Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Full Throttle

30.04.1995
79
67 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Full Throttle, adventúra, ktorú vo svojej dobe buď ľudia milovali, alebo na ňu nadávali. Hráč sa v nej prevtelil do úlohy Bena, motorkára a hlavy gangu, ktorý si hovorí Polecats. V bare sa Ben stretne s Malcolmom Corleyim, ktorý je posledný výrobca ozajstných motoriek v krajine. Ben si s Malcolmom celkom rozumie, ale ponuku, ktorú dostane od Malcolmovho podriadeného, viceprezidenta spoločnosti Adriana Ripburgera (Mark Hamill), odmietne. A niektoré ponuky sa jednoducho neodmietajú. Ben skončí v odpadkovom koši a jeho gang je zatiahnutý do nekalých plánov podlého Ripburgera.

Full Throttle bol prvým samostatným projektom Tima Schafera, ktorý mal za sebou prácu na takých projektoch, akým bola Maniac Mansion: Day of the Tentacle, či The Secret of Monkey Island (jeden z jeho zatiaľ posledných počinov je kritikou vysoko cenená hra Psychonauts). Už na tejto hre je vidno, že sa Tim Schafer pokúšal posunúť žáner klasickej adventúry do iných rozmerov. Full Throttle obsahuje nie len klasické adventúrenie, ale i akčné medzihry, ktoré musí hráč absolvovať.


Poslední diskuzní příspěvek

[neexistující komentář]: Full Throttle ale není textová adventura :-)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 60
Celkem mě udivuje zdejší počet hodnocení, i přes více než nepříznivé ohlasy z redakce Score. Kdybych za Full Throttle měl platit tehdejší plnou cenu, jistě bych se po těch třech, čtyřech hodinách tvářil stejně. A to je také největším problémem samotné hry - je krátká a vcelku jednoduchá, tedy přesný opak toho, na co jsou (byli) fanoušci LucasArts zvyknutí. Naštěstí to dokáže vyvážit, a nedopadá tak jako produkce American Laser Games nebo podobně laděné interaktivní filmy.

Ostatní prvky už jsou však podstatně zajímavější a hodnotnější. Počínaje zajímavým a málo vídaným zasazením mezi pouští ošlehané motorkáře a výborným dabingem konče. Navíc hra příjemně plyne, nehází pod nohy příliš překážek v podobě malých předmětů nabo nelogické kombinace předmětů.

Příběh není nijak komplikovaný, úvodní scéna dokáže naladit na jízdu v nedaleké budocnosti, kdy klasické motorky se již nevyrábí, a jsou zájmem pouze několika gangů a nadšenců jako je hlavní hrdina hry. Jedním takovým příslušníkem gangu je právě Ben, v jehož kožené vestě odehrajete celou hru. Během tohoto putování potká minimum spřátelených tváří, ale když už, tak mu pomohou po zbytek jeho cesty. I přes krátkou hrací dobu se najde místo na zpestření hratelnosti. Pár desítek minut strávíte přímo v sedle vašeho stroje, a zbraní se budute snažit zbavit dotírajících motorkářů, nebo se dostanete i do dvoustopého vozidla v jedné demoliční aréně. Navíc celkem často narazíte na další povedené cutscény posuvající děj závratnou rychlostí kupředu.

Kdyby Full Throttle vyšel dnes, dovolil bych si tvrdit, že by zaznamená podstatně větší úspěch než v roce 1995. Jedná se totiž o adventuru moderního typu se snadným ovládáním, pěknou ručně kreslenou grafikou a optimálním vyvážením obtížnosti a délky - svým předchůdcům, tedy Indiana Jones and the Fate of Atlantis a The Secret of Monkey Island se ale vzdaluje až příliš.

Pro: výborné animace, grafika, dabing, zajímavé a neokoukané zasazení, hratelnost

Proti: krátké, jednoduché

+27
  • PC 75
"Když si vzpomenu na Maureen, vybaví se mi dvě věci: asfalt - a trable"... nebo takhle nějak se to říká v intru.

A když si vzpomenu na Full Throttla, vybaví se mi jedno odpoledne roku 1998, když jsem telefonem kontroloval dítě, jestli přišlo domů ze školy a jestli je vše v pořádku... Kontroloval jsem ho po pevné lince, protože mobily v té době vlastnili jen menežéři, kteří nosili fialová saka s ohrnutými rukávy. A kontroloval jsem ho z kanceláře, ve které bylo kromě mě ještě asi 5 lidí... Dítě, které chodilo do 2. třídy základní školy, si postěžovalo, že "jezdí sem a tam, mydlí motorkáře a ono furt nic." Protože jsem předešlého večera pokročil, poradil jsem mu: "Slepou rybu musíš praštit prknem"... Když jsem vyslovil tuto podivnou větu, všiml jsem si, že osazenstvo kanceláře na mě užasle zírá a nevěří vlastním uším...

V komentářích se píše, že "Full Throttle je neuvěřitelně krátká hra". S tím si dovolím nesouhlasit. Mně osobně, když jsem ji hrál poprvé, zabrala spoustu dlouhých večerů. Jednak jsem neměl s adventurami příliš zkušeností, vlastně to byla moje druhá (po Dračí historii), takže jsem trošku tápal. Za druhé to bylo v dobách předinternetových, kdy jsem se nemohl jen tak podívat do návodu. Na všechno jsem musel přijít sám. V případě vleklých zákysů jsem telefonoval švárovi, od kterého jsem měl hru půjčenou a který měl přístup na jakýsi pre-internet s připojením po telefonní lince... No a za třetí je FT násilně natahovaný různými opruzy, u kterých bez návodu jen stěží přijdete na správné řešení. Těmi opruzy myslím nejen (neblaze proslulé) bitky v kaňonech a demolition derby, ale také různé sekvence, kdy musíte provést sérii úkonů ... a když je neuděláte v přesném pořadí, tak vám dojde čas a vy musíte začít znovu.

Aktuálně - po 20-ti letech od prvního hraní - jsem si teď FT přehrál znova. Ze zvědavosti jsem si hru zahrál v remastered verzi i v té původní. Původní verze je dělaná pro malé monitory a na velkém je děsivě roztahaná, vlastně vypadá spíš jako abstraktní obraz plný Rorschachových skvrn. Grafika se v "remastered" verzi značně vylepšila. Na druhou stranu mám pocit, že z "remastered" verze vypadlo pár sekvencí (minimálně jedna)... Ani původní, ani remastered verze není konstruovaná na "akční vsuvky", které jsou tam implantované docela násilně. Ovládání akčních pasáží je neohrabané, hra reaguje se zpožděním (a demolition derby je samo o sobě jedna velká katastrofa).

Jak jsem se dočetl na Wiki: i přes určité nedostatky vydělal původní Full Throttle neuvěřitelný balík, kterým byli ohromeni i samotní tvůrci. Chystalo se několik pokračování, respektive se chystalo několik verzí pokračování, ale všechny byly zastavené. Nechápu proč.

Musím vyzdvihnout atmosféru, kterou bych popsal asi takhle: mladí drsní motorkáři se proháněli ve vyprahlé pouštní krajině. Když se tam proháněli asi dvacet let, nepřišla je vystřídat žádná další generace a jim nezbylo nic jiného, než se prohánět dál. Benovi je aktuálně (soudě podle vizáže) asi tak 50. I ta Maureen je spíš odkvétající čtyřicátnice než svěží poupátko... Krajina se vylidňuje, farmy krachují a lidé se stěhují do vzdáleného města. Divoká poušť si bere zpět území, které jí na krátký čas vyrvali lidé. Parta drsňáků se snaží uchovat si svůj životní styl. I když vědí, že jsou poslední a po nich už nepřijde nikdo další, tak se nevzdávají. To se mi na Full Throttlovi líbí.
+23
  • PC 80
K adventuram od LucasArts mam trosku ambivalentni vztah, vetsina z nich me tolik nebavi, at uz z duvodu slabsiho pribehu (napr. Sam and Max), nebo jejich prisernemu ovladani a nejradeji mam tu, na kterou se nejvic zapomina, tedy The Dig. Zkratka a jednoduse, adventury od LucasArts jsou precenene a jako pomnik tomuto tvrzeni pak stoji slavny Full Throttle.

Adventura Full Throttle byla ve sve dobe ocenovana diky filmovemu pristupu, v podstate se jedna o tehdy modni zanr interaktivniho filmu, ktery nicmene obsahuje vice pristupu hrace do hry, nez bylo obvykle. Mene pocetnymi hardcore hraci pak byla kritizovana pro svuj smesne kratky rozsah. U nej by bylo dobre se trochu pozastavit, kratsi hru jste totiz pravdepodobne jeste nehrali. Full Throttle je v zasade zhruba 10 pomerne obtiznych adventurnich ukonu, prokladanych nekolika akcnimi mezihrami. Tot vse, za jeden vecer to mate za sebou. Samozdrejme nelze rict, ze bych se u toho prave diky onomu filmovemu pristupu a motorkarskemu prostredi nudil, u zaverecnych titulku jsem mel opravdu prijemny pocit, coz ale bylo zpusobeno z vetsi casti skvelou hudbou. Nutkani si hru zahrat znovu se nicmene nedostavilo ani po letech, nulova znovuhratelnost je u takto kratke hry kamenem urazu.

Zpracovani je ok, rozhodne se vsak nejednalo o spicku ani v dobe vydani. Animace a hudba se sice povedly, slabsi je ale grafika adventure casti, ktera je obcas hlavnim duvodem jeji vetsi obtiznosti. Standartne dobry dabing je trochu stahovan dolu amaterskym namluvenim hlavniho hrdiny, ktery sice zni drsne, ale porad stejne i v momente kdy sedi u baru, jako v momente kdy je natahovan na skripec. LucasArts nastesti neimplementovali jejich tradicni priserny scumm ovladaci system, misto nej vsak prisli s radobyvtipnym tezkopadnym ovladacim menu v dobe, kdy se ovladaci system ala Kyrandie pomalu staval standardem.

Rozhodne nechci rict, ze by Full Throttle byla spatna hra, tech par hodin jsem se u ni naopak velmi dobre bavil. Jeji razeni do ruznych zebricku typu "10 nejlepsich adventur vsech dob", ktere obvykle sestavuje clovek ze vsech adventur, ktere kdy hral, je pro me zahadou. Osobne bych Full Throttle spis zaradil do zebricku "10 nejprecenovansich her vsech dob". Je to sice dobra hra, takovych "dobrych" her je ale spousta. Proto mi neni lito, ze ke hre nevzniklo pokracovani, narozdil od mnoha jinych. Pokud chcete nejakou hru dohrat opravdu rychle, je Full Throttle jasnou volbou.

Pro: Filmovy pristup, animace, hudba, akcni mezihry

Proti: Neuveritelne kratke, misty deliricka obtiznost, dabing Bena

+22
  • PC 60
Disclaimer: Obecně nepreferuji žánr point and click adventur. Gameplayem příliš pasivní, nikdy mě nebavila hratelnost založená na kliknutí a čekání zatímco postavička někam jde. Nicméně herní výzva je o rozšiřování herních obzorů, tak jsem zkontroloval co mám na GOGu za hry, a pro kategorii "S humorem jde všechno lépe" padlo oko na Full Throttle. Byl jsem zvědav i proto, že Tim Schaffer je obecně považován za legendárního designéra, ale já od něj vlastně zatím nic nehrál.

Takže Full Throttle. No, nebylo to špatné. Příběh je sice jednoduché klišé, ale jeho zpracování se povedlo, postavičky mají určité kouzlo, Ben měl to správně tvrďácké charisma a záporák Adrian Ripburger (krásné jméno) měl v hlase hint Jokera, který tam vpasoval dabující Mark Hamill. Prostředí motorkářských gangů je herně v podstatě kompletně netknuté (napadá mě jen Lost and Damned pro GTA4), takže také bod k dobru.
Hratelnost je poměrně snadná, i jako nehráč adventur jsem se zasekl jen dvakrát, a pokaždé to bylo na pár minut, kvůli nepřehlednosti grafiky (na vrakovišti jsem přehlédl, že se dá jít nahoru do kabiny jeřábu, pak na konci v letadle jsem přehlédl motorku).
Co ale musím vytknout jsou minihry. Mlácení nepřátel na motorce, no bylo to stupidní a debilně zpracované, ale budiž, příliš času to nezabralo. Víc mě ale potom iritovalo "destruction derby". To navrhoval magor a byl to jediný úsek kde jsem se podíval na walkthrough, protože jsem netušil zda něco dělám špatně, nebo tam je nějaký trik (byl). Každopádně tyto minihry v té podobě jaké jsou, hře nic pozitivního nepřinesly.
Z kladů bych ještě vypíchl milosrdně krátkou herní dobu (mě ty 3-4 hodiny na point and click adventuru bohatě stačí, psal jsem, že tento žánr moc nemusím, ne?) a skvěle šlapající muziku.
No a ten humor? Není to žádná hitparáda, nepochybuji, že Schaffer napsal již vtipnější hry, ale občas jsem se pousmál, ne že ne.
+22
  • PC 70
Full Throttle je zážitek. Z prostředí jako vystřiženého ze Šíleného Maxe popřípadě pro děti 90. let z Fantoma ulice (pro neznalé - gamebook) přichází vůdce motorkářského gangu Ben. Obviněn z vraždy nyní projíždí krajinou. Psanec, který loví psance... error... to jsem si s něčím spletl. Takže znova.

V roce 1995 vyšla další adventura z líhně Lucas Arts. Kasovní trhák se u nás stal bojištěm střetu dvou zasloužilých redaktorů Score - A. Anastasova a F. Fuky. Jeden hře vytýkal krátkost a akční sekvence, druhý si pochvaloval filmový zážitek. Na obou názorech něco je. Hra mi nepřišla výrazně krátká. Z her, které jsem poslední dobou hrál byla výrazně delší pouze Kyrandia 3. Co do délky hra není kratší než dejme tomu Space Quest 4. Pro protřelého harcovníka jako byl Andrew však hra logicky představovala rychle pozřenou jednohubku.

V době vzniku FT se rozmáhal druh her redakcemi českých časopisů zvaných "interaktivní filmy" (zde na fóru FMV adventury), tedy hry, které měly přinést filmový zážitek, ale zároveň měly hráče (alespoň trochu a ne vždy úspěšně) zapojit do dění na obrazovce. Na rozdíl od mnohých tehdejších pokusů se to Full Throttle daří. Hra obsahuje větší množství animovaných filmových sekvencí, což ale není na škodu. Jako hra-film Full Throttle exceluje.

Adventure - road movie v mírně sci-fi světě přináší zajímavý příběh, nezasype hráče desítkami sbíratelných předmětů (zdravím Discworld 1) a obsahuje minimum nelogických akcí. Některé puzzly a jejich řešení naopak pobaví, například sekvence okolo negativně naladěného hlídacího psa na skládce a jeho zneškodnění pomocí auta vyzvednutého do vzduchu magnetickým jeřábem. Hra není příliš ukecaná, koneckonců samotářský volnomyšlenkář a motorkář Ben těžko bude někomu vykecávat díru do hlavy.

Hra obsahuje dvě akční sekvence, které jsou poměrně dlouhé a nedají se přeskočit. Do motorkářského světa možná patří, ale pochybuji, že by byly akční mezihry mezi standardními adventuristy právě v oblibě. Jedná se o motorkářský souboj na pěsti, řetězy, motorové pily (!) a další železo s nepřátelským gangem, jehož dva členové mají v držení předměty důležité pro postup ve hře a dále účast na demolition derby. Ani jedna mezihra není zábavná. Ve hře se nedá zemřít, a tak se první mezihra se skřípěním zubů na několikrát dá dohrát. Bez jediného pádu by to podle mě nedal ani Reno Raines.

Full Throttle jsem kdysi hrál a rozehraný odložil. Nyní jsem se k němu vrátil a dokončil Benovu pouť za očištěním svého jména. A jsem rád, že jsem to s Benem zkusil ještě jednou. Nebýt akčních meziher, ještě bych nějakou tu desítku procent přihodil, ale u standardního hráče adventur nelze čekat reflexy brankáře házenkářské reprezentace. Jedná se o dobrou hru, ale nejde o žádný milník v rámci žánru.

Pro: Svět motorkářů, příběh, filmový zážitek.

Proti: Akční sekvence.

+22