Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Gooka: Záhada Janatrisu

Gooka: The Mystery of Janatris, Gooka 2, Gooka 2: Záhada Janatrisu

25.06.2004
64
30 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

The Mystery of Janatris je pokračování české adventury Gooka. I tady se zhostíte role Gooky, který se od předešlých událostí stal váženým soudcem v Parentii a oženil se s královskou dcerou Lidrou, jež mu následně porodila syna Yorimara. Život celé rodiny plyne v harmonii, to však jen do doby, než se Gooka vrátí z cest a nalezne svůj domov v plamenech, syna nezvěstného a milovanou ženu zraněnou otráveným ostřím. Kdo za tím vším stojí? Podaří se Gookovi najít správný protijed? Najde svého syna?

Jedná se o 3D adventuru s prvky RPG (souboje a vývoj postav) viděnou z pohledu třetí osoby. U každé z postav je možné přidávat zkušenostní body ke čtyřem vlastnostem: fyzické a duševní síle, zdraví a rychlosti. Postupem času budete schopni disponovat kouzly (útočná, obranná a uzdravující) nebo lektvary. Jednotlivé souboje proti nepřátelům probíhají tahově, přičemž bude velmi záviset na strategickém umu hráče, protože protivník dokáže každou slabinu využít ve svůj prospěch. V některých soubojích jsou nápomocny až 3 další postavy, za které je v případě smrti Gooky možné příslušný souboj dohrát a po vítězství provést oživení. Ve hře je implementován systém nákupu a prodeje zbraní a předmětů, které můžou podpořit důležité vlastnosti (přidají sílu apod.). Během hry je také možné měnit obtížnost.

Hra samotná probíhá formou plnění úkolů (povinných a nepovinných), řešení hádanek (odvažování kuliček, skládání molekul, výroba plynu) nebo získávání informací od NPC postav. Povinné úkoly posunují příběh, nepovinné (záchrana, nalezení) naučí novému kouzlu nebo dopomůžou k získání lektvarů.


Poslední diskuzní příspěvek

Musim uznat ze to je docela tezke a ke konci je to este tezsi a největší vose. bylo hrani kostek

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 65
Po letech jsem měl chuť se pustit do Gooka, ale bohužel se mi ho nepodařilo na mých Windows 10 ani při všelijakých kejklích už vůbec spustit. Tak jsem si nainstaloval dvojku v domnění stejného výsledku s tím, že to aspoň zkusím. Hru se mi však podařilo na první dobrou spustit bez problémů (což se mi nepodařilo ani když byla nová na tehdy aktuálním systému), tak jsem se do ní nějak zabral, až jsem ji dohrál.

Asi mám po letech tendenci hodnotit starší hry o dost přívětivěji, i když Gooka 2 mně osobně nepřišel takovej průser, jakej se z něj dělal ani při vydání. Hra na to jde stejně jako Brány Skeldalu 2: Pátý učedník prostě jinak. Stejně jako Brány Skeldalu 2 je úplně jiná než první díl a stejně jako Brány Skeldalu 2 kombinuje adventurní část s tahovými souboji. A stejně jako Brány Skeldalu 2 obsahuje inventář, peníze a obchodníky. Jen to propojení obou částí není takové, i když všechny tři zákysy, které jsem ve hře měl, byly o tom, že jsem měl použít kouzlo nebo dovednost z bojové části a prostě mě to nenapadlo. Takže i tímto se budu asi hodně odkazovat na BS 2, které jsem znovu dohrál taky nedávno.

Příběh volně navazuje tam, kde skončil první díl, ale žádná sláva to není. Ke konci jsem se v něm už trochu ztrácel a z té kombinace fantasy / scifi v dalším smyšleném světě už mi šla lehce hlava kolem.

Pohyb po mapě je tentokrát v plně 3D, což v dnešní době už opravdu není žádná hitparáda, ale hrát se to dá. Klasicky obíháte postavy, sbíráte předměty, interagujete s objekty, při přiblížení se k nepříteli nebo napadení se hra přepne do tahového souboje. Většinou je na něj Gooka sám, ale některé souboje jsou se společníky, které v boji rovněž ovládáte.

Co je trochu jinak, jsou kouzla a dovednosti, které v boji používáte. Často máte na výběr, jakou se můžete naučit. Tj. postava Vám dá při rozhovoru na výběr, že Vás naučí jednu např. z pěti nabízených. Dále se můžete naučit schopnost ze souboje, pokud ji použije Váš nepřítel. Což bývá dost nepředvídatelné. Např. v hospodě jsem si vybral dovednost, když jsem vyšel ven z hospody, byl už večer a přepadl mě zloděj, který jako svůj standardní útok používal onu dovednost. Proto se vyplatilo naloadovat situaci v hospodě, kdy jsem si vybral tentokrát úplně jinou dovednost a tu původní jsem se pak stejně naučil odkoukáním od lapky, který mě následně přepadl.

