Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Broken Sword: Shadow of the Templars - Director's Cut

19.03.2009
24.01.2010
26.08.2010
28.06.2012
79
80 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Podobně jako The Secret of Monkey Island se i další slavná adventura s názvem Broken Sword: The Shadow of the Templars dočkala svého remaku. Základ původní hry je nezměněn, stále jde o klasickou 2D point & click adventuru, ve které je hlavním protagonistou Američan George Stobbart, který se během své dovolené v Paříži úplnou náhodou zaplete do dobrodružného pátrání po vrahovi.

Hlavním důvodem ke koupi remaku jsou dvě hodiny hracího času navíc, přičemž si v nich zahrajete za francouzskou novinářku Nicole Collard, které později začne pomáhat právě George. Další z novinek jsou přiblížené obličeje při rozhovorech nakreslené Davem Gibbonsem, který dělal například i na komiksu Watchmen. Taktéž je zlepšena kvalita hudby a dabingu a nově je zakomponovaný systém nápovědy.


Poslední diskuzní příspěvek


Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 40
Přesně třináct let po vydání legendárního prvního dílu série Broken Sword se jeho tvůrce Charles Cecil rozhodl vytvořit remake, který by fungoval na moderních počítačích. Byla třináctka pro dílo, jenž neslo podtitul The Director’s Cut šťastným číslem? Můžu říct hned zpočátku – nebyla.

Důvod, proč se tehdy tým Revolution Software pustil do remasteru, byl celkem jasný. Přechod série do 3D ve třetím a čtvrtém díle se totiž vůbec nepodařil a oba kousky se nesetkaly s příliš příznivým ohlasem. Charles Cecil pochopil, že jeho velkohubá prohlášení o smrti klasických adventur a nutnosti přesunout se do 3D a k větší akci se až tak úplně nesetkala s realitou. A že pokud bude chtít přežít, bude muset nabídnout hráčům něco zajímavějšího. V tu chvíli si ještě netroufal na tvorbu pátého dílu a rozhodl se vytřískat peníze z úspěšného prvního a druhého dílu vytvořením verze primárně určené na konzole WII, Nintendo DS a posléze i na mobilní telefony. Až úspěch na těchto platformách jej přiměl začít přemýšlet nad kickstarterovou kampaní pro pátý díl a vydání remasterované verze i pro PC. A jak dopadla? Neslavně.

Do hraní novější verze jsem se pustil hned po (již několikátém) dohrání originálního prvního dílu, takže mám možnost srovnávat. A nová verze skoro v ničem nevychází líp, spíš naopak. Hned po spuštění zjišťujeme, že je všechno jinak, včetně úvodního intra, které ve své době dokázalo navnadit hráče do té správné idylické atmosféry, která byla záhy rozmetána výbuchem v kavárně. Tak epický začátek zde rozhodně nečekejte. Jedním z hlavních taháků Director’s Cut měly být přidané nové části hry, kde hrajete za Nicole Collardovou. A její první část je hodně atypicky dána hned na samotný začátek hraní, čímž se ale nabourává vydařený úvod originálu – namísto postupného rozjezdu a seznamování se s prostředím včetně jasné motivace George zjistit, co stálo za výbuchem, čímž byl postupně vtažen do příběhu, přichází návštěva pro hráče neznámé Nicole u mediálního magnáta Pierra Carchona, kam přichází z neznámého důvodu a než se ho vůbec stihne dozvědět, je politik zavražděn. Jeho manželka se chová divně, Nicole okamžitě (asi nechtěně) ničí stopy zložinu a pokouší se sama o pátrání, které je protákno pár více či méně nápaditými puzzly. Atmosféra je ta tam a osobně mi přišlo celkem otravné procházet tuto úvodní část, která není vůbec příběhově vystavená a zajímavá. Jako rozjezd hry a nalákání to moc dobře nepůsobí a jde poznat, že do téhle hry vůbec nepatří, že jde vlastně o úplně jiné dílo. Totéž lze říct i k dalším hratelným vsuvkám s Nicole, které jsou do příběhu násilně zakomponované a v drtivé většině jen otravují a zdržují, než aby přinášely něco nového. Spíš naopak – snahy o zakomponování Nicole jako druhé hratelné postavy přinutily autory škrtnout část dialogů, hlavně vzájemné komunikace Nicole s Georgem, aby se hráč potřebné informace dozvěděl až z hraní za Nicole. To podle mě nabourává i v prvním díle pečlivě budovaný vztah mezi Georgem a Nicole.

