proti: poměrně... hm... nuda.

+11
  • PC 75
Lifeless Planet je hra, kterou jsem si pořídil čistě ze zvědavosti ještě v rámci Early Access. Jako dílo (téměř) jediného člověka, nelze od hry čekat standardy AAA titulů. Grafika ze židle nikoho nezvedne, ale ani neurazí. Herní mechaniky jsou poněkud chudé - většinu času člověk jenom prochází lokacemi, občas uhýbá před smrtelnými pastmi (kterým je těžké se nevyhnout) a výjimečně narazí na nějakou hádanku. Hra obsahuje docela hodně platformingu, ale překonávat propasti je natolik jednoduché, že jej bohužel jen s těží lze považovat za větší výzvu. To je věčná škoda, protože právě platforming měl být hlavní náplní hry.

Soundtrack hry a zvuky patří v rámci indie her k těžkému nadprůměru, obzvláště tedy ten soundtrack. Příběh je takový docela rozpačitý. Nelze nijak hlouběji přemýšlet nad okolnostmi mimo samotné dění, jinak člověk naráží na díry, a jeho vyprávění je trochu kostrbaté, díky čemuž se do něj lze těžko vnést. Na druhou stranu je vidět, že do něj někdo vložil několik dobrých myšlenek.
Kde hra vyniká úplně nejvíc, jsou lokace a atmosféra. Ačkoliv se celá hra dá považovat za exploraci, jednotlivé lokace toho k průzkumu moc nenabízejí a tak opravdu nejzajímavějším aspektem hry je to, co dostanete přímo pod nos.

Herní doba +/- 5-7 hodin, samozřejmě podle hráče. 3 hvězdičky a osobní plusko k tomu. Dost se mi to líbilo.

Pro: Atmosféra, hudba, dabing,

Proti: Linearita, málo herních prvků, rozpačitý příběh

+16