A tak podobně, několik soubojů jsem naopak opakoval právě proto, aby nepřítel použil určité kouzlo a já se ho od něj pak naučil. Je pravda, že boje nejsou stereotypní, není jich tolik, je jich omezené množství (negenerují se náhodně znovu) a spoustu z nich nemusíte absolvovat (např. získáte jen lepší zbraň, peníze nebo lektvary, tedy nic příběhového), ale jejich obtížnost právě závisí na množství a variabilitě Vašich kouzel a bojových dovedností. V opačném případě dokážou pořádně potrápit.

Celkově však musím říct, že mě Gooka 2 jako kombinace klasické adventury s tahovými souboji celkem bavil, rád si zahraju českou hru, i když hodně záleží na náhodě, k jakým dovednostem a kouzlům se dostanete a jaká si v průběhu dobrodružství vyberete.

Co mě hodně potěšilo, byl takový detail, kdy se Gookovi v průběhu hry špiní oblečení a rostou vousy. Jasně, je to jen maličkost, ale spousta her tohle vůbec nereflektujte a tady jsem to rozhodně nečekal.

Pro: Souboje, česká hra, některé dovednosti

Proti: Svět, příběh, adventurní část, musíte mít štěstí na dovednosti

+23
  • PC 55
Tak toto sa nepodarilo.

Mám pocit, že tvorcovia chceli urobiť inovatívne pokračovanie, ozvláštnené JRPG prvkami a bojmi, zároveň priblížiť univerzum Gooky zvyšku hráčskeho sveta (anglická lokalizácia) toto všetko zrejme s obmedzeným budgetom – a na každom z týchto frontov to ztroskotalo.

Z celej hry srší surovosť a nedotiahnutosť. Oproti nej je jednotka, ktorá vôbec nebola zlá, áčková produkcia.

Dve veci, ktoré každému najviac uderia do očí, je ovládanie a boje.

Ovládanie je veľmi zlé - očividne bolo vytvárané primárne pre konzole, a pri PC verzii ho naportovali bez akejkoľvek citlivosti k médiu. Spolu s neposednou kamerou prečo nepoužili fixnú kameru za chrbátom postavy? je to „na palicu.“ Jediné, čo hru v tomto ohľade zachraňuje, je fakt, že to nie je plošinovka, kde sú zväčša požadované presné reakcie. A tak je síce ovládanie chaotické a zmätené, ale hra sa dá dohrať.

RPG prvky mali byť osviežením, no ich implementácia je nedotiahnutá inventár a schopnosť nakupovať od NPC je síce fajn, ale v praxi nefunkčná – aj keď questové veci nedokážete predať, bojíte sa predávať bežné veci, ktoré nájdete, pretože môžu (a aj sú) spojené s questami (miska, soľ, prázdne fľašky...) – sami o sebe veľa nestoja, no dokážem si predstaviť situáciu, najmä na začiatku hry, kedy by ste mohli peniaze neuvážene minúť a nemali si za čo kúpiť veci na dokončenie questov/do bojov.

Taktiež sú tu mätúce predmety, ktoré nemajú žiadne využite - poznáte situáciu, kedy vidíte predmet v inventári obchodníka, a hneď je Vám podľa popisu jasné, že je to questový predmet? – tak taký je aj Wabenský kameň, ktorý si môžete kúpiť od domorodcov a v popisku má, že prehovorí, až nadíde správny čas – ten čas nikdy nenadišiel a je to len ďalší z junk itemov, ktorý klame telom – a je pritom veľmi drahý.

Čím sa dostávam k súbojovému systému, ktorý v tomto stave kľudne mohli vyškrtnúť z hry – on je totiž nepoužiteľný.

Odporúčam hneď na začiatku hry nastaviť najľahšiu obtiažnosť – boje totiž nie sú výzvou, ale frustráciou.

Ak dám hráčovi do rúk JRPG súbojový systém, tak sa predpokladá, že unikátnosť útokov jednotlivých postáv poskytne veľkú škálu možností a taktizácie (prinajmenšom tú taktizáciu), ako riešiť jednotlivé súboje.

Omyl.

Častokrát som nebol pri bojoch schopný poraziť bežných nepriateľov napriek tomu, že Gooka si hneď na začiatku hry vybral schopnosť pomsta, čo bola jednoznačne dobrá voľba – jednoducho preto, že existovala len jediná(!) správna cesta, ako nepriateľov poraziť – bohu vďaka za youtube videá od užívateľa „AdventuryMSDOS,“ inak by som s niektorými súbojmi nebol schopný pohnúť – ak ste nepoužili isté schopnosti v istom poradí, pri tuhších súbojoch ste nemali šancu (prvé stretnutie s Chorijkami, Kaigan).

