Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Force: Leashed

01.08.2012
68
3 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
freeware
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Force: Leashed neboli Síla na vodítku je v podstatě další z řady variací na Laser Light a Linx, logické hry, kde musíte správně nasměrovat laserová světla či pospojovat obvody tak, aby spolu barevně ladily. Nejinak je tomu i zde, tentokráte ale plně ve 3D a z vlastního pohledu. Vaším úkolem je dostat pod kontrolu trojici vystřelujících barev, zahrnujících bílou, červenou a modrou, a vodit je a nasměrovávat v podobě oné síly do předem určeného terče, pokaždé označeném stěnou s bílými kruhy a pár spínači. Jakmile se do tohoto terče vícekrát za sebou úspěšně trefíte, tak se obvykle zpřístupní exit úrovně, její následující úsek, nebo získáte přístup k dalšímu předmětu. Představující jakýsi směrovač, pomocí něhož lze snadno dosáhnout požadovaného nasměrování tam, kde je to zrovna potřeba.

Ovládání je dostupné na W, S, A a D - pro chůzi postavy, a s objekty manipulujete oběma tlačítky myši, levým jej uchopíte a přemístíte, pravým určíte jeho výšku v prostoru. Jedenáctka obsažených úrovní zahrnuje různý stupeň obtížnosti, od těch snazších až po ty těžké. V jejich průběhu si můžete hraní uložit klasicky přes klávesy F6 a nahrát pozici F9. Jelikož se jedná o zdarma šířený projekt, nedisponuje žádnými volbami nastavení v menu, na výběr jsou pouze spouštěcí bat soubory pro trojici používaných rozlišení. V samotné hře nechybí přehled dostupných kol, odškrtávání těch přešlých, včetně údaje o herní době, kterou vám to zabralo.

Hru pohání DarkPlaces engine známý z modifikované verze Quake 1, díky tomu má tato open source logická 3D freewarovka i odpovídající hardwarové nároky, byť ke své akceleraci používá jen Software/DirectX kombinaci, bez jakéhokoli využití rozhrání OpenGL. Vizuální stránka je proto velmi podobná OpenGL alternativě u hry Quake a nechybí jí ani abstraktní podání celkové stylizace, stejně jako hratelnosti.


Poslední diskuzní příspěvek

Na externím disku jsem hru našel. Force: Leashed - Download.

Rozbalit na disk složku Force Leashed, v podsložce data je darkplaces Forces.exe, vytvořit si jeho zástupce na ploše, následně do cílové cesty, klik pravým, vlastnosti, přidat parametr darkplaces Force.exe" -width 2560 -height 1440 -fullscreen . Jen to od té pomlčky. Řeší rozlišení, nechť si každý nastaví to své. Šlo mi to spustit.

Několik úrovní jsem nyní prošel. Je to stále super. A má funkci klasického ukládání, které jsem úplně zapomněl :)

Můj komentář ke hře výrazně upraven a rozšířen. Již by z něj mělo být více zřejmé, o co ve hře jde a jak je koncipovaná.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 90
Na Steamu musí být podobných her zřejmě přehršel, ale jsou-li placené, nemám šanci je zkusit. Force: Leashed mě každopádně zaujal už jen tím, že ke svému běhu využívá známý DarkPlaces engine z modifikovaného prvního Quakeho. V jádru celá hra tedy vypadá úplně stejně, jen je její design uzpůsoben žánru logických 3D first-person her. Hlavním tahákem tu je jednoznačně hratelnost, oscilující někde mezi Portalem a The Void, byť ani jedno nemám vyzkoušené, dá se k tomu tento počin určitě přirovnat.

Úrovně jsou velmi zajímavě a promyšleně navržené, takže je nutné se naučit jejich principy a dostatečně se soustředit, abyste je zvládli úspěšně dohrát. Podstatu herní náplně tvoří odchylování a přesměrovávání barev, přičemž přijde vhod i propočítání vhodné dráhy, podle toho, jak se barvy odráží od různých stěn, třebaže ne na všech. Čímž se několika pokusy a různým zkoušením nakonec dostanete ke splnění úkolu. Kombinace jeho dosažení mohou přitom být pokaždé jiné. Mně se třeba povedlo otevřít jednu bariéru tak, že nejdříve byla zasažena první část tlačítek a až poté ta druhá, vtip byl ale v té méně pravděpodobné možnosti, jíž bylo mnou průchodu za zmíněnou bariéru dosaženo.

Směrovače či vodiče barev jsou dostupné vždy na začátku nebo tam, kde najdou uplatnění. Nikdy je ale nelze přenášet z jednoho úseku do druhého, tomu ostatně zabraňuje tenká a průhledná linie, průchozí jen pro vás, ne pro ostatní objekty držené v ruce. Používání směrovačů dle libosti by jednoduše roztříštilo tu barevnou směsici lítajících, rotujících a vystřelujících barev, jenž musíte vždy navést do požadovaného místa. Tudíž mi to omezení počtu objektů na jednotlivý úsek úrovně nijak nevadilo.

Proudy vystřelujících barev mají modrou či červenou barvu. Směrovače jsou tři, modrý, červený a bílý. Ten třetí funguje na obě barvy. Dále tu je nutné barvy pozměnit na tu opačnou, na níž upomíná umístěná plocha někde poblíž, kde má hráč proud barvy vést. Otevření úseků krom cíle skýtá i další směrovač nebo sekci úrovně. Proudy barev se odráží od světlých stěn či podlahy s vzorováním dlaždic. Variabilita dbá na pečlivé promyšlení map designu, kde všude můžou barevné abstrakce ozřejmit svůj pádný význam, ačkoliv sám hráč nemá v určitých místech žádný přístup. Jeho nadějí je tudíž pouze spoleh na vedení správných trajektorií.

Potěší pěkně vypadající grafika, rozmanitý ráz všech jedenácti levelů a zábava jako taková. Jen mě mrzelo, že Force: Leashed neběží pod OpenGL. Hráno ve dvojici rozlišení, 1920x1080 a 2560x1440. Dohráno prakticky jedním dechem. Rozhodně doporučuji! O dvanáct let později zahráno znovu. Měl jsem to stále k dispozici a provedl upload na Internet. Konfiguraci rozlišení řeší přidání parametru do zástupce ke hře, viz diskuze u hry. Jde v klidu i na Windows 10.

Pro: Velmi pěkné, chytlavé, jednoduché, originální a znovuhratelné.

Proti: Málo úrovní, absence OpenGL, config a save je zahrabán ve složce C:\Users\Name\R.

+3