Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Curse of Enchantia

1992
67
10 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Mladý chlapec jménem Brad hraje se sestrou Jennifer baseball, když tu se najedou zableskne. Jak brzy zjistí, zlá čarodějnice ho unesla do světa fantazie Enchantia, protože potřebuje dítě mužského pohlaví z naší dimenze, jako jednu z přísad do elixíru věčného mládí. A tak si Brad visí v žaláři v řetězech, ale protože nechce skončit v kouzelném kotli, rozhodne se pro útěk. Jeho úkolem se nakonec stane zbavení Enchantie prokletí, což jej zavede napříč celou zemí až do hradu čarodějnice. Musí však najít několik předmětů ze Země, které mu umožní zlou čarodějnici porazit a navrátit se bezpečně domů.

Curse of Enchantia je humorná point and click adventura s akčními sekvencemi, s interfacem založeném na ikonách, která se částečně inspirovala pohádkami jako je Sněhová královna či Lev, čarodějnice a skříň.


Diskuze ke hře

Doposud o hře nikdo nediskutoval.


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 55
Curse of Enchantia je první adventura, kterou jsem dohrál v roce 2023. Před rokem jsem se taktéž pokoušel o její pokoření, ale hra mě poměrně dost štvala (důvody uvádím níže) a poté, co mi hra těsně před koncem Junkyard vytvrdla takovým způsobem, že jediný způsob oživení mého miláčka bylo tvrdé vypnutí vypínačem, jsem milou Enchantii bez zálohování savů smazal. V prosinci 2022 mě k jejímu znovurozehrání inspiroval Ringo, který hru viděl celkem pozitivně. Nového rozehrání nelituji, bug se tentokrát neobjevil, a tak si mohu tuto bezmála 31 let starou hru odškrtnout jako dohranou.

Co by to bylo za adventuru bez skvělého epického příběhu? No... třeba Curse of Enchantia. Hlavní hrdina Brad (jméno se dozvíme z manuálu) je transportován ze světa lidí do světa Enchantie kouzlem zlé čarodějnice. Manuál vysvětluje i důvod, proč je ho v zemi Enchantie potřeba. Má se totiž stát přísadou do lektvaru věčného mládí. No nic, dávám přednost koupeli v krvi obětovaných panen, ale proti gustu... V průběhu hry o příběh nezavadíme. Celá hra je jen jakýsi roadtrip Brada po Enchantii, což je země, kde se fantazii meze nekladou. Země je zajímavým mixem mezi (ne úplně tradiční) fantasy kombinované s předměty z budoucnosti (20. století a dále - robot). Na konci se Brad setká se zlou čarodějnicí a následuje asi třívteřinové outro. Slabý příběh je podpořen absencí dialogů, kdy Brad umí vyslovit pouze Hi!, Help! a open sesame. Hra pádí stále kupředu, odehrává se jen na několika málo v ten moment aktivních obrazovkách, takže odpadá backtracking, a trochu mi svým pojetím připomíná hru Gobliiins , ale ti na to byli tři.

Hra přichází se zajímavým způsobem ovládání. Nejedná se o standardní point'n'click adventuru, ale klikáním pouze ovládáme chůzi postavy. Aktivity vybíráme z tlačítek na způsob Lucasího SCUMM systému. A to je problém, protože tlačítek je ve hře příliš, jejich použití je poměrně nelogické, a tak mnohdy víte, co byste chtěli udělat, ale nevíte, jak to udělat. Detekce aktivních míst působí celkem spolehlivě, mnohdy i na velkou dálku a to s jedinou výjimkou. Nahrávací hifi-věž nedaleko kapely v junkyard reaguje pouze v případě maximálního přiblížení, jinak hra nereaguje a kvůli tomuto zákysu jsem prohledal tři návody na internetu. Nepříjemné je také časté zasekávání herní postavy o překážky případně její vstup do exitu, kam jste vstoupit nechtěli.

Z technického hlediska je na tom hra dobře. Grafika je pěkná, hudba není špatná, ale opakuje se v krátkých smyčkách. Zvuky jsem s výjimkou jinglu ohlašujícího úspěšnou akci nezaznamenal žádné. Hra je stabilní a s výjimkou jednoho již zmíněného pádu běhala jako hodinky.

