Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Dreamfall Chapters - Book One: Reborn

Dreamfall Chapters: The Longest Journey

21.10.2014
05.05.2017
kompatibilní
75
61 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Je tomu již 14 let, co vyšel první díl point 'n click adventurní ságy The Longest Journey, který svého času mnohým doslova vyrazil dech. Titul se pro mnoho adventuristů stal kultem, neřku-li jedním z průkopníků svého žánru. I druhý díl Dreamfall: The Longest Journey mnohé potěšil, byť se nesl v akčnějším stylu a mnoho věcí bylo změněno. Obsazení, k prvobytné April Ryan přibyli Zoë Castillo a Kian Alvane, a příběhová stránka. Když už se zdálo, že otec série Ragnar Tørnquist dá TLJ světům Arcadie a Starku navždy sbohem, neučinil tak, značku resuscitoval a přivedl zpět mezi hráče. Očekávané reakce se naplno ukázaly v následné úspěšné kickstarterové kampani, tentokráte však pod záštitou zbrusu nového studia Red Thread Games. Kádr, téměř ve stejném složení, se rozhodl třetí díl zakončit v epizodickém formátu, resp. jej rozdělit do pěti "knih", z nichž první se honosí přízviskem "Reborn".

Příběh nadále drží krok nastoleným svým sourozencem, resp. jeho vyústěním, završeném v tom nejnapínavějším okamžiku. Pomyslný startovní kolík přebírá Zoë a Kian. Zoë, stále v komatózním stavu, započíná svou cestu za procitnutím v rovině astrální, v dystopickém středoevropském megaměstě Europolis, rozprostírajícím se při hranicích České republiky, Polska, Německa, Belgie a Nizozemska. V případě Kiana jsme odveleni na scénu vězeňského bloku, v němž, dumajíc nad nedávnými událostmi, čekáme na vykonání trestu smrti. Pochopitelně do těchto nezáviděníhodných situací razantně zasáhneme.

Tørnquist hratelnost obohatil hned několika menšími novinkami. Např. dialogové okénko pracuje "náznakově", najetím na konverzační položku začneme vést interní monolog a uvažovat nad reakcí. Finální sdělení ve skutečnosti tedy může vyznít odlišně než jsme zamýšleli (inspirace Mass Effectem). Mezi další "fičuru" patří i "shrnovač rozhodnutí" (dobrovolný), díky němuž se můžeme dozvědět, kdo z komunity a v jakém počtu se přiklonil k té či oné volbě (viz The Walking Dead). Pohled z třetí osoby zůstal zachován. Důraz je kladen hlavně na rozhovory, minihry a puzzle/průzkumnou stránku věci (nelineárnost).

Svazky pentalogie pokrývají všechna roční období a zároveň v nich jsou rozvinuty určité fáze života. Postupně nám představí zbývající dvě hratelné postavy, jež jsou zatím zahalené tajemstvím.


Poslední diskuzní příspěvek

@Najlvin (01.08.2019 23:26): tak to je vidno z kůže matky, že to nebude obyčejná rodinka. Ale postě s tím krbem to bez kontextu vyznívá blbě. Podle názvu jednoho achievementy tipuju, že Saga bude shifter.

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 55
Technický chrchlanec s kouzelnou atmosférou a fantastickou hudbou.

Herní složku netřeba příliš komentovat, je to prostě Dreamfall. Nově ovšem obohacený o Telltale prvky (a že se Červený Vlákňáci ani neobtěžovali je obzvláštnit, což má za následek to, že tato vložka vskutku působí jako prachsprostá kopie). Jinými slovy, po každém druhém dialogu vám hra narve do chřtánu upomínku, že si to ona postava bude pamatovat (a to zřejmě i tehdy, kdy o pět minut později danou postavu čeká jistá smrt). A že pomalu každý uniklý prd bude mít své následky. Mno nevím, evidentně různá rozhodnutí mají jisté následky, ale smysl mi to zatím moc nedává - V první kapitole jsem svému zlejšímu já řekl, že najedu do starých kolejí (druhá možnost mlela cosi o tom, že nevím a že se podám osudu a nechám tomu volný průchod). Následkem byla mise s poněkud absurdně personifikovaným mechem, přičemž říct svému zlejšímu já to druhé, mise by byla jiná a mech by nebyl takovej hezkej moderní. *krčí rameny*