Nové příběhové prvky ale nejsou tím nejhorším, co tuhle verzi Broken Swordu kazí. Mnohem horší je snaha přiblížit se současným herním hráčům, kteří hrají na handheldech, mobilních telefonech či tabletech a nechtějí přemýšlet nebo dělat některé kroky navíc. Tolik chválené velmi efektní ovládání v originálu s jediným chytrým animovaným kurzorem a inventářem v horní liště je nahrazeno totálním paskvilem, kdy je ve spodní liště ikonka pro inventář, po jehož rozkliknutí se teprve objeví nová tabulka s předměty. Ergonomické a chytré řešení je ta tam, tohle může vyhovovat leda konzolistům nebo hráčům s touchpadem. Vše je navíc výrazně zjednodušené, ubyla celá řada aktivních předmětů a ty co zbyly, tak jsou jasně zviditelněné, takže je není možné minout. Velmi zjednodušené byly i některé puzzly, některé byly dokonce vypuštěné úplně. Dokonce i legendární puzzle s kozlem v Irsku se bagatelizoval v primitivní jedno kliknutí bez nutnosti jakéhokoliv přemýšlení. A když už si náhodou i v takto zjednodušené verzi nebudete vědět rady, je k dispozici jednoduchá strukturovaná nápověda. Navíc úplně vymizela možnost zemřít. V originálu bylo po úmrtí jedinou šancí použít starší save, což bývalo kritizováno, protože hráči zapomínali ukládat. Namísto toho, aby v remaku použili obvyklejší variantu, kdy se po smrti hra vrátí zpět do okamžiku, kdy to jde ještě napravit, tak byla smrt radši vypuštěna úplně. A tak třeba z hotelu Ubu prostě nejde vyjít s pergamenem. V některých případech, kdy hráč chvíli váhá se správným řešením, tak jej hra dokonce provede sama od sebe. Apropo, když už jsem zmínil ukládání, k dispozici je pouhých deset slotů.

Součástí remaku bývá většinou i pokus o vylepšení grafiky. Ani tady si nejsem jistý, zda došlo ke zlepšení. Jasně, hra je nyní ve vyšším rozlišení, ale nejsem si jistý, jestli to ve finále vypadá líp, než originál v původním rozlišení. Navíc autoři vypustili některé animované sekvence, což je velká škoda. A to jak filmové předěly, tak i samotné ve hře. A tak třeba hospodský v Irsku už neotvírá pult pro vstup do sklepa, dělník u kavárny se už nevrací na své místo z úspěšné návštěvy sázkové kanceláře, vlajky před hotelem Ubu jen nečinně visí a s novým rozlišením úplně vymizelo roztomilé pousmání Nicole, kdykoliv hráč vstoupí do jejího apartmá. Dalším z velkých kladů remaku měly být mini-okýnka s tvářemi jednotlivých postav během rozhovorů. I zde to nedopadlo příliš dobře – objeví se sice lehce rozanimovaná okýnka s tváří nakreslená komiksovým autorem Davem Gibbonsem, když ale postava mluví, vůbec se jí neotvírají ústa – ty se otevírají jen originálním postavám na umělecky rozmazaném pozadí. Takže jde spíš o změnu k horšímu, kterou navíc doprovází změna titulků – namísto stylového písma cartoonovského typu přímo před herním pozadím přichází umělé okýnko nahoře s titěrným textem, na který je potřeba brát si lupu, aby vůbec daný text šel přečíst. Navíc, díky okýnkům s portréty se text neobjevuje na jednom místě, ale jednou vlevo, jednou vpravo a jednou uprostřed, takže se těžko hledá, kde se daný text objeví. V animovaných filmových sekvencích se pro jistotu titulky neobjevují vůbec.