Nevím, pro koho je hra určena. Z hlediska kouzelného světa a hlavního hrdiny zřejmě směřovali Core Design na mládež. Tomu by napovídala i absence tak "oblíbených" úmrtí hlavní postavy (tímto zdravím Sierru). Jenže hra umí být poměrně tuhá. K tomu přidejte kostrbaté ovládání a vyjde vám hra pro děti, kterou ale zřejmě děti nedohrají.

Když jsem hru před rokem na sílu hrál, uvažoval jsem o hodnocení kolem 30%. Při současném dohrání mne hra i přes své slabiny celkem bavila a nebál bych se hodnocení zdvojnásobit. Jenže 60% jsem dal Innocent Until Caught a ta hra mi prostě přijde lepší. Takže to vidím na mírný nadprůměr. Myslím, že herní archeolog si hru užije, byť třeba jen kvůli pěkné grafice a netradičnímu pohledu na pohádkový/fantasy svět.

Pro: Pěkná grafika, postava nemůže umřít, absence dead endů, zajímavý svět, minimalizace backtrackingu.

Proti: Absence příběhu, absence dialogů, podivné ovládání.

+18
  • PC 85
Tohle je moje srdcovka srdcovatá. Jedna z mých prvních legálně zakoupených her, ještě na disketě (i když místo "ještě" by mělo být "už", protože tehdy ještě někdo jel na kazetách, aspoň si to myslím), ve voňavé růžové krabičce s krásným plakátkem uvnitř, kterým jsem nikdy neměl to srdce volepit zeď, abych si ho nezničil. Ale snad přejdeme ke hře. Jde o kouzelnou adventuru, která je velice originálně nadesignovaná. Jde o jakousi větev adventur, které se nikdo nechytil (naopak, těch dalších jako Sierra a Lucasarts ano). A je to škoda. Dnes by snad byla všemi pisálky vyzdvihovaná do nebes jako indie hra s geniálně vymyšleným principem spojení adventury a arkády. V této hře totiž jdete z jedné obrazovky do druhé a cítíte se jako kdybyste někam jeli! Úkoly se daly řešit většinou v obrazovce, kde jste v té chvíli byli, nebo objednu, a když jste popojeli (a dost často jste museli prchat před něčím nebo správně načasovat akci), tak jste se už nemohli vrátit. Moc pěkné animace a hezky stylizovaná grafička umocňovaly ten nezapomenutelnej zážitek. Tehdy to byla rozhodně pecka! Ale co jsem ji před pár dny zkoušel znova, zjistil jsem, že stále to její kouzlo funguje.

Pro: logické řešení úkolů, originalita, pohádková atmosféra

Proti: krátké intro,

+7 +8 −1
  • PC 50
Nestává se mi u adventur často že bych neměl sílu danou hru dohrát a v půlce skončil bohužel tady to jinak nejde a to hra není špatná ale vše vám vysvětlím dole..abyste mě neukamenovaly :D

Vžijeme se tu do role kluka který v naší době hraje bejsbůlek a je unesen čarodějnicí nebo transvestit čarodějem aby kluka uvařil/a nebo tak něco. Příběh je tu vyprávěn slabě a to formou začátečnického intra které je takové nijaké a prostě vám ukáže záporáka mizejícího hlavního hrdinu který se ocitá v pohádkovém světě a je uvězněn ve vězení konec. Pokud vám popis příběhu aspoň trochu připomíná Simona tak v tom nejste sami (samozřejmě hra vyšla dříve než Simon takže jí to nemám za zlé).

Nevím jestli ten kluk má v hlavě věšteckou kouli ale bez jakýchkoli indícií zhruba přesně ví kam jít co udělat proč jít sem apod. Takže příběh je pro mě no dá se nazvat že tam skoro žádný není což mě zhruba v půlce hry přestalo táhnout a ztratil jsem chuť hrát dál.

Další pěkný blud jsou lokace..nemyslím vzhledově vzhledově je celá hra pěkná a i dneska k nakousnutí. Bohužel při chůzi se hra trhavě posouvá a v některých lokacích se nejde vůbec vyznat protože např. na severním pólu půjdete nahoru a vyjdete zleva a pak vyjdete zleva vyjdete zprava no zkrátka na některých místech se můžete pěkně zamotat až to vede k frustraci. Třeba začátečnická jeskyňě ta mě pěkně otrávila.