Ono je to ale všechno totálně na buřt, když vás to hra ani nenechá si užít. Na co mi je velký, vcelku živoucí, mocně atmosférický město, když jeho průchod je neadekvátně otřesnou slideshow? Já fakt chtěl razit a důkladně prozkoumat každej cenťák, ale s těma fps dropama se to prostě nedalo. Šílená optimalizace stranou, chuť k průzkumu mi značně srážely i bugy - odrazy světel se ňák nudily přišpendlení k povrchům, a tak mi ustavičně vesele trsaly prostorem kolem mě; vedlejší kecy v pozadí, které vedou lidi ve městě a já můžu nejapně naslouchat, se náhodně a nesmyslně vzájemně neustále přerušovaly, pak se zase přeřvávaly, no labůžo. Apropo, proč můžu v podstatě každý dialog po větách přeskakovat, ale u Zoe a jejích vnitřních monologů to u každé poslední věty možné není? Ajo, bug.

Tvůrci se nechali slyšet, že ten extrémní městský lag by se dít neměl. Že ano, hra v té lokaci má být obzvláště vypečená, ale ne do takové míry. Takže prejže asiže jakože taky bug. ^_^

Na celé téhle situaci mě rozčiluje zdaleka nejvíc ta skutečnost, že tvůrci moc dobře věděli dlouho dopředu, že to nebude optimalizovaný. Pokud mě pamět nešálí, už na jejich KS stránce se chvástali, že Unity se optimalizuje velice těžko, ale jejich uber team grafiků a kodérů z té hry bezesporu vyčaruje technologický skvost! ... a skutek utek. Místo toho se teď, po vydání, tak nějak nanovo teprve ohání s tím, že "už na tom pracujou". Nasrat, dohromady jsem do tohohle narval dobrých 45 éček, takže se opravdu cítím značně oškubán. Chraň je ruka páně, jestli to do další epizod..ech, tedy *knihy* (poněvadž nazvat to epizodou by bylo asi pod úroveň or something) nehodí do gruntu. V téhle podobě je to opravdu smutné a fest urážlivé.

Pro: Atmosféra; hudba; některé grafické prvky; dobře našlápnutý příběh; na epizodický formát délka (ačkoliv epizodický formát jako takový mi je furt hella protivnej)

Proti: Zatím lituju každé kačky, kterou jsem do toho vrazil; divně neintuitivní ovládání/manipulace s UI a herním světem; ze scénáře místy silně dýchá tlak na pilu a snaha působit strašně vyspěle a vtipně, což se většinou míjí účinkem; i blbý žurnál je tu buglej

+25 +26 −1
  • PC 80
Tohle je hra pro fanboys. Tohle není hra pro nováčky nedotčené TLJ univerzem. Díkybohu.

Dreamfall není, nebyl a nebude AAA hrou. Takže žádný extra vyladěný Cry engine se ani nedal očekávat. Hra sice vypadá hezky, ale místy to skřípe - i přes relativně výkonný počítač nebyla hra v některých lokacích dokonale plynulá. Také jsem zaznamenala dost podivné odlesky v očích některých postav, takže to vypadalo, jako by jim z očí šlehaly blesky. Ale v podstatě se jedná o drobné glitche, které mi zážitek ze hry nezkazily.

Toliko k vyloženým negativům. Jsou zde i věci, u kterých váhám. Ono diskutované připomínání, jak váše volba bude mít dopad, jak si co kdo bude pamatovat... Upřímně nevím, co si o tom myslet. V první epizodě ještě žádné důsledky vyvozeny nebyly, takže je asi brzy vynášet nějaké soudy. Alespoň jeden důsledek jsme pocítit mohli, možná by to dalo epizodě větší hloubku, která jí trochu chybí.

Všimli jste si, jak je snad půlka postav dabovaná chlápkem, co namluvil Vernona ve Witcherovi? A změna dabérky Zoë byla také lehce nešťastná, asi bych měla lepší pocit návaznosti mezi Dreamfallem a Chapters, kdyby postavy neměly úplně jiný vzhled, hlas i charakter. Také začátek byl dost frustrující. Za mě - zaříznout Zoë, vrátit April, měla tisíckrát větší charisma. Btw, kdo teda byla ta stařena v TLJ mluvící s Vránou, heh?

Co ovšem hra zvládá bravurně, je navození atmosféry. Prostředí, zvuky, hudební podkreslení, krása. Jasně, může za to i z větší části nostalgie, ale celkový dojem je prostě perfektní. Dost mě překvapilo, že je mnohem pohodlnější hrát hru s klasickým xboxovým ovladačem než s myší.

Po první epizodě je těžké hodnotit. Z příběhu jsme neviděli mnoho, ale jsem zvědavá na pokračování. Puzzlů také mnoho nebylo, tady doufám, že se hra příště pořádně rozjede. Za mě - napjatě čekám, co bude dál, dojmy zatím pozitivní. (Ačkoliv jsem asi trochu zaujatá a hře jsem ochotná odpustit opravdu hodně.)

Pro: Atmosféra, hudba, lokace

Proti: Technické problémy, zatím velmi malá obtížnost

+21
  • PC 75
Od první epizody nového Dreamfallu jsem čekal atmosférické prostředí, zajímavé postavy, pokračování skvělého příběhu, rozšíření mytologie této série, odpovědi na některé otázky (obzvláště na tu nejdůležitější) a skvělou hudbu. Vše tohle jsem dostal!

Nikdy jsem od této série nečekal žádný extra dobrý gameplay - v obou předchozích dílech mi spíš překážel v užití si skvělého děje a dialogů. Proto si osobně myslím, že Chapters svým jednoduchým herním pojetím naprosto vyhovuje svému účelu. Popravdě mi vyhovuje víc než v Dreamfallu. Hlavní "herní části" spočívají v prozkoumávání, dialozích a dějových rozhodnutích - a přestože jsem od této série nečekal tento typ interakce, ani mi nijak zvlášť nepřekážel a jsem docela zvědavý kam povede (osobně čekám jen drobné změny v specifických situacích než různé konce příběhu). Jak říkám, není to zázrak, ale účel plní.

Nová dabérka Zoë se mi líbí mnohem víc než ta stará a i lehká změna jejího charakteru (pochopitelná vzhledem k její situaci) mi přišla na chuť. Hlavně má konečně smysl pro humor.

Grafika mi přišla skvělá, obzvláště s přihlédnutím na množství financí, které mají vývojáři k dispozici. Občasné zvláštní světelné efekty v Europolis mi nijak extra nevadily.

Dreamfall Chapters rozhodně není vhodným úvodem do této série, ale to nikdy neměl být. Mělo to být pokračování rozvyprávěného příběhu a ne začátek nového. Proto pro mě první kniha splňuje přesně to, co jsem od ní čekal. Nic víc, nic míň.

Nemůžu se dočkat pokračování...
+18
  • PC 60
První kickstarter projekt, který jsem s velkou chutí a dokonce jistotou podpořil. Kdo ví, kde jsem bral onu jistotu. Možná to byla jen ta silná nostalgie, nebo naděje, co ve mě dřímala tolik let. Dreamfall: The Longest Journey je pro mě dost možná nejlepší adventura vůbec, tedy ohlášení, že se maká na přímém pokračování ve mě vyvolalo poměrně velký pocit euforie.

Jenže jak už to tak bývá, někdo kdo má na starosti finance se přepočítá, a ejhle....najednou dojdou peníze na dokončení hry. To je přesně případ Knihy č.1. Nedodělaná, uspěchaná, řekl bych tak možná stav pozdější alpha verze.
První pro pozemšťana nepochopitelná věc je optimalizace. Ta jak už víte není dobrá ani špatná, ona je katastrofální - i po tom nedávno vydaném patch. Já jsem herní individuum, který neřeší kvalitu animací, grafiky, mimiky or whatever, ale HW optimalizace je pro mě základní stavební kámen. Když vám hra běhá, tak jak D:CH je to problém, jelikož to pro mě zcela kazí zážitek z hraní. Jasně, je to adventura těch 30 FPS bych přijal, ale při takřka konstantních 20 fps v kombinaci se všudypřítomnými "lens flares" se mi dělalo lehce blivno.
Světlo tady vůbec dělá Unity enginu dost velký potíže. Postavám někdy blikají oči, světýlka poletují kolem vás jako bludičky a hlavně sráží plynulost hry.
Dvakrát jsem musel načítat starý save kůly bugům, které mi zabránily v postupu příběhem.

Změna: Vzhled Zoe se mi líbí. Vypadá vyspěleji a vůbec je to pěkná baba. Co se mi nelíbí je změna herečky. Zoe ztratila svůj přízvuk, a když už se ho dabérka snaží napodobit, tak to zní dost nuceně. Celkově ted Zoe nezní jako ta dívka ze slunné Casablanky, nýbrž jako holka co byla odchována v nějakém Ghettu. Hodně herců změnilo hlas. To platí pro Kiana, jehož hlas se mi zdál lepší než originál.
Scénář má kolísavou kvalitu. Jak už zde bylo psáno autoři tu dost uměle snaží udržet "dospělý" nádech. Postavy bez zřejmého důvodu nadávají. Slovíčko jako "fuck" "shit" tu padají na můj vkus až moc často, a někdy to vypadá jako by danou konverzaci psalo 12 dítě. V jedné větě padne slovo "shit" 7krát.......the hell? A to nezminuji, nelogičnosti v příběhu, náhlý nástup amnésie a tak vůbec. Copak Ragnar Tørnquist zapomněl, co před lety napsal? No, uvidíme jak se to vyvrbí. Příběh, stejně jako vliv rozhodnutí na něj se teprve projeví až v dalších epizodách - pokud se jich dočkáme.

Dobré věci: Atmosféra je stále skvělá, hudba je to nejlepší co jsem tento rok slyšel. Grafika je pěkná, lokace taktéž. Město je překvapivě rozhlehlé a dost zalidněné. Interface se od minulého dílu prakticky nezměnil. Je jednoduchý, přehledný. Délka je na epizodní materiál překvapivě slušná. Hádanky tu vlastně nejsou, obtížnost je dost easy, ale to byl i předešlý Dreamfall.

Nebudu tu ukrývat své zklamání z první epizody, ale rozhodně nehodlám celou hru zatracovat a rád si na další díl skládanky počkám. Teď jde jen o to, jak se Book One bude prodávat. Aby to nedopadlo jako s Broken Age.

Pro: Atmosféra, hudba, lokace.

Proti: Nedodělanost, (ne) optimalizace enginu, díry v příběhu.

+17
  • PC 65
V to, že sa ešte niekedy dočkám pokračovania Dreamfall: The Longest Journey som už neveril. Book one Reborn pokračuje doslova tam, kde sme pred 8 rokmi skončili, preto si treba osviežiť pamäť doštudovaním toho, čo sa vlastne stalo, lebo ak nerátame krátky recap ako samostatnú položku v hre, nedozvieme sa to.

Na prvý pohľad sympatický krok, resuscitovať sériu a zodpovedať nezodpovedané otázky a uzavrieť príbeh je kazený technickými problémami v podobe bugov, neskutočne zastaralej grafiky, prelínaní textúr a veľmi prehnaných a občas zle vykreslených lens flare efektov ako aj zbytočne veľkými a prázdnymi lokáciami.

Z hľadiska gameplayu sa väčšina hry zameriava na klasické poslíčkovanie a len minimum adventúrnych úkonov kombinovania predmetov (dalo by sa zrátať na prstoch). Hlavná motivácia tak zostáva v odhaľovaní príbehu a v dialógoch postáv. V prvej epizóde toho z príbehu i pre jej výraznú krátkosť veľa neodhalíme, práve naopak vyvstávajú ďalšie otázky. Z dialógového hľadiska je hra celkom zaujímavá, len niektoré postavy sú si občas podobné a nevýrazné (napr. Mira a Nela sú charakterovo takmer totožné postavy), dabing je veľmi vydarený.

Prečo teda pri toľkej kritike relatívne pozitívne hodnotenie? Asi z nostalgie, pre prísľub toho, že sa to nejak rozbehne a toto je len začiatok od ktorého nemožno očakávať v prvej epizóde hneď odpovede na otázky, no i tak mohla byť dlhšia.

Pro: pokračovanie série, príbeh (ktorý sa snáď zaujímavo rozvinie), opäť zaujímavé svety

Proti: v podstate celá technická stránka hry, zbytočne veľké a prázdne lokácie, adventúrne ešte osekanejšie než Dreamfall

+15