Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Hra dělaná s láskou. Velmi dobře zpracovaná hra, skvělá hutná atmosféra, pocit ztracení je dokonalý, výborný příběh k jehož pointě se ale musíte dopídit tak trochu sami. Podle mě přehnaně obtížné, hlavně díky časovému presu, pomohl jsem si zpomalením času a hned to byla fajn hra:) přišlo mi to pak i reálnější Velmi hodnotím lokalizaci. Dobrá hra!

Pro: zpracování, atmosféra, příběh, cz lokalizace

Proti: přehnaná obtížnost

+6
  • PC 90
Protože jsem se ke Green Hell vrátil kvůli updatu s trofejemi a strávil jsem v něm dalších 25 hodin, rozhodl jsem se napsat nový, podrobnější komentář. Z prakticky nulového očekávání od hry, která vznikla v early accesu, jsem byl velmi tvrdě vyveden z omylu a musím přiznat, že Green Hell mě ohromil zejména hloubkou příběhu a svým technickým zpracováním.

Jedná se o survival zasazený do Amazonského pralesa. Po krátkém uvedení do děje se podle očekávání ocitnete sám uprostřed nehostinné džungle, doslova s holýma rukama a očekává se od vás, že přežijete a dovoláte se záchrany.

V prvních hodinách může hra připomenout třeba Firewatch, například kvůli komunikaci přes vysílačku, záhadnému příběhovému pozadí ale i krásnému prostředí (zatím) a velmi dobrému voice actingu. Postupem času tato similarita zmizí, zvláště kvůli survival prvkům, které se časem přihlásí o slovo, ale pro navázání vztahu ke hře tento úvod funguje velmi dobře. Časem hra postupně čím dál více opouští komunikaci s vaším parťákem a navozuje pocit čím dál většího osamění, jak se noříte hlouběji do džungle a odkrýváte stále temnější části příběhu. Jeho dávkování a prezentace je opravdu velmi VELMI dobrá a jednoznačně se jedná o nejlepší věc na celé hře. Příběh vás potáhne od začátku do konce a z postupného odkrývání temné minulosti vám bude běhat mráz po zádech.

Z hratelnostního hlediska je Green Hell celkem návykový. Je třeba počítat s tím, že prvních pár pokusů o přežití nejspíš skončí vaší smrtí. Je třeba nenechat se odradit a zkoušet se dostávat pořád dál, časem zjistíte co jíst, na co nestoupat a jak se ubránit všemu co na vás v džungli číhá. To může někoho odradit, ale kvůli příběhu se rozhodně vyplatí u hry zůstat. Hra navíc nabízí několik druhů obtížnosti, včetně "vycházkového" módu, který ze survival hry dělá prakticky pouze walking simulátor. Pokud ve hře strávíte delší dobu, je bohužel nutno říct, že ani nejtěžší obtížnost pro vás nadále nebude žádnou výzvou. Po grafické stránce je hra velmi pěkná a džungle působí v kombinaci se zvuky a faunou velmi přesvědčivě. Bohužel, často jsem narážel na propady FPS a celkově horší odladěnost hry po technické stránce. Zapálení tří ohnišť vedle sebe hra skoro ani nezvládne.

Z dalších negativ musím bohužel vyjmenovat pár špatných designových rozhodnutí a způsob jak hra funguje. Například obnovitelnost surovin, kde se stromy vykácené okolo vašeho tábory neobnovují vůbec a suroviny jako kamení, jídlo a zvířata pouze pokud odejdete prakticky na druhou stranu mapy a pak se vrátíte. Dále pak umělá inteligence, která je opravdu příšerná a z každého střetu s domorodci učiní směšnou naháněčku, souboje s faunou jsou ještě primitivnější a hloupější. S těmito problémy se pojí režim výzev, který je jednoduše nevybalancovaný a spíše frustrující než zábavný díky všem problémům popsaným nahoře.

Poslední věc, na kterou si musím postěžovat je podpora ovladače. Štítek na Steamu vám sice tvrdí, že je hra hratelná s ovladačem - to však není pravda. Podpora ovladače ve hře je ale hratelná hra rozhodně není. Je vidět, že Green Hell byl od začátku zamýšlen pouze pro ovládání myší, protože ovládání na ovladači je čirá hrůza. Hra se má v blízké době objevit na konzolích, tak jen doufám, že celý systém ovládání projde VELMI radikální změnou.

S vyjímkou ovladače, výše zmíněné problémy jsou spojeny většinou výhradně se survival módem a v příběhovém módu pro vás nebudou překážkou. I přesto tedy Green Hell můžu určitě doporučit, protože se jedná o velmi zábavnou hru se skvělým příběhem.

Pro: Příběh, grafika, návykovost

Proti: Nízké a kolísající FPS, špatná AI, ovládání s controllerem je zločin proti lidskosti

+11
  • PC 65
Green Hell je ďalším prírastkom do v súčasnosti dosť preplneného žánru survival hier. Spravidla však už nové žánrové tituly už neponúkajú nič nové a snažia sa bodovať najmä atraktívnymi prostrediami. No Green Hell pôsobí už na prvý pohľad sviežim dojmom, ktorý navyše ešte umocňuje nádherná vizuálna stránka. Poľské štúdio Creepy Jar najskôr vyše roka prezentovalo svoj počin vo fáze predbežného prístupu, aby nakoniec s veľkými fanfárami uvoľnilo verziu 1.0, obsahujúcu tradične aj príbehový režim. Ten dáva konečne celému snaženiu nejaký zmysel a je nutné podotknúť že je síce klasicky poňatý, ale pomerne zaujímavý. Okrem neho však plnohodnotná verzia pridala aj viacero nového obsahu v podobe ďalšej nebezpečnej fauny a flóry. Pribudol nový systém lootovania a v neposlednom rade aj také vychytávky, ako napríklad hnilobný proces vašich zásob. A tu je prvý a hneď najvážnejší kameň úrazu. Pridaním tohto nového obsahu sa totiž už tak dosť náročná hra ešte viac sťažila…

Príbehový režim sa zameriava na dvoch manželov, ktorí sa vydali do amazonského dažďového pralesa študovať tamojšiu faunu a flóru a v neposlednom rade aj zvyky miestnych domorodcov. Ako to však v podobných prípadoch vo videohrách býva, už veľmi skoro, teda po skončení tutoriálu sú rozdelení a vy sa tak sa ocitáte výhradne v koži zúfalého manžela, hľadajúceho svoju ženu Miu. Tá má však k miestnym domorodcom bližšie, než by sa zdalo… Na začiatku máte k dispozícii iba malú vysielačku a takzvané inteligentné hodinky. Tie vám okrem štandardného zobrazovania času slúžia zároveň ako kompas a ukazovateľ životných funkcií v jednom. V tejto rozľahlej a nehostinnej džungli však nemôžete stáť na jednom mieste. Práve naopak, musíte sa neustále sa hýbať a nespať na vavrínoch. Neustále vám totiž veľmi rýchlo ubúdajú veľmi potrebné živiny.

Problém býva častokrát v tom, že máte prebytok potravín obsahujúcich sacharidy, ale chýba vám jedlo, ktoré by obsahovalo tuky. A keď aj nejaké nájdete, ešte to automaticky nemusí znamenať, že jeho konzumácia sa oplatí. Daná potravina môže obsahovať parazitov, ktorý sa vám uhniezdia v tele a ktorých je možné sa zbaviť iba požitím istého typu rastliny, alebo huby. Ďalšou možnosťou je otrava jedlom. Tá síce po čase zmizne sama, ale aj tak môže mať po dobu svojho trvania fatálne následky (predovšetkým v kombinácii s inými chorobami a problémami). Hra je v tomto ohľade až prehnane náročná a aj na jednoduchších náročnostiach predstavuje výzvu. Podľa môjho názoru je to však až za hranicou realizmu, pretože nie je možné, aby ste behom jediného dňa museli skonzumovať desiatky banánov, kokosových orechov a k tomu niekoľko menších živočíchov, aby ste nezomreli. V realite človek vydrží bez jedla aj niekoľko dní, v Green Hell však ani pár hodín. Do toho pripočítajte skutočne extrémny smäď, ktorý sa dá zahasiť často len špinavou vodou plnou parazitov a zrejme máte aspoň čiastočnú predstavu o náročnosti tohto survivalu.

Ešte som totiž nespomenul únavu a príčetnosť, čo sú taktiež dôležité zložky hry. Príčetnosť predstavuje samozrejme, psychické zdravie protagonistu a pri sústavnom psychickom dráždení môže mať na hlavného hrdinu fatálne dôsledky. Rovnako ako spomínaný úbytok potravy, je aj prirýchlo prichádzajúca únava veľkým problémom. Pokiaľ sa príliš psychicky namáhate, o chvíľu upadnete na nejakú dobu do bezvedomia. Aspoň na najnižšej náročnosti je vypnutá a priznám sa, že po začiatku, kedy som sa odvážne pustil do prieskumu na strednej náročnosti, som po pár hodinách (a desiatkach úmrtí) veľmi rýchlo dostal až k tej najnižšej zvanej Turista, ktorá bola konečne ako-tak hrateľná…

Naproti tomu musím vyzdvihnúť pomerne prepracovaný crafting systém, ktorý sa využíva veľmi často. V Green Hell je možné vytvárať jednoduchým kombinovaním predmetov komplikovanejšie nástroje (napríklad spojením kameňa a konára získate primitívnu kamennú sekeru), alebo pomocou viacerých súčiastok vytvárať i zložitejšie stavby. Dôležitou súčasťou titulu je, pochopiteľne, i zápisník, kam sa automaticky zapisujú informácie o dostupných nástrojoch alebo stavbách a aké súčiastky potrebujete k ich výrobe alebo stavbe. Zároveň slúži aj ako quest log, v ktorom sú zaznamenané informácie o postupe v hre. Po tejto stránke nemám čo vytknúť.

Green Hell sa však snaží o príliš vysoký stupeň realizmu, čo súvisí s až extrémne vysokou náročnosťou. Nádherné spracovaný prales prináša rýchlu smrť až príliš často a pripomína skôr simulátor úmrtí, než prežitia. Odporučiť ho preto môžem iba skutočne veľkým fanúšikom žánru.

Pro: Nádherná vizuálna štylizácia a atmosféra

Proti: Prehnaná náročnosť, nevyvážené a nerealistické herné mechaniky a prirýchle plynutie času a spotreba živín v tele

+18
  • PC 85
Herní výzva 2019 - 10. "Barevný svět"

Green Hell je na první pohled typický survival, kde sbíráte suroviny a vyrábíte si všechno možné od přístřešku nad hlavou, přes ohniště a lapač vody, až po zbraně. Hra byla zhruba rok v předběžném přístupu a v první řadě zaujala svým realistickým grafickým provedením. Na začátku září přešla do plné verze a konečně nabízí příběhový režim. Bez cíle či nějakého náznaku příběhu mě totiž survivalovky většinou nebaví a postrádám motivaci. Motivace je tady, ale naše drahá polovička ne, a podle všeho je někde v hlubinách amazonského pralesa.

Vydáváte se tak do divočiny, kde Vám nejsou nepřáteli jen hlad, žízeň a únava, ale i Vaše psychika, neznalost a téměř jakákoliv živá potvora, na kterou narazíte. O příčetnost přicházíte při každé příležitosti, což může v prvních chvílích, než zjistíte pořádně co a jak, celkem odradit. Samozřejmě to můžete obejít v nastavení, ale nevím jestli se tím o mnohé neochudíte. V nastavení si lze odškrtnout i nějakou tu havěť, a tak jste-li např. vážný arachnofobik, můžete si dopomoci k příjemnějšímu hernímu zážitku.

Jak moc mě survivaly neoslovily, o to víc mě oslovilo tohle zelené peklíčko. Nejvíc nejspíš zpracováním krás amazonské džungle, pojetím výstavby i výroby. A hlavně právě příběhem, který mi v mnoha počinech tohoto žánru chybí. Pomalejší tempo se mi zamlouvá, veškeré nepříjemné hrozby také a ač mapa není až tak velká, ze začátku se mezi všemi těmi palmami, keři a skalisky velmi snadno ztrácí. Na to si musíte zvyknout, jelikož hra je právě hlavně o exploraci prostředí, odkoukání dovedností již hotových výrobků ostatních a hlavně o přežívání. Příběh je velmi dobrý, zajímavý a chvílemi až zamrazí v zádech. Osobně jsem nic takového nečekala a tak mě každé další setkání s ním příjemně vytrhlo z rutinního přežívání.

A jestli mě něco během průchodu štvalo? To víte, že ano! Nejvíc asi používání stavebního materiálu během stavby. Trefit se na správné místo bylo chvílemi pěkný opruz. Našla se samozřejmě i nějaká ta technická chybička, bug či propad snímkové frekvence, ale narozdíl od jiných her to nebyly tak nepříjemné propady na pohled, abych je nějak výrazně vnímala. Určitě se najde ještě spousta práce a prostoru k vylaďování. Hru bych za sebe doporučila jak lidem, kteří nemají survivalovek nikdy dost, tak i těm, které u her odradí právě absence cílů či příběhu.

Pro: Atmosféra, grafika a ztvárnění prostředí, herní doba, hratelnost, obtížnost, příběh, zjevný cíl

Proti: Občasný pixel hunting u stavby, prvotní neúspěchy a nepřístupnost mohou odradit, repetitivnost

+21