Apropo, Kaigan - Kaigan bol poraziteľný iba tak, že všetky ostatné postavy buffovali Gooku, predtým, než zomreli (čo bola otázka času), pretože on jediný mal rukavice na používanie krápnikov (pretože ostatní sú debili), ktoré boli jedine schopné nejako efektívne zviera zraniť.

A to ani nespomínam, že stačilo, aby ste nemali šťastie a mnohí nepriatelia vás vedeli zabiť hneď v prvom ťahu –zrejme na pozadí bežal skript, ktorý náhodne vybral jednu z cca.4 schopností nepriateľa – a ak to bol zrovna akýsi útok bleskom, ten vás vedel spoľahlivo zabiť na jednu ranu.

Dokonca som zistil, že ak si buffnete svoje vlastnosti (posílení těla), buffnú sa automaticky aj nepriateľom (zrejme, aby ste sa nenudili), takže pri niektorých súbojoch sa oplatilo nebuffovať.


Jediná vec, ktorá túto hru sčasti zachraňuje, je príbeh .

Oceňujem snahu tvorcov vyhnúť sa chybám jednotky a snahu o podanie celistvého príbehu.

Žiaľ, aj toto ostalo akosi na polceste – autori využívajú niektoré postavy z jednotky (Glux), ktoré sa s hlavným hrdinom bavia ako so starým známym, no v informáciách, ktoré sa hráč dozvedá, sú inkonzistenice a-lá „What´s a paladin?“ z Ultimy IX v poslednej tretine dôjde k zásadnému odhaleniu – kedy na váš údiv postava začne hrdinovi hovoriť veci , o ktorých dávno vie – je mi jasné, že je to tam pre tých hráčov, ktorí jednotku nehrali, no nedáva to zmysel ani v rámci univerza – došľaka, to, že Gooka je Marin-Danim (ktorých mená v dvojke skomolili na Marin-Daninov – preklep?) a Glux nie je boh sa dozvedel už v polovici jednotky, kde mu to naviac povedala postava ústredná pre príbeh (Digor), ako dobre strážené tajomstvo - a v dvojke mu to vykecá obyčajný knihovník/dedko z halucinácie (Glux v ľudskej podobe?) – postava sa na základe týchto informácií v jednotke stala hrdinom, a tu ich nevie?

Naviac, vysvetlenie vecí novopríchodzím sa dalo spraviť aj elegantnejšie (napr. dve vety na výber v dialógu, ako v Zaklínačovi 1 – ak človek stretol postavu z kníh a nepoznal ju (nečítal knihy), stačilo ju požiadať, aby sa predstavila. Ak ju poznal, pozdravil ju a pokračoval v dialógu.) – nechápem, prečo nevyužili tento dávno vžitý a funkčný systém.

Dizajn puzzlov a levelov je tiež problémový Niekoľko príkladov:

Trezor na začiatku hry – keď použijete správny predmet na kľúčovú dierku (pakľúč), postava povie generickú vetu, akú hovorí pri ktoromkoľvek inom predmete, zatiaľ čo pri použití kľúča, ktorý tam patrí, povie, že kľúč tam síce sedí, ale nedá sa s ním otočiť – čím som si okamžite spomenul na rovnaký puzzle v jednotke a predpokladal, že kľúč/kľúčová diera proste potrebuje namazať.

Kúzlo telepatie - hneď od začiatku máte v inventári prístupné kúzlo telepatie, ktoré nedokážete použiť, až kým nenastane dialóg s Gluxom – prečo nevytvoriť skript, ktorý by kúzlo automaticky sprístupnil až po danom rozhovore?

Meč, ktorý som dostal po zabití troch lúpežníkov z pláže v začiatočnej lokácií som používal skoro celú hru – pretože lepší som dostal až tesne pred koncom (Čierne ostrie).

Zbieranie krápnikov v háveďou zamorených jaskyniach – kam vraj sedliaci chodili bežne (vytrénovaný Gooka ich mal problém zabiť) – a pritom jaskyne sú zopár metrov (!!!) od dediny
.

Za plus považujem český dabing. Ten je priemerný – niektoré postavy sú nadabované skvelo (Kapitán, dôchodca z questu s kľúčom), niektoré priemerne (Gooka), niektoré otrasne (šialanec z Avaralu).

Suma sumárum – v Gookovi 2 negatíva prevažujú nad pozitívami.


Pre mňa zatiaľ hra s najhorším hodnotením na DH a historicky prvá hra, ktorú zodpovedne neodporúčam zahrať si.

Neoplatí sa.

Pro: český dabing, oproti jednotke vylepšený dizajn (ale nie o veľa), trochu lepšie podaný (uspokojivo uzavretý) príbeh

Proti: Boje!!!, ovládanie, zvláštne nekonzistencie v príbehu

+21
  • PC 65
Gooku 2 jsem kdysi koupil, nainstaloval a znechucen ovládáním odložil. Po nějaké době jsem ji dohrál, aniž by mě nijak zvlášť zaujala. Na druhé dohrání se na tom příliš nezmění.

Gooka 2 vyšla v roce 2004 jako tuším jediná česká adventura, otázkou je ovšem jestli se druhý díl dá ještě považovat za adventuru. Druhý díl je totiž "moderním" pokusem spojující third person akci, RPG a adventuru, samozřejmě plně ve 3D.

Příběh pokračuje po 10 letech. Gooka zestárl, stal se zemským soudcem, vzal si princeznu Lidru a mají syna Yorimara. Jedné noci ale jejich dům zapálí útočníci, Lidra je popálená a otrávena neznámým jedem a Yorimar unesen. Gooka se vydává na složitou cestu za protijedem, záchranou svých nejbližších a hlavně za odhalením původu útoku. Příběhově to není nijak špatné, ale ani nijak skvělé. Zajímavý příběh z jedničky to nijak nerozvíjí a zejména Marin-Danimové se tvůrcům nepovedli. Z inteligentní rasy, která osídlila planetu udělali autoři podivné zmutované monstra libující si v genetických pokusech. Navíc nechápu kde vzali tu celou pevnost, když ji Gooka na konci prvního dílu vyhodil do vzduchu? V průběhu hry narazíte na spoustu postav, ale žádná z nich není nijak extra zajímavá a to včetně záporáků, což je u RPG docela problém.

I graficky je to dost průměr. Koukat se na to dá, ale když si to srovnám s tím jak vypadaly jiné hry v roce 2004, tak Gooka 2 vypadá spíše tak o pět let starší.

A co hratelnost? Jak jsem psal, ovládání je mizerné. Šipkami vlevo/vpravo musíte natočit hrdinu, šipkou vpřed pak jít, což nezní složitě, ale celou dobu jsem neustále do něčeho vrážel. Navíc při zapnutí hry a nahrání pozice se hrdina točí jak čamrda a musíte jej srovnat myší. Přes grafickou nenáročnost se hra občas hryže a zpomaluje, což nedává moc smysl - pro srovnání ze stejného roku mi Doom 3 či Half-Life 2 jedou bez problémů. Jinak si díky bohu tvůrci odpustili arkádové pasáže (skákání atd..) a kupodivu v 3D prostředí nebudete ani nijak bloudit.

Adventurní pasáže jsou bez problémů. Většinu předmětů víte přesně kde a jak použít, nelogické úkoly se nekonají a celou hratelnost doplňují zajímavé puzzle - založené na matematice, hudbě, sudoku atd... Přizná se, že v závěrečné pevnosti jsem se ale bez návodu neobešel, protože ono kouzlení s kamerami, roztoky a filtry bylo na mě už trošku překombinované.

RPG část tvoří bohužel většinu hry a je to zkrátka průměr ve srovnání s jinými RPG té doby. Přijdete do města/vesnice, můžete splnit pár questů, prodat, koupit pár předmětů, ale je to celé takové povrchní. Postupem hry získáte spoustu peněz, ale nemáte je za co utratit - lektvary jsou předražené, nejlepší meč jsem našel hned na začátku v doupěti lupičů a už ho nepustil z ruky. Potěší inteligentní questlog a informace o místech, předmětech a nepřátelích, ale to považuji ve hře z roku 2004 za samozřejmost. Levelování probíhá automaticky po boji, kdy se Vám zvyšují základní vlastnosti bez nějaké možnosti to ovlivnit. Jediné co ovlivníte jsou sehnané kouzla a tady velice doporučuji kouzlo pomsta spolu s kouzlem omráčení, které Vám usnadní jinak nevyhratelné boje.

Největším oserem celé hry jsou právě souboje. Přes tunu zkušeností jsou příšery, které Vás prostě zabijí na jednu ránu, navíc nepřátelé vždy začínají. Nepomůže Vám nic - přečerpávání síly mysli/těla, bojové ani léčivé lektvary. Učíte se nové pohyby, ale pak narazíte na hejno krys, kterým nejste schopni ubrat a se kterými strávíte 20 minut času a loadování. Nakonec se mi vyplatila taktika soupeře omráčit a pokud mi ubral většinu životů, používat kouzlo pomsta. To totiž nepříteli ubere přesně tolik životů, kolik chybí Vám, takže se souboje stanou snesitelnými a hlavně vyhratelnými.

Co závěrem? Kombinace RPG a adventury se mi kdysi docela líbila v Branách Skeldalu 2 a Gooka 2 také není úplně špatná hra. Jen je taková nedotažená a boje jsou opravdu silně otravné.
+20