S postupem hraní si pak hráč znalý originálu začne všímat i dalších chyb. Pěkná ambientní živá hudba v podání anglické šlechtičny v hotelu Ubu či irského houslisty je úplně upozaděna a mnohdy ani nehraje, když má. Stejně tak časování hudebních motivů, které dokázalo utvářet tu správnou tísnivou atmosféru, už není tak dokonalé a výrazné. Čím dál víc jsem začal přemýšlet, jestli má Director’s Cut alespoň jeden klad oproti originálu. Našel jsem asi jediný – při přechodu mezi obrazovkami je možnost použít dvojklik pro rychlejší odchod. A to je teda žalostně málo.

Broken Sword: Shadow of the Templars – The Director’s Cut můžu s čistým srdcem jednoznačně nedoporučit. Jedná se o nepovedenou předělávku původního originálu, která sice přináší pár nových částí nepříliš dobře zapadající do celého univerza, drtivá většina ostatních prvků je však mnohem horši. Pokud si chcete tuto unikátní adventuru zahrát, šáhněte určitě po původní originální verzi Broken Sword: The Shadow of the Templars.
+40
  • PC 65
První Broken Sword považuji jako jednu z nejlepších adventur. Když jsem se dozvěděl, že vyjde remake s rozšiřujícím obsahem od původních autorů, velmi jsem se na tento počin těšil. A to jsem možná spíše neměl, protože při hraní jsem cítil spíše pocity zklamání.

Příběh začíná o nějaký čas dříve než v původní verzi. Ještě než dojde k výbuchu v kavárně, kde se poprvé setkáme s Georgem, vydává se novinářka Nico na rozhovor s kandidátem na prezidenta, který je ale před začátkem rozhovoru zavražděn. Oproti jedničce se tedy dozvíme něco o příběhu i ze strany Nico, což je na jednu stranu fajn, na stranu druhou je z toho hodně cítit, že je tato část příběhu dolepená bez větších návazností na hlavní příběh, ale dá se to skousnout. Možná je to tím, jak mám rád původní hru, ale bohužel jsem došel k závěru, že na mě nové pasáže působily spíše rušivě.

Pak jsem ještě přemýšlel i nad tím, že přidané hraní za Nico trošku kazí i část příběhu, protože v původní hře jsem vlastně ve značné části hry netušil, jestli je Nico skutečně na mé straně nebo jestli to na mě jen hraje. Teď když za ní i hraji, tak je mnohem větší pravděpodobnost, že k její zradě v příběhu nedojde. To samozřejmě platí pro nové hráče této značky.

Hratelnostně mě nové lokace nijak neurazily, ale bohužel ani nijak nenadchly. Někomu může vadit větší množství logických miniher, což se ale netýká mě, protože já si je v adventurách většinou užívám. Za sebe musím pochválit hlavně puzzly se substituční šifrou, jejichž luštění bylo pro mě zábavné a hlavně neokoukané. Co mě ale namíchlo, je značné zjednodušení jedné legendární scény v Irsku.

Grafická stránka hry u nových lokací vypadá fajn, původní pasáže pak mají původní vzhled, který mi ale přišel takový mírně rozmázlý, takže občas nebyly vidět některé detaily. Hodně to bylo vidět u obličejů. Co mě ale hodně vadí, jsou mluvící nebo spíše nemluvící portréty při rozhovorech. Jako myšlenka více zobrazovat emoce daných lidí je fajn, chybějící pohyby rtů (s výjimkou několika sekvencí) tento aspekt ale totálně zabíjí.

U remaku jsem tak trochu počítal s tím, že dojde k otitulkování video sekvencí, k tomu bohužel nedošlo a tak je hráč odkázán na odposlech. U nového dabingu se to už celkem dá, ale u původních sekvencí je dabing v horší kvalitě a tak není moc rozumět. Obzvláště když mluví Nico se svým francouzským přízvukem, tak mi uniká celá řada slov. Anglicky sice rozumím každým rokem lépe a lépe, ale bez těch titulků to prostě není ono. Když už zmiňuji dabing Nico, je fajn, že ji namluvila stejná dabérka jako v původní verzi.

Dle mého názoru toho tento Director's Cut moc nevylepšuje, ale naopak spíše jen zhoršuje. Ani nový obsah s Nico to bohužel moc nezachraňuje. Na pozadí toho všeho je stále ten vynikající příběh a povedené dialogy v původních lokacích. I tak bych ale doporučil sáhnout spíše po původní variantě hry.

(Dohráno v roce 2019)
+28
  • PC --
Rád jsem si Broken Sword zopakoval, ostatně nedávno jsem oprášil své CD se hrou a kousek jí rozehrál. Z nějakého důvodu jsem ale přestal hrát a shodou náhod chvíli na to vyšel Director´s Cut. Kdybych tak byl býval věděl, že...
...vsunutý příběh s Nico, zabere cca čistou hodinu hraní, z toho třicet minut na začátku původního příběhu a poté dvě krátké patnáctiminutovky během vyprávění. To je, podle mě, docela mizerný důvod pořizovat si celou hru znovu.
...obtížnost je snížena. Všechny použitelné předměty jsou aktivně označeny, hra obsahuje systém nápovědy, zjednodušeny byly i kritické pasáže (např. legendární kozel v Irsku, přepadení ve vlaku atp.) a odstraněny některé slepé uličky (např. ždímaní hadru do kanálu před Irskou hospodou).
...přibyly nějaké ty nové puzzly i do původního příběhu s Georgem, které mě ale výsostně nudily.
...nové xichtíky v rozích obrazovky a texty u nich nejsou pro velké monitory příliš příjemné. Kroutit hlavou z jednoho rohu monitoru na druhou... raději jsem volil původní rozlišení v okně.
...zvuková kvalita nově nadabovaných pasáží byla uměle snížena, aby nepůsobila vedle té původní (šumivé) zvukově příliš kvalitně. Ve výsledku jsou slyšet dva stejné, ale přesto rozdílně znějící hlasy jedné a té samé postavy.
...nepříliš povedené jsou i některé nově přemalované části hry, které vedle těch starých vypadají až příliš okatě hezky (např. nová Nico procházející vedle původního George na konci hry). Grafika už tak dýchá takovou tou kouzelně smrdutou rozmazaností dávných dob minulých jen z poloviny...

Jeden z jednoho Garreta doporučuje původní hru před Director´s Cut.
+27
  • PC 55
Původní BS mám ze všech dílů nejradši. Krásná kresba, epický příběh a hlášky to všechno dělá tuto adventuru výjimečnou. Mé hodnocení je zde pouze na počin director´s cut, tedy na "přidanou hodnotu".

Director´s Cut přidává linii s Nico, ten příběh je velice citlivě vtěsnán do původního děje, takže tady jednoznačně kvituju, protože jsem viděl už řadu odstrašujících případů. Obtížnost je příjemná, nové puzzle jsou dostatečně nápadité a přitom nejsou nijak frustrující. Problém mohou mít neangličtináři s šifrováním dopisu, ale když jsem to dal i já, velký příznivce češtiny a dabingu, tak to nebude tak horký. Možnost rozehrát ve okně je také plus, můžete tak vidět jak se grafika BS vyjímala na 14palcovém monitoru. Nové titulky vypadají moderně, nejsem si jistý jestli půjdou dobře počeštit případnými češtináři. Jen mě překvapilo že do neherních frekvencí (intro) nejsou přidány a tak tam slyšíme pouze hlasy, nicméně to je tak 1% hry.

Kdyby zůstalo u výše zmíněného, director´s cut by se setkal s mou bezvýhradní podporou, nicméně je tu pár sporných a i čistě negativních věcí:

Přibyl systém nápovědy, to už je otázka preference, můj osobní názor je že nápověda ve hře je zlo, protože i když ještě zdaleka nejsem nijak frustrován tak je to příliš lákavá nabídka, člověk potom zádrhely sfoukne raz dva a už nebude mít krásné vzpomínky jak se potrápil a hrdost že hru dohrál. Jiného charakteru jsou blikající body, které mi z hlediska obtížnosti nevadí jako spíše ruší jednotlivé lokace.

Nově jsou vidět tváře postav v dialozích. Ty jsou v úplně jiném stylu než původní hra(viz obal), některé ksichty se povedly (Nico třeba), některé vyloženě ne. Když na mě vykoukl hlavní hrdina Poulíček tak jsem se lekl a zbytek hry plakal a hledal jak to vypnout. Nejde to, Poulíček se vám směje do tváře a po linii s Nico zcela přebírá iniciativu a vy už jen matně vzpomínáte na toho ostře řezanýho Jiřího, kterýmu sebral hlášky.

Když mluvíme o director´s cut, člověk by očekával že se do hry bude přidávat, ale tvůrci řekli NE a hra prošla poměrně hutným odstraňováním aktivních bodů, špatných konců a slepých uliček.

Celkově BS director´s cut má stále zachován stejný příběh a přidal zajímavou dějovou linii která tu původní zároveň nijak neutlačuje, nicméně člověk co hrál původní verzi může mít na jazyku trpkou příchuť že věci nejsou tak jak mají být. Původně jsem si myslel že jsou to jen takové staromilské povídačky, ale vzpomínky na znovuzahraní původní hry asi před rokem mi to potvrzují...

Pro: původní hra, nová linie s Nico, hraní v okně možné, trošku puzzlů

Proti: v director´s cut se řezalo více než je zdrávo, pro mě osobně přítomnost nápovědy, Poulíček

+24
  • PC 75
Zvolit tuhle sérii tak brzy po dohrání Gabriela Knighta nebyl nejlepší nápad. Templáři vrací úder. Další hru s nimi už asi nedám, to je tak neskutečně ohraný. Ale ok, tenkrát to tak asi ještě nebylo. Příběh obecně není silnou stránkou hry. Je strašně plytký, a nedává úplně smysl. Hlavní postava se honí za historickými artefakty, pomocí kterých získává stopy a odemyká tajné vchody, abychom vzápětí pokaždé zjistili, že nepřítel už tam byl a dostal se tam jinou, jednodušší cestou. Největším překvapením pro mě asi bylo, že se po první PŮL HODINĚ hraní stane z hlavní postavy velmi pasivní vedlejší postava. Naivně jsem očekával, že budu hrát za obě. Nikoliv, ta nudnější přebere otěže, a novinářka celou hru sedí doma na prdeli.

Po grafické stránce nic převratného, ale dá se na to koukat. Nová grafika z remasteru se trochu bije se starou, ale není to nic hrozného. Nemusím moc tenhle cartoon styl, ale zvykl jsem si na to. Z hudby si nepamatuju nic. Na ozvučení hry je znát stáří, to nám ale nevadí, protože…

…dialogy jsou naprosto perfektní. Sice o ničem (viz příběh), jsou ale napsány neskutečně vtipně, a ty časté přízvuky tomu dodávají šmrnc. Moc mě bavilo ukazovat KAŽDÉMU zesranej šnuptychl, já bych snad dokonce bral i samostatnou hru, kde bych všem koho potkám ukazoval random shit, co jsem našel na ulici. Škoda, že vás hra vede za ruku a nenechá vás udělat chybu. Nekoná se žádná smrt neopatrnou interakcí se starodávným mechanismem, nelze nepříteli ukázat předmět, který hledá. Situací, kde jakože můžete umřít pár je, nevím ale jestli to vůbec jde podělat.

Ve fullscreenu se mi kravila myš, tak bylo nutné být na chvíli hackerman a v exe hry přepsat pár znaků dle rady na pcgamingwiki. Občas se v uložené pozici zbláznila procenta, a obnovovat uloženou pozici jsem musel ze savu, ne přes tlačítko Pokračovat – to mě vždy hodilo trochu dozadu, do místa, kde jsem save neměl. Divné. Jinak jsem žádné technické problémy nepozoroval.

Nu, za ty peníze, na to moje domácí klikání…

Pro: Síí síí seňóór, sexy záporák

Proti: Blembláři

+12