Liero (finsky "žížala") je plošinovka připomínající Worms, ale s tím rozdílem, že se hraje v real-time. Hru vytvořil finský programátor Joosa Riekkinen v roce 1998 pro systém DOS.
Ovládáte malou žížalu na plně zničitelné mapě (kromě kamenů) a vašim úkolem je zabít buďto počítačem řízeného protivníka nebo živého hráče. Největší lákadlo této hry je právě ve splitscreenu s kamarádem. Na začátku si vyberete 5 zbraní z nabízených 40 kousků a také mód hry - Deathmatch, Game of Tag či Capture the Flag. Všechny zbraně mají nekonečno munice, ale každá má jinak dlouhý interval nabíjení. K dispozici máte desítky střelných zbraní od pistolí, brokovnic, kulometů, odstřelovaček, UZIn, rotačáků přes rozličné výbušniny, tříštivé granáty, banana bomby, lasery, raketomety a miny. Arzenál je velice rozmanitý a každý si najde svou oblíbenou sadu 5 zbraní, které bude používat nejvíce.
Základní stavební kámen této rychlé akce je ve správném načasování a rychlé orientaci na mapě. Mapou se můžete prokousávat nebo prostřílet. K rychlému pohybu po mapě slouží "vystřelovací hák", kterým je možné se přichytit a přitáhnout kamkoliv během mžiku. Zároveň můžete během svých tarzanovských radovánek používat zbraně. Pokud jste tedy pod silnou palbou, hák je vaší poslední záchranou. K orientaci po levelu vám slouží minimapka pod hlavní obrazovkou. Celkově hra svou návykovou hratelností připomíná tituly jako Atomic Bomberman, Ignition či Worms, ve kterých šlo také především o souboj živých hráčů.
Po grafické stránce je Liero hodně pixelovaté a málo detailní. Přesto má grafika zvláštní kouzlo. Ve hře je také použita obdoba fyzikálního enginu, který dovoluje ničit celé prostředí či odhazovat nepřítele tlakovými vlnami po výbuchu. Mapy ve hře se generují zcela náhodně a je možné je upravit v editoru.
Liero vychází ze hry MoleZ od FRACTiLE Games, která vyšla v roce 1997. Z ní přejímá některé zvuky, zbraně a hlavně hratelnost. Liero se stalo natolik populárním, že vyšlo hned několik modifikací, ze kterých je nejpopulárnější Liero Xtreme, které nabízí online hru, modifikaci map, zbraní i žížal.
Mimochodem se hra dá použít do letošní výzvy, konkrétně do 6. kategorie, a to dokonce na HC. Ale nevím, jestli Crash bude brát dohrání jako jeden mač a nebo 10 hodin.
Pro: Vynikající zabíjačka pro dva
Proti: Inu, hnidopichově řeknu, že těch zbraní a možností mohlo klidně být víc.