Ze začátku mi přišlo originální volení akcí ale postupem času kdy jsem k němu měl nechu´t jelikož se musíte dlouze hrabat v ikonkách jaká je správná díky které můžete odemknout dveře díky které můžete něco na něco použít apod. Toto zdlouhavé vybíráni už pak začíná pěkně štvát. Ve hře chybí dialogy což neberu jako mínus spíš plus, v tom ohledu že hra dokáže pracovat i bez nich a to díky slovům help a hi které vybíráte z textových možností a postavy vám také odpoví v podobě obrázku že třeba za peníze vám dají oblečení. Což mi přijde jako originální nápad.

Hra je prezentovaná jako humorná..což o to humorná je ale tak do půlky hry kdy už mi přišlo že tvůrci nevěděli co ještě udělat za animační humor ale musím říct že parkrát jsem se pobavil. Navíc opravdu nevím co mají tvůrci se zakopáváním..kde skoro každá zlá postava zakopne :D.

Grafické zpracování je na dobu vzniku krásné a malebné...radost pohledět i hudba je příjemná i když se často opakuje.

No mohla to být dobrá adventurka bohužel je opravdu děsně frustrující a i za tu hodinku herní doby dokáže všechny své esa vyplýtvat už v půlhodině.

Pro: Grafické zpracování,humor

Proti: Příběh ( I když o ten asi nejde), výběr akcí, nezáživný hlavní hrdina,frustrace, místy zmatené prostředí, hře dochází chvílemi dech, po půlce velká frustrace (U mě)

+7
  • PC 60
Curse of Enchantia jsem měl z dětství zafixovanou jako hroznou blbost. Při první pokusu o znovurozehrání mě odradil idiotský systém ovládání a hra šla z disku. Nakonec jsem se kousnul a hru dohrál. Byl to boj.

Začal bych příběhem, jenže tu žádný není. Kluk je přenesen do nějakého paralelního světa čarodějnicí, prochází podivným světem kde jsou monstra, ale i technologie a když čarodějnici porazí, vrátí se domů a objeví se nápis The End. Nic víc. Ve hře nejsou žádné dialogy, hrdina umí říct akorát Hi a Help a pokud někoho potká, postavička mu obrázkem ukáže co chce. Ano i tak se dá vyprávět skvělý příběh (Machinarium), ale tady to prostě nefunguje. Lokace na sebe nenavazují a nedávají občas smysl.

Grafika je celkem pěkná, hudba se mi líbila, než jsem zjistil že jede v nekonečné krátké smyčce a musel jsem ji vypnout (přes setup).

A můžu pokračovat v kritice i v hratelnosti. Předměty nejsou popsány, takže nevidíte co hrdina drží, nebo na co kouká. Po Kyrandii jde o druhou hru, která má omezený inventář, takže se v jeskyni vracíte na třikrát pro šutráky (dále už to naštěstí není problém). A pak je tu otřesné ovládání. Jsou tu obrázkové ikonky, takže jsem musel kouknout do návodu co vůbec která dělá a kromě look, talk a get je tu na osm částí rozdělené use - unlock, insert, push/pull, eat, wear, throw, give, combine. A ještě attack a jump.

A v tom je kámen úrazu - ve většině případů tušíte co udělat, ale netušíte jak. Autoři jsou důslední a tak jednotlivé příkazy často dost nelogicky střídají. A je jasné proč - hra je totiž šíleně krátká a i se zkoušením všeho na všechno se dá dohrát za pár hodin. Bez šíleného ovládání, nebo vědět co děláte, máte do hodiny hotovo.

A proč po tom všem 60%? Inu ono mě to nakonec docela bavilo. Curse of Enchantia je totiž v podstatě tradiční adventura spíše pro mladší hráče, čemuž odpovídá i humor. Nemůžete umřít, udělat chybu, většinou se pohybujete na pár obrazovkách, na 90% věcí se dá přijít (na všechny ostatní je tu návod, například co udělat s odpadajícím rybářem by mě nikdy nenapadlo). Jednotlivé obrazovky jsou zábavné, povedené i atmosférické - skalní cesta s postupným překonáváním překážek, ledový palác či na etapy probíhající souboj s upírem, který si nakonec sbalí fidlátka a znechuceně odchází.

Takže pokud překousnete šílené ovládání a nulový příběh, je to celkem hratelné.

Pro: Slušná grafika, zábavné lokace, tradiční adventuření.

Proti: Nulový příběh s odfláklým koncem, šíleně překombinované ovládání, krátké